bekeuring krijgen hoe moet je bewijzen dat het niet zo is ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

wout TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wout »

foreverblue schreef:Oranje is geen stopverbod !
Wel dus...
Art 68 lid 1b RVV
geel licht: Stop; voor bestuurders die het licht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogenlijk is: doorgaan.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

foreverblue schreef:Oranje is geen stopverbod ! Wellicht dat het licht al een tijdje op oranje stond en net toen hij er onder door reed op rood sprong.
Oranje is wel degelijk een stopverbod....
Zie onderstaand artikel uit het RVV.....
Artikel 68 Verkeerslichten
1 Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
a. groen licht: doorgaan;
b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo
dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet
meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop.
Zoals je dus ziet houdt oranje (geel) dus in dat je wel degelijk moet stoppen.
De enige uitzondiring is als je al dusdanig dicht genadert bent dat je NIET meer kunt stoppen.
M.a.w. op het moment dat je dus door rood rijdt, was je nog dusdanig ver weg dat je wel de mogelijkheid had om te stoppen.
Besluit je toch door te rijden bij oranje loop je inderdaad het risico nog net het rode verkeerslicht mee te pakken.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

wout schreef:
Wel dus...
Art 68 lid 1b RVV
geel licht: Stop; voor bestuurders die het licht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogenlijk is: doorgaan.
Tja, dit gaat dan alleen op wanneer een agent de overtreding constateert. Niet wanneer er een flitsapparaat geplaatst is want het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je geflitst wordt als je door oranje gaat aangezien een flitspaal niet kan bepalen of je wel of niet meer kon stoppen.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

foreverblue schreef:
wout schreef:
Wel dus...
Art 68 lid 1b RVV
Tja, dit gaat dan alleen op wanneer een agent de overtreding constateert. Niet wanneer er een flitsapparaat geplaatst is want het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je geflitst wordt als je door oranje gaat aangezien een flitspaal niet kan bepalen of je wel of niet meer kon stoppen.
Maar goed, dat was de stelling ook niet.
Jij beweerde dat oranje geen stopverbod in hield.
Zoals je dus in desbetreffende artikel ziet is dat dus wel zo.
Dat een flitspaal inderdaad niet reageert op oranje is waar, maar dat is een ander verhaal.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Rai schreef:
foreverblue schreef:
wout schreef:
Wel dus...
Art 68 lid 1b RVV
Maar goed, dat was de stelling ook niet.
Jij beweerde dat oranje geen stopverbod in hield.
Zoals je dus in desbetreffende artikel ziet is dat dus wel zo.
Dat een flitspaal inderdaad niet reageert op oranje is waar, maar dat is een ander verhaal.
Oké daar heb jij dan weer gelijk in. Ik had mijn antwoord wat meer moeten nuanceren :)
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik een auto op een verkeerslicht zie afrijden dat al een tijdje op oranje staat.
Dan wordt er nog snel even gas bij gegeven en let men niet meer op het licht maar op de verkeerssituatie op de kruising.
Door de tussenliggende tijd gaan ze uiteindelijk gewoon vol door rood, maar zijn er zelf heilig van overtuigd dat het oranje was (ja, de laatste keer dat er gekeken werd wel ja..)

Wil niet zeggen dat dit nu ook het geval is geweest, maar is zeker een goeie mogelijkheid.
Mede om dit soort discussief te voorkomen word er meestal pas bekeurd bij 2 sec. rood licht.
LET WEL: dit kan al met 1 seconde!!

Sucses met het bezwaarschrift!
rightone TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rightone »

ik snap wat je bedoeld heb het ook wel vaker meegemaakt dat een auto voor me eerst bijv 45-50 rijd en dan bij stoplicht ineens 60 omdat hij/zij merkt dat het op oranje staat maar dat was nu niet het geval want ik reed gewoon de normale snelheid had ook geen haast of wat dan ook, heb bezwaarschrift opgemaakt en dan merk ik wel wat er gebeurd en anders ben ik 95 euro armer... :cry:
carchost TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

indien je bezwaar aantekent hoef je niet te bewijzen dat jij niet door rood hebt gereden. Wij (de politie) moeten bewijzen dat het wél zo is.
Er zal dan een verklaring komen van de verbalisant.
We wachten af.... :wink:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

carchost schreef:indien je bezwaar aantekent hoef je niet te bewijzen dat jij niet door rood hebt gereden. Wij (de politie) moeten bewijzen dat het wél zo is.
huh ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rightone TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rightone »

daarom we wachten af maar als hij/zij verklaart dat ik door rood gereden ben dan ben ik gewoon 95 euro armer maar ik zal de uitslag vermelden als het zover is.....
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

carchost schreef:indien je bezwaar aantekent hoef je niet te bewijzen dat jij niet door rood hebt gereden. Wij (de politie) moeten bewijzen dat het wél zo is.
M.i. is dat al gebeurd door de verbalisant.
Hij heeft een overtreding gezien, heeft daar een beschikking voor opgemaakt en nu is degene aan de beurt die de acceptgiro van het CJIB heeft gekregen.
Hooguit dat de OvJ die het bezwaarschift behandelt de verbalisant vraagt om commentaar vraagt op het bezwaarschrift.
Maar het "bewijs" van de politie, door middel van de waarneming van verbasliant, is er al.
carchost TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

it's all coming back to me nou....
vertelde Frans al dat ik zelf ff in de war raakte...
verbalisant heeft natuurlijk beschikking op ambtseed/belofte afgelegd en is dus al genoeg...
moet toch vaker roodlicht controles gaan doen... :oops:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ach, kan iedereen gebeuren. :wink:
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

wout schreef:
Wel dus...
Art 68 lid 1b RVV
Even mierenneuken............. VERBOD dat is toch iets wat NIET mag? :roll:
In dit geval zou een "stopverbod" dan toch inhouden dat ik daar NIET mag stoppen????? :P :wink: :lol:
Gesloten