mistlicht aanhangwagen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
bram keuning TS
Infopolitie Gast

mistlicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door bram keuning »

Bij toeval hoorde ik dat per 1-1-05 een mistlicht op een aanhangwagen verplicht is. Nu heb ik een aanhangwagen die alleen achter een klassieke peugeot uit 1970 past, waar geen mistlicht op zit. Ben ik dan ook verplicht een mistlicht op de aanhanger te hebben? Moet ik ook verplicht een mistlicht op de auto hebben?
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Sinds 1 januari 2005 moeten alle aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg voorzien zijn van een mistachterlicht. Deze regel is in 1994 al opgenomen in de wetgeving, maar de ingangsdatum is destijds ingesteld op 1 januari 2005. Omdat voor 1 januari 2005 er weinig tot geen aandacht is besteed aan deze regel, is de controle daarop uitgesteld tot 1 juni 2006. Vanaf dat moment zal er dus ook voor bekeurd worden. Dit neemt niet weg, dat het mistachterlicht er nu wel op moet zitten.

Voor aanhangwagen met een totaal toegestaan gewicht van meer dan 750 kilo geldt de verplichting tot het hebben van een mistachterlicht alleen voor die aanhangwagens, die na 31-12-1997 in Nederland in gebruik zijn genomen.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Moet die lamp er ook op zitten als het niet mistig is? En moet mijn auto dan ook een mistlamp hebben? Ik kan namelijk wel een mistachterlicht op mijn aanhanger plakken, maar als ik die niet kan bedienen vanuit mijn auto, heb je er nog niets aan.

donmarcello schreef:Sinds 1 januari 2005 moeten alle aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg voorzien zijn van een mistachterlicht. Deze regel is in 1994 al opgenomen in de wetgeving, maar de ingangsdatum is destijds ingesteld op 1 januari 2005. Omdat voor 1 januari 2005 er weinig tot geen aandacht is besteed aan deze regel, is de controle daarop uitgesteld tot 1 juni 2006. Vanaf dat moment zal er dus ook voor bekeurd worden. Dit neemt niet weg, dat het mistachterlicht er nu wel op moet zitten.

Voor aanhangwagen met een totaal toegestaan gewicht van meer dan 750 kilo geldt de verplichting tot het hebben van een mistachterlicht alleen voor die aanhangwagens, die na 31-12-1997 in Nederland in gebruik zijn genomen.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Ook als het niet mistig is zal dit moeten :)
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en vanuit mijn auto kan ik ook niet het knipperlicht op me sleurhut bedienen, als het goed is gaat dat automatisch...
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je zal toch wel even een slinger aan dat knipperlichtpookje in je auto moeten geven, of gaat je knipperlicht automatisch aan als je de bocht om gaat?
Het blijkt nu dus dat er in de wet toch iets niet goed geregeld is voor auto's zonder mistlamp die een aanhager voortbewegen, maar we hebben de tijd tot medio 2006 las ik.

Guidoweb5 schreef:en vanuit mijn auto kan ik ook niet het knipperlicht op me sleurhut bedienen, als het goed is gaat dat automatisch...
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Anonymous schreef:Je zal toch wel even een slinger aan dat knipperlichtpookje in je auto moeten geven, of gaat je knipperlicht automatisch aan als je de bocht om gaat?
Het blijkt nu dus dat er in de wet toch iets niet goed geregeld is voor auto's zonder mistlamp die een aanhager voortbewegen, maar we hebben de tijd tot medio 2006 las ik.

Guidoweb5 schreef:en vanuit mijn auto kan ik ook niet het knipperlicht op me sleurhut bedienen, als het goed is gaat dat automatisch...
ik bedoelde, dan gaan de lampjes op mijn sleurhut gewoon mee knipperen
Gesloten