Opgelicht via Internet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jordi
Infopolitie Gast

Opgelicht via Internet

Ongelezen bericht door Jordi »

Hallo,

Ik ben helaas opgelicht via internet.
Ik had via marktplaats.nl een koopovereenkomst met iemand gesloten, en we hadden afgesproken dat ik het geld zou overmaken, en hij daarna het product zou toesturen.

Ik heb netjes het geld overgemaakt (7 maart) naar zijn girorekening.
Daarna heb ik niks meer van hem gehoord, hij reageert niet meer op mijn mailtjes.

Toen ik zijn email adres opzocht, kwam ik op de volgende site uit:

http://internetoplichting.nl/cgi-bin/ya ... 1110587785

Hij is dus al bij meerdere mensen bekend, en helaas zijn er meerdere gedupeerden.

Degene waar ik het geld aan had overgemaakt heeft mij een adres gegeven, waarvan later bleek dat het huisnummer niet klopte. Ik heb nu dus zijn correct adres (gecontroleerd via de bank icm zijn giro nummer).

Mijn vraag is nu: Wat kan ik het beste doen?
Als ik aangifte ga doen, en de link van hierboven vermeld, worden er dan serieuze stappen ondernomen en is er nog kans dat ik mijn geld ooit terug zie?

De bank kon mij niet verder helpen, terugvorderen van het bedrag is onmogelijk. Zij kunnen deze man alleen een brief sturen waarin hij wordt verzocht het geld terug te storten...

Is er iets dat ik kan doen?

Alvast bedankt!

Gr,
Jordi
Walter
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

heeft de bank niet een fout gemaakt als de gegevens van de ontvanger niet kloppen? Volgens mij moeten ze een verificatie doen. Maar of dat alleen nummer en naam is weet ik eigenlijk ook niet. Misschien kun je het op die manier bij de bank aanhangig maken?
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Bank is steekproefsgewijs een naam - nummer controle.
Postgiro = daadwerkelijke naam - nummer controle.

verschil is ingegeven door een proef op het rekening nummer, niet ieder 9 cijferignummer is een bankrekeningnummer.
Bij de postgiro zijn de nummers ooit wel op volgorde uitgegeven.
Derhalve heeft de postgiro consequent de naamcontrole aan.

De gegevens waren correct, anders was de betaling afgewezen.

De bank indezen aansprakelijk stellen heeft derhalve helemaal geen zin.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Het is algemeen bekend dat er veel van dit soort dingen plaatsvinden op de genoemde site. We zijn er onderhand wel uit dat aangifte doen een mogelijkheid is maar ik vraag me af waarom men pas achteraf gaat controleren of die persoon wel of niet genoemd staat op een lijstje.

Ik vraag mij af hoelang het nog mogelijk blijft om hiervan aangifte te doen want op het moment dat het maatschappelijk bekend is dat dit verschrikkelijk vaak gebeurt dan is het van de kopers ook niet altijd verstandig om in zee te gaan met een persoon.

Er zijn immers ook andere mogelijkheden om de betaling te regelen ( oa rembours).
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
paul3
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door paul3 »

rich schreef: Ik vraag mij af hoelang het nog mogelijk blijft om hiervan aangifte te doen want op het moment dat het maatschappelijk bekend is dat dit verschrikkelijk vaak gebeurt dan is het van de kopers ook niet altijd verstandig om in zee te gaan met een persoon.
Ik vraag mij dagelijks af waarom zoveel korpsen moeilijk doen mbt het aannemen van een aangifte van oplichting en steeds weer trachten gedupeerden met een kluitje het riet in te sturen (lees: het afdoen met de laconieke mededeling dat het een "civiele kwestie" betreft).

Let wel : ik doel op notoire oplichters, waarvan het bekend is dat ze er een dagelijkse praktijk van maken om mensen op te lichten. Diverse forums houden zich met deze materie bezig en het probleem lijkt steeds groter te worden.
Ik weet (mede dankzij hulpvaardige leden van dit forum :wink: ) waar de schoen wringt, maar daar zijn de gedupeerden natuurlijk niet mee geholpen.

Wie kan gegevens c.q. harde informatie verschaffen over (onverbeterlijke en dus notoire) oplichters die eens goed te grazen zijn genomen door Justitie ??

Er zijn immers ook andere mogelijkheden om de betaling te regelen ( oa rembours).
Helaas........ Er lopen zat oplichters rond die verkleed als koerier of TPG medewerker pakketjes afleveren; zat pakketjes bevatten waardeloze rommel en iig niet de bestelde goederen.

Er zal eerst afgerekend moeten worden met de (TPG) bezorger. Daarna wordt het pakket overhandigd en kan de koper nazien wat er geleverd is. Wanneer het rommel (bijv. baksteen) blijkt te zijn dan neemt de bezorger echt het pakket niet mee terug, laat staan dat hij het betaalde bedrag aan de gedupeerde retourneert......... Triest. Heel erg triest :cry:
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Voor een aangifte heb je een strafbaar feit nodig. Als iemand alleen weet te vertellen dat er na betaling geen goed is geleverd dan heb je een civiele zaak.

Als dan blijkt dat de verkopende partij dit vaker doet dan heb je een goede reden om daarvan aangifte te doen en die zal opgenomen moeten worden.

Door het aanbod van werk kan het wel eens gebeuren dat er aan dit soort zaken een lagere prio wordt gegeven.

Jij verbaast je over het feit dat de korpsen niet zo snel een aangifte willen opnemen. Ik verbaas me over het feit dat mensen die weten dat dit geen betrouwbare wijze van kopen is toch steeds weer iets kopen en pas achteraf op onderzoek gaan. Als mensen van tevoren dit zouden uitzoeken dan heb je heel wat minder zaken.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
paul3
Infopolitie Gast

rich schreef:Voor een aangifte heb je een strafbaar feit nodig. Als iemand alleen weet te vertellen dat er na betaling geen goed is geleverd dan heb je een civiele zaak.
Natuurlijk volkomen mee eens Rich !
Als dan blijkt dat de verkopende partij dit vaker doet dan heb je een goede reden om daarvan aangifte te doen en die zal opgenomen moeten worden.
Wanneer er sprake is van stelselmatige oplichting (aantoonbaar !) dan MOET de aangifte natuurlijk worden opgenomen; De praktijk wijst uit dat het ene korps daar helemaal geen zin in heeft of tijd voor wil vrijmaken, terwijl een ander korps wat bijv. 1 kilometer verderop zit de gedupeerde met alle egards te woord staat en de aangifte zonder enig probleem opneemt. Dat mag natuurlijk niet zo zijn en dat valt ook beslist niet aan gedupeerden uit te leggen :(
Door het aanbod van werk kan het wel eens gebeuren dat er aan dit soort zaken een lagere prio wordt gegeven.
Ook dit begrijp ik natuurlijk wel, maar probeer dat maar eens aan een eerbare burger uit te leggen :wink: Het feit is er dat er een strafbaar delict is gepleegd en de burger wordt er echt wel narrig van om daarvan geen aangifte te kunnen doen, terwijl hij daartoe weldegelijk alle goede redenen voor heeft.
Dat ligt natuurlijk niet alleen aan "belangrijkere en zwaarwichtigere zaken" waar prioriteit aan wordt gegeven (natuurlijk te begrijpen) maar ook aan organisatie en beschikbare mankracht en technische faciliteiten. Waarom zijn bijvoorbeeld niet alle korpsen via het net of intranet gekoppeld of kan van dit feit (oplichting) geen digitale aangifte worden gedaan ?
Ik verbaas me over het feit dat mensen die weten dat dit geen betrouwbare wijze van kopen is toch steeds weer iets kopen en pas achteraf op onderzoek gaan. Als mensen van tevoren dit zouden uitzoeken dan heb je heel wat minder zaken.
Natuurlijk heb je volkomen gelijk ! :wink:
Laatst gewijzigd door paul3 op 19 mar 2005, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
paul3
Infopolitie Gast

Ter verduidelijking : het onderstaande bericht werd vandaag door een gedupeerde op één van de fora gepost. Dit staat niet op zich. Dagelijks worden vele mensen c.q. gedupeerden op deze wijze afgescheept...... Ik vind het echt schandalig. En ik ben bepaald niet de enige hoor ...... :cry:
Kan geen aangifte doen

Hallo,

Had eigenlijk nooit gehoopt om op een dergelijk forum terecht te komen maar het is toch gebeurt

Ik ben via Ebay.de opgelicht. Heb geboden op 2 veilingen en ze gewonnen, geld overgemaakt en vervolgens nooit meer iets gehoord.

Ben benaderd door een ander ebay lid die hetzelfde heeft meegemaakt met de verkoper. Hij komt uit duitsland en heeft daar ook aangifte gedaan.
Het blijkt dat de verkoper dezelfde spullen keer op keer aanbied, het geld opstrijkt en vervolgens onder een andere naam op ebay verder gaat.

Ik heb de zaak aangemeld bij Ebay en in het beste geval krijg ik iets van 240 euro (-38 euro admin kosten) terug per veiling.

Maar ik wil het hele bedrag terug. Ben ook naar mijn bank geweest om een reclamatie actie te starten aar die kunnen pas wat doen na aangifte bij de politie. En daar zit hem nou net de "grap"

Gisteren naar het politiebureau geweest, zit nog niet eens op de stoel.
Wordt er gevraagd: "wat kunnen wij voor u doen?" Ik: "kom aangifte doen van internetfraude"

Politie: "dan kunt u uw jas aanhouden want dan kunnen wij niks voor u doen"
Ik: "pardon?"
Politie: "is een civiele zaak, neem maar een advocaat"

Nou, daar sta je dan met je mond vol tanden.

Het is me na lang aandringen gelukt dat ze er in ieder geval een mutatie van hebben gemaakt en ik heb het nummer van de politie in Hamburg gekregen.
rodebloesem
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rodebloesem »

Dit was vanavond ook in het programma "opgelicht" van de Tros.
Ze lieten een geheime opname zien, waarin een agent letterlijk zei , gaat u maar naar een televisieprogramma als Peter R de Vries of zo.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Bouwe1 schreef:Bank is steekproefsgewijs een naam - nummer controle.
Postgiro = daadwerkelijke naam - nummer controle.

verschil is ingegeven door een proef op het rekening nummer, niet ieder 9 cijferignummer is een bankrekeningnummer.
Bij de postgiro zijn de nummers ooit wel op volgorde uitgegeven.
Derhalve heeft de postgiro consequent de naamcontrole aan.

De gegevens waren correct, anders was de betaling afgewezen.

De bank indezen aansprakelijk stellen heeft derhalve helemaal geen zin.
Ik werk nu (tot ik in Amsterdam begin 18april) bij de Postbank.
Het is niet zo dat zij op alle overboekingen standaard een naam nummer controle doen...
Ik kan me een verhaal herrineren van een vrouw die haar Hypotheek wilde inlossen en per ongeluk dit geld overmaakte op een verkeerd rekening nummer.
Ze kon het mooi shaken...
Bouwe
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

De naamcontrole wordt wel standaard gedaan bij internetbankieren. Ik zit bij de Rabobank en bij de Postbank. Als ik bij de Postbank iets overmaak controleert hij altijd de naam bij het nummer. Vind ik echt een mooie mogelijkheid, helaas heeft de Rabobank dit niet.
Guido
Infopolitie Gast

ja! bij het internet bankieren!
maar dan alleen van de postbank rekeninghouders, niet bij die van de bank!
rodebloesem
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rodebloesem »

Guidoweb5 schreef:ja! bij het internet bankieren!
Je kunt natuurlijk altijd ook nog een rekening er bij nemen bij de postbank , zodat jezelf de gegevens kunt checken op internet. :wink:
Bouwe
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Guidoweb5 schreef:ja! bij het internet bankieren!
En dat laatste mis ik nu eigenlijks.
Guido
Infopolitie Gast

yep, maar ook wel goed, ivm privacy :)
Gesloten