Preventief fouilleren op luchthaven
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Preventief fouilleren op luchthaven
Geachte Heer, Mevrouw,
Ik ben werkzaam op de luchthaven Schiphol. Als personeelslid hebben wij net als passagiers controles te doorstaan. Onze tassen worden gescand en wij gaan ook door de metaal detector. Laatst werd ik na deze controles, waarbij niets werd gevonden in mijn tas en ik niet piepte op enige voorwerpen van metaal, door het beveiligingsbedrijf ICTS gevraagd of ze mij mochten fouilleren. Dit als vorm van preventief fouilleren, dit is volgens hen een nieuwe regel. Hebben zij het recht dit te doen ?? Ik wilde graag weten wie er bevoegd zijn om mij preventief te fouilleren en sinds wanneer Schiphol is vastgelegd als veiligheidsgebied ?? Ik kan het namelijk niet vinden in de wetsartikelen. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Jeroen van Toor
Ik ben werkzaam op de luchthaven Schiphol. Als personeelslid hebben wij net als passagiers controles te doorstaan. Onze tassen worden gescand en wij gaan ook door de metaal detector. Laatst werd ik na deze controles, waarbij niets werd gevonden in mijn tas en ik niet piepte op enige voorwerpen van metaal, door het beveiligingsbedrijf ICTS gevraagd of ze mij mochten fouilleren. Dit als vorm van preventief fouilleren, dit is volgens hen een nieuwe regel. Hebben zij het recht dit te doen ?? Ik wilde graag weten wie er bevoegd zijn om mij preventief te fouilleren en sinds wanneer Schiphol is vastgelegd als veiligheidsgebied ?? Ik kan het namelijk niet vinden in de wetsartikelen. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Jeroen van Toor
-
- Infopolitie Gast
Ik heb zelf 8 jaar bij de veiligheidscontroles op Schiphol gewerkt.
We praten hier niet over preventief fouilleren zoals je dat kent van uitgaansavonden en hotspots in de grote steden, maar over een zgn. random check. Dit is toegestaan op basis van de luchthavenwet en op basis van de voorwaarden die je hebt getekend toen jij je Schipholpas ophaalde.
Er hangt daar een kastje aan de muur met een rondomfunctie (er wordt op de knop gedrukt en bij een rood lampje wordt je gefouilleerd), maar er mag ook willekeurig iemand worden uitgepikt. Procedure is 1 op de 10 mensen.
We praten hier niet over preventief fouilleren zoals je dat kent van uitgaansavonden en hotspots in de grote steden, maar over een zgn. random check. Dit is toegestaan op basis van de luchthavenwet en op basis van de voorwaarden die je hebt getekend toen jij je Schipholpas ophaalde.
Er hangt daar een kastje aan de muur met een rondomfunctie (er wordt op de knop gedrukt en bij een rood lampje wordt je gefouilleerd), maar er mag ook willekeurig iemand worden uitgepikt. Procedure is 1 op de 10 mensen.
-
- Infopolitie Gast
Ik ben nu bijna 5 jaar werkzaam op Schiphol en dit is iets van de laatste twee weken. Er hangt ook een bordje met de uitleg waarom, met als titel preventief fouilleren. In al die 5 jaar heb ik nog nooit meegemaakt dat personeel werd onderzocht als daar geen aanleiding voor was. De voorwaarden bij het tekenen van mijn schipholpas heb ik nooit gekregen, die zal ik van de week zeker even ophalen. Bedankt voor uw antwoord.
- rai
- Moderator
- Berichten: 7399
- Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
- Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contact:
Die controle/fouillering van personeelsleden die een "clean area" in willen dienen dezelfde controle te ondergaan op grond van artikel 37b, lid 6 van de luchtvaartwet.
Artikel 37b
1. De exploitant van een luchtvaartterrein wijst de delen daarvan aan:
a. die door het publiek slechts betreden mogen worden, indien de betrokken personen in het bezit zijn van een geldig reisbiljet of een daartoe afgegeven persoonsgebonden kaart;
b. die niet voor het publiek toegankelijk zijn;
c. die slechts voor een beperkte categorie van de op het luchtvaartterrein werkzame personen toegankelijk zijn.
2. Onze Minister van Justitie, in overeenstemming met Onze Minister, kan delen van het luchtvaartterrein aanwijzen die in ieder geval tot één van de in het eerste lid bedoelde delen behoren.
3. De exploitant van een luchtvaartterrein draagt er zorg voor:
a. dat een ieder die toegang heeft tot één van de in het eerste lid, onder b en c, bedoelde delen, over een door hem verstrekt of erkend toegangsbewijs beschikt, waaruit tevens duidelijk kenbaar is tot welke delen de drager toegang heeft;
b. dat een ieder die zich in één van de in het eerste lid, onder b en c, bedoelde delen bevindt, verplicht is het onder a bedoelde toegangsbewijs zichtbaar te dragen;
c. dat een ieder die zich in één van de in het eerste lid, onder a, bedoelde delen bevindt, verplicht is het onder a bedoelde toegangsbewijs dan wel een geldig reisbiljet of een daartoe afgegeven persoonsgebonden kaart bij zich te hebben en dit te allen tijde op verzoek van een lid van het beveiligingspersoneel ter inzage te geven;
d. dat voertuigen die worden gebruikt op de delen, bedoeld in het eerste lid onder b en c, zijn voorzien van een door de exploitant van een luchtvaartterrein afgegeven toegangsbewijs dat duidelijk zichtbaar is aangebracht en waarop duidelijk kenbaar is tot welke delen het voertuig toegang heeft.
4. De exploitant van een luchtvaartterrein schermt de in het eerste lid, onder b en c, bedoelde delen van het luchtvaartterrein zodanig onderling van elkaar af dat zij slechts op een beperkt aantal door beveiligingspersoneel of anderszins bewaakte plaatsen toegankelijk zijn na controle van het toegangsbewijs. Delen als bedoeld in het eerste lid, onder c, die voor onderscheiden categorieën personeel toegankelijk zijn worden daarbij als onderscheiden delen aangemerkt.
5. De plaatsen bedoeld in het vierde lid, dienen duidelijk gemarkeerd te zijn onder aanduiding van de categorieën personen die toegang hebben. De plaatsen dienen steeds helder verlicht en afsluitbaar te zijn.
6. Een ieder die op de plaatsen, bedoeld in het vierde lid, toegang zoekt tot of zich bevindt op één van de in het eerste lid, onder b en c, bedoelde delen, gedoogt dat vanwege de exploitant van een luchtvaartterrein onderzoek plaatsvindt aan zijn kleding of van voorwerpen die hij bij zich heeft.
7. De exploitant van een luchtvaartterrein draagt er zorg voor, dat personen die niet voldoen aan het derde lid, onder b en c, of het zesde lid, de verdere toegang tot de in het eerste lid bedoelde delen van het luchtvaartterrein wordt ontzegd.
-
- Infopolitie Gast
Maar hier staat niet specifiek bij het controleren, NADAT je alle officiele beveiligingspoortjes bent gepasseerd. Daarbij komt ook nog dat Marechaussee en Douane niet worden gecontroleerd.
Ik vind dat krom, want zo "clean" is de clean area dus niet. Dat is de laatste tijd wel gebleken aan het aantal mensen dat de fout is ingegaan en die darrvoor gearresteerd zijn. Ik vind de maatregel ook niet slecht, maar dan moet deze wel voor iedereen gelden.
Ik vind dat krom, want zo "clean" is de clean area dus niet. Dat is de laatste tijd wel gebleken aan het aantal mensen dat de fout is ingegaan en die darrvoor gearresteerd zijn. Ik vind de maatregel ook niet slecht, maar dan moet deze wel voor iedereen gelden.
-
- Infopolitie Gast
Als je door het poortje bent gelopen ben je nog niet door de veiligheidscontrole. We gaan natuurlijk niet fouilleren voor je door het poortje bent gelopen. Het gaat om die 10 % die geen alarm veroorzaken.Jeroen van Toor schreef:Maar hier staat niet specifiek bij het controleren, NADAT je alle officiele beveiligingspoortjes bent gepasseerd.
Verder kan iedereen natuurlijk tot die 10 % behoren. Ik ben coordinator (operationeel leidinggevend) geweest op zuid (vertek 1) en je wilt niet weten hoe vaak ik (en mijn collegae) beledigd en gekrengt luchthavenpersoneel te woord heb moeten staan omdat die dag tot de 10 % behoorden.
Verder heb je de voorwaarden voor de Schipholpas zeer zeker wel gekregen, maar je kan ze altijd weer ophalen.
- rai
- Moderator
- Berichten: 7399
- Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
- Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contact:
Dat klopt, maar dat heeft met een beetje logisch nadenken ook geen enkele zin.Jeroen van Toor schreef:Daarbij komt ook nog dat Marechaussee en Douane niet worden gecontroleerd.
Wat hebben wij bij ons ?????
Dus gaan wij inderdaad ongecontroleerd de "clean area" in.
En wat bedoel je met het volgende.....
En dan met name het rode gedeelte.Ik vind dat krom, want zo "clean" is de clean area dus niet. Dat is de laatste tijd wel gebleken aan het aantal mensen dat de fout is ingegaan en die darrvoor gearresteerd zijn. Ik vind de maatregel ook niet slecht, maar dan moet deze wel voor iedereen gelden.
-
- Infopolitie Gast
Inderdaad, ook zo een opmerking die je bijna dagelijks kreeg: "Ja, maar waarom mag die Kmar wel doorlopen??! Hunnie kunnen toch ook een wapen bij zich hebben?"Rai schreef:Dat klopt, maar dat heeft met een beetje logisch nadenken ook geen enkele zin.Jeroen van Toor schreef:Daarbij komt ook nog dat Marechaussee en Douane niet worden gecontroleerd.
Wat hebben wij bij ons ?????
Dus gaan wij inderdaad ongecontroleerd de "clean area" in.

Er zijn ook nog steeds mensen die de veiligheidscontrole aanzien voor douane en denken dat zij gericht naar drugs zoeken.