Heb een vraag over HELING

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
chris ronhaar
Infopolitie Gast

Heb een vraag over HELING

Ongelezen bericht door chris ronhaar »

Zal een korte casus geven:

Sjon heeft een cafe. Er komen geregeld mensen langs waarvan sjon weet dat zij criminele activiteiten beoefenen. Op een avond vragen twee vrienden van Sjon hem tegen een geldelijke beloning gestolen goederen te leveren, die zij uir spiciaal voor hem te plegen inbraken zullen verkrijgen. Sjon neemt de uitdaging aarzelend aan. Sjon heeft Gerard als bedrijfsleider aangewezen om de spullen te verkopen. Gerard weet van niet dat de spullen gestolen zij maar heeft een donker bruin vermoeden.

In deze casus ben ik de advocaat van Sjon. Echter volgens mij kunnen ze Sjon niet aanklagen voor heling? Kan iemand mij helpen om zijn onschuld of te zorgen dat hij een zo min mogelijke straf krijgt!???

Bedankt Chris...
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik bespeur een bepaalde vorm van waarheid in deze casus.
Mischien is de casus echter dan wij denken.

groetjes Kale :wink:
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

waarom zou Sjon naar jouw idee niet strafbaar zijn?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Ook heling in vereniging is mogelijk. Sjon weet dat de gestolen goederen aangevoerd worden en door Gerard verkocht worden. Ook zonder de goederen feitelijk aangeraakt te hebben of gezien te hebben kan Sjon als medepleger worden aangemerkt.
Stay safe out there.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Voor het gemak even artikel 416 Strafrecht erbij geplaatst:
Artikel 416.
<ol><li>Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:

<ol><li>hij die een goed
<ul><li>verwerft
<li>voorhanden heeft of
<li>overdraagt,</li></ul>dan wel
<ul><li>een persoonlijk recht op of
<li>een zakelijk recht ten aanzien van een goed
<ul><li>vestigt of
<li>overdraagt,</li></ul><li>terwijl hij ten tijde van
<ul><li>de verwerving of
<li>het voorhanden krijgen</li></ul><li>van het goed
<li>dan wel het vestigen van het recht</li></ul>wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;</li></ul>

<li>hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.</li></ol>
<li>Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.</li></ol>
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

Deze casus maakt deel uit van de opleiding...
Ik vermoed dat TS de opleiding volgt en een gemakkelijke oplossing zocht, welke hij trouwens ook heeft gekregen.
De huidige vorm van modern politieonderwijs vraagt een grote mate van zelfredzaamheid van de studenten. Verder is de juiste wettekst erg makkelijk te vinden. Misschien de volgende keer TS iets langer laten zoeken of verwijzen naar de wetboeken.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

naar aanleiding van opmerking van carchost topic gesloten.
Gesloten