Bijrijder bekeurd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

En weer terug naar de apv van Hengelo:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

Weg:
1. de weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994, alsmede de daaraan liggende en als zodanig aangeduide parkeerterreinen;
2. de – al dan niet met enige beperking – voor het publiek toegankelijke pleinen en open plaatsen, parken, plantsoenen, speelweiden, bossen en andere natuurterreinen, ijsvlakten en aanlegplaatsen voor vaartuigen;
3. de voor het publiek toegankelijke stoepen, trappen, portieken, gangen, passages en galerijen, die uitsluitend tot voor bewoning in gebruik zijnde ruimte toegang geven en niet afsluitbaar zijn;
4. andere voor het publiek toegankelijke, al dan niet afsluitbare stoepen, trappen, portieken, gangen, passages en galerijen; de afsluitbare alleen gedurende de tijd dat zij niet door of vanwege degene die daartoe naar burgerlijk recht bevoegd is, zijn afgesloten.
Hier staat dus nergens bij iets als 'alsmede voertuigen die zich op de weg bevinden!'

De passage o.g. waarvan verbaliseert zou kunnen worden:
Artikel 2.4.8 Hinderlijk drankgebruik

Het is verboden op de weg alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor:
1. een terras dat behoort bij een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet;
2. de plaats, niet zijnde een horecabedrijf, als bedoeld onder a, waarvoor een ontheffing geldt krachtens artikel 35 van de Drank- en Horecawet.
en een willekeurig ander artikel uit deze APV:
Artikel 5.2.3 Standplaatsen

Het is verboden zonder vergunning van het college op of aan de weg of aan een openbaar water dan wel op een andere - al dan niet met enige beperking - voor publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats:
1. met een voertuig, een kraam, een tafel of enig ander middel een standplaats in te nemen of te hebben teneinde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden dan wel diensten aan te bieden;
2. anderszins goederen uit te stallen of uitgestald te hebben om deze te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken aan publiek.
Het feit dat in 5.2.3. door de gemeente kennelijk een toevoeging van het begrip voertuig noodzakelijk werd geacht maakt duidelijk dat in deze de wetgever er niet voetstoots vanuit gaat dat zijn beschrijving van op of aan de weg duidelijk is. Het voertuig wordt gezien als een autonoom middel dat niet gevat kan worden onder het begrip 'op de weg' . Wel ziet de gemeente 'op of langs de weg' als een onderdeel van een voor het publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats gelet op de zinsconstructie als cursief weergegeven.

Op grond van bovenstaande lijkt mij drankgebruik op een bijrijderstoel in een afgeloten voertuig zelfs in Hengelo toegestaan!

PS. Ik weet niet hoeveel huizen er in Hengelo te koop staan, maar dat is vast niet altijd met een vergunning van de gemeente schat ik. Dus in overtreding met 5.2.3.?? :wink: Arme huiseigenaren en makelaars met hun borden in de tuin :cry:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Paul
Infopolitie Gast

hehe

Ongelezen bericht door Paul »

Hehe, sjongejonge dit gaat me allemaal wat ver!
Als ik een boete krijg, teken ik gewoon bezwaar in, en dan zien we wel!
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Re: hehe

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Paul schreef:Hehe, sjongejonge dit gaat me allemaal wat ver!
Als ik een boete krijg, teken ik gewoon bezwaar in, en dan zien we wel!
Als je tegen een PV van de dienders in Hengelo in bezwaar moet gaat voor dit feit zal je wel je huiswerk moeten doen ben ik bang. :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
milo
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door milo »

thijeleo schreef:Dat zou dan een regeltje in de Algemene Plaatselijke Verorening van een gemeente moeten zijn, in een andere wetgeving staat deze regel in ieder geval niet.

Ik heb het nog ff opgezocht in mijn feitenboekje en ik heb hem gevonden, letterlijk staat er "Op de weg - aangebroken flessen,blikjes e.d met alcoholhoudende drank bij zich hebben". sanctie: 45 euro. Dit geldt ALLEEN binnen B&W aangewezen gebied.Dus als het niet in de plaatselijke APV staat zou ik in beroep gaan!!.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

is heel belangrijk wat je daar stelt. Er moet inderdaad een besluit over genomen zijn welk gebied bedoeld wordt. Meestal neemt men daarvoor de beb.kom.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Heb ik dus ergens een klepel tegen de klok laten luiden. komt er een hele discussie los.
In de APV van Leeuwarden staat dus ook zoiets.

Dank jullie allemaal voor de discussie.
TheLightEd
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

In een APV kan alleen iets over aangewezen gebieden staan, dit geldt volgens mij nimmer voor in de auto als bijrijder. Denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken om een bekeuring. Als het precies is gebeurd zoals je zegt (we horen het verhaal nu van 1 kant natuurlijk) dan zou het netjes zijn van de collega die het betreft om contact met je op te nemen en gewoon toe te geven dat je verkeerd zat.

groeten
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Sinds wanneer kan een APV een strengere bepaling bevatten dan de formele wet toestaat of dan de bepaling van de formele wet zelf?

Er zijn wel meer bestuurders (geen verkeer) die daarbij op de koffie (kan ook een alcoholhoudende drank zijn) zijn gekomen. Dat wordt door de rechter zondermeer naar het rijk der fabelen verwezen. En toch proberen sommige het steeds weer.

Een gemeente kan wel in de APV opnemen dat roken op de weg is verboden (in Hengelo dus ook in de auto niet). Zolang daar de wettelijke mogelijkheid niet voor bestaat is dat een nutteloze exercitie.
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

leuk hoor...deze discussie brengt veel stof tot nadenken op gang....was natuurlijk ook wel een beetje opzet. Ik ben blij dat er veel collega's meedenken. Foreverblue is trouwens van harte welkom bij mij in de klas 8) maar zonder gekheid.... die laatste opmerkingen zijn natuurlijk erg zinvol... jammer genoeg blijkt echter steeds vaker dat bureaucraten van diverse gemeentes toch overgaan op dergelijke verboden, terwijl dat juridisch dus moeilijk ligt.

Verder moeten we gewoon wat vaker onze discretionaire bevoegheden gebruiken.... Jammer genoeg is de betreffende collega niet aangemeld op dit forum...zou graag eens van hem horen voordat we hem aanraden zijn excuses aan te bieden...
Gesloten