wie zijn er allemaal betrokken bij een opsporingsonderzoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
theo15
Infopolitie Gast

wie zijn er allemaal betrokken bij een opsporingsonderzoek

Ongelezen bericht door theo15 »

Hallo ik heb een vraag.
Wie zijn er allemaal betrokken bij een opsporingsonderzoek en wat zijn hun taken?
groeten theo
JvV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door JvV »

Bij een opsporingsonderzoek komen veel mensen om de hoek kijken. Ik zal er een aantal noemen:

- de opsporingsambtenaar: met als taak om bewijzen te vergaren tegen verdachten door deze op te sporen, te horen en proces-verbaal op te maken. Dit kunnen opsporingsambtenaren van diverse diensten zijn zoals bijv. de 'gewone' straatdienders, rechercheurs, leden van een arrestatieteam/arrestatie eenheid, observatieteam en technisch rechercheurs.

- de hulpofficier van justitie (Hovj): als verdachten worden aangehouden moeten zij ter voorgeleiding voor een (hulp) officier van justitie gebracht worden. Dit is een toetsing of de aanhouding juist was.

- de officier van justitie (Ovj): is eigelijk de baas bij het opsporingsonderzoek en deze gaat met het aangeleverde bewijs de verdachten vervolgen. Bij een groot aantal verder gaande bevoegdheden moet de officier van justitie toestemming verlenen om als opsporingsambtenaar gebruik te mogen maken van die bevoegdheden.

- de rechter commissaris (RC): deze oordeelt of verdachten langer vast blijven zitten tijdens het onderzoek. Ook als er huiszoeking wordt gedaan zal een rechter commissaris hierbij aanwezig zijn (bij spoedzoekingen nagelaten) Verder mogen bepaalde bevoegdheden alleen weer met toestemming van de RC gebruikt worden.

- de parketsecretaris: is een soort assistent van een officier van justitie, maar kan in veel gevallen veel voor je betekenen gedurende het onderzoek.

Ik zal vast dingen zijn vergeten, maar deze mensen kom je bij een wat groter onderzoek zeker tegen.
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 70

Ongelezen bericht door gelderblom »

Dit is een korte vraag maar over het antwoord kun je boeken vol schrijven.
Toch heel kort:
Bij een opsporingsonderzoek zal het gaan over een strafrechtelijk onderzoek. Dat is vanaf het moment dat het strafbare feit gepleegd is, totdat de verdachte onherroepelijk veroordeeld is en dan dader is geworden.
Hoe dat gaat; lees het Wetboek van Strafvordering maar eens door.
Enkele personen (zonder volledig te zijn): de opsporingsanbtenaar, de Hulpofficier van Justitie, de Officier van Justitie, de Rechter Commissaris en de Rechter.
theo15
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo15 »

bedankt hier heb ik wel genoeg aan
Gesloten