Op Schiphol bij het controleren van de paspoorten word een vriend van mij gearresteerd wegens het "tanken zonder te betalen". Er was een signalering voor hem, en werd dus ook direct in de boeien geslagen en afgevoerd. Hierdoor miste hij natuurlijk zijn vlucht.
Nou bleek dat een jaar eerder al zijn nummerplaten van zijn auto gestolen waren, waar hij ook keurig aangifte van gedaan had en duplicaat platen en kenteken had gekregen. De signalering was dus onterecht. Om zijn reis alsnog te kunnen maken moest hij echter wel een nieuw ticket kopen.
Kan hij deze kosten op iemand verhalen? En zo ja, wat is daarvoor de procedure?
onrechtmatige arrestatie
Moderator: Moderatorteam
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Ik denk niet dat ik genoeg gegevens heb om te reageren.
De kentekenplaten waren gestolen en daar was aangifte van gedaan. Dat is het eerste verhaal.
Dan komt het tweede verhaal over het tanken zonder betalen. Als daarbij zijn (gestolen) kenteken is genoteerd, dan zal de politie hierover contact met hem hebben gehad. En zal de hele procedure gevolg zijn tot aan de signalering. Wat was de rol van jouw vriend hierbij; welke acties heeft hij ondernomen etc etc.
Zonder dat deel van het verhaal kun je er geen zinnig woord over zeggen.
De kentekenplaten waren gestolen en daar was aangifte van gedaan. Dat is het eerste verhaal.
Dan komt het tweede verhaal over het tanken zonder betalen. Als daarbij zijn (gestolen) kenteken is genoteerd, dan zal de politie hierover contact met hem hebben gehad. En zal de hele procedure gevolg zijn tot aan de signalering. Wat was de rol van jouw vriend hierbij; welke acties heeft hij ondernomen etc etc.
Zonder dat deel van het verhaal kun je er geen zinnig woord over zeggen.
-
- Infopolitie Gast
Ik neem aan dat hij geen verdere actie ondernomen heeft. Hij hoorde pas van het illegaal tanken nadat hij op Schiphol gearresteerd was. Dus er is geen contact geweest met de politie hierover.
De eerste reactie van de marrechausse was ook dat ze niet begrepen dat er niet eerder gereageerd was. Bij navraag bleek dan ook dat de signalering niet terecht was en dat het dus inderdaad om de gestolen nummerplaten ging.
Hij miste zijn vlucht overigens omdat blijkbaar het dossier niet gevonden kon worden. Daardoor heeft hij bijna 10 uur op schiphol vastgezeten.
De eerste reactie van de marrechausse was ook dat ze niet begrepen dat er niet eerder gereageerd was. Bij navraag bleek dan ook dat de signalering niet terecht was en dat het dus inderdaad om de gestolen nummerplaten ging.
Hij miste zijn vlucht overigens omdat blijkbaar het dossier niet gevonden kon worden. Daardoor heeft hij bijna 10 uur op schiphol vastgezeten.
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Kennelijk is er het nodige fout gegaan.
In zijn geval kan hij een schadeclaim indienen. Ik denk bij het Ministerie van Justitie. Zie ook
http://www.justitie.nl/images/u_moet_te ... -24996.pdf
Daarin staan ook adressen. Hij zal wel moeten aantonen welke schade er geleden is, wat er allemaal fout gegaan is en wat hijzelf allemaal heeft ondernomen om de fouten te voorkomen en de schade te beperken. Onder het motto: wie eist, bewijst.
In zijn geval kan hij een schadeclaim indienen. Ik denk bij het Ministerie van Justitie. Zie ook
http://www.justitie.nl/images/u_moet_te ... -24996.pdf
Daarin staan ook adressen. Hij zal wel moeten aantonen welke schade er geleden is, wat er allemaal fout gegaan is en wat hijzelf allemaal heeft ondernomen om de fouten te voorkomen en de schade te beperken. Onder het motto: wie eist, bewijst.
-
- Infopolitie Gast