Brommer begrensd... ik wil dat niet... maar dan ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Iemand meer dan 75 kilo... dat is nog steeds slecht de helft van het gewicht wat er nu op die scooter "leunt"... dus in hoeverre is dat eerlijk ?

vermogen gedeeld door de last = snelheid... dus als het vermogen vast is, is de last bepalen voor de snelheid... ik vind dus wel dat ze moeten kijken naar het gewicht dat op de scooter in kwestie ligt.

Maar goed: stel, ik wil het zekere voor het onzekere, en ik ga het zelf testen. Dus ik laat de ring eruit halen, en ik ga naar het politiebureau om te checken of hij dan nog aan de regels voldoet... en het blijkt dan dat dat niet meer zo is, krijg ik dan gelijk een prent ?
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Ik vind het nogal een langdradige en zinloze discussie worden waarin u tot het uiterst gaat om u gelijk te krijgen.

Er staat minimaal 75 kilo
Zonder ring zal de scooter meer vermogen hebben dat toegestaan ze steken zo'n ring er niet voor niks in, wat is uw volgende opmerking wat nou als er veel wind staat?

Ik wens u veel succes op het politiebureau, zou u dan ook zo vriendelijk zijn om de uitslag hiervan te posten.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Mijn zoon heeft ook zo'n apparaat.

Hij is niet opgevoerd, laat ik dat voorop stellen, onderhoudsbeurten geschieden namelijk voor mijn rekening en ik ken de fietsenmaker.
Mijn fietsenmaker wist mij te vertellen dat, in het geval van 'onze' scooter, 1 of andere ring langzaam maar zeker slijt.
Op het moment dat de brommer ca. 90KM/H rijdt dan is de ring bijna versleten en wordt de ring bij een onderhoudsbeurt vervangen door een nieuw exemplaar.
Genoemde brommer rijdt dan weer ca 50.
Langzaam maar zeker naar de volgende onderhoudsbeurt toe. dan gaat de brommer alweer sneller.
Wat dat betreft ben ik het met 'GAST' eens dat er feitelijk alleen bekeurd zou mogen worden op de gereden snelheid.
Bij de laatste onderhoudsbeurt gaf de dealer aan dat de ring nog lang niet versleten was, dat er niet met de brommer geknoeid was, dat alles, m.u.v. normale slijtage, nog in originele staat was.

Inderdaad als ik op de brommer rijdt, illegaal, dan gaat de brommer langzamer dan bij mijn zoon.
Ik wacht dan ook in spanning af wat de Rollerbank voor uitslag gaat brengen.

Met de hogere snelheid neemt het brandstof verbruik toe. Immers een brommer kent slechts twee snelheden. stilstaan en vol gas.

Mijn advies: laat de ring lekker zitten, hij slijt vanzelf en als het nodig is dan vervangt de dealer de ring wel weer door een nieuwe.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Bouwe1,

Op het moment dat de bromfiets wordt gecontroleerd tegen het einde van de levensduur van de "ring" ben je dus in overtreding omdat de constructiesnelheid hoger is dan 45 km/u. Dat houdt in dat de ring dus eerder vervangen dient te worden om een boete te ontlopen. De boete voor een vastgestelde constructiesnelheid van 90 km/u is overigens duurder dan de reparatie omdat in de regel de bromfiets in beslag genomen wordt.

Voor wat betreft gast heb ik de indruk dat hier een discussie wordt gevoerd die reeds meermalen hier is gevoerd. Als gast geen eisen aan het vermogen (doch feitelijk de snelheid) wil hebben dan moet hij op een motorfiets gaan rijden. De verzekeringspremie's zijn overigens ook gebaseerd op het feit dat met een bromfiets niet zo hard gereden kan en mag worden.

Ook andere (motor)voertuigen kennen bepaalde beperkingen die gebruikers graag zouden willen omzeilen. Ook die krijgen daarvoor een bon.
Stay safe out there.
unSOUND
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door unSOUND »

SWAT schreef:Als gast geen eisen aan het vermogen (doch feitelijk de snelheid) wil hebben dan moet hij op een motorfiets gaan rijden.
Ik ben dus de "gast", ik heb een account aangemaakt om het praatje een wat beleefdere sfeer te geven.

Het gaat mij dus NIET om het hebben van meer vermogen of meer snelheid. Waar het mij om gaat, is dat de hogere slijtage aan mijn brommer blijkt te worden veroorzaakt door één of andere ring. Ik vraag mij dus af of ik de ring erut kan halen... wordt het vermogen dan echt gelijk zo hoog dat ik direct een boete kan verwachten ?

Tweede deel van dit topic is geen vraag aan de agenten hier, maar meer een opmerking in het algemeen. Ik snap best dat de regels blijkbaar zo zijn, en dat jullie ze niet kunnen veranderen. Ik wil alleen duidelijk maken dat ik het vreemd vind dat ik dus zonder die ring blijkbaar een boete kan krijgen, ook al hou ik mij aan de snelheid... want bij scooters is het al voldoende om hard te kunnen om een boete te krijgen, waar is nou die opvatting van "onschuldig tot schuld is bewezen" ? Nu hoeft er niets bewezen te worden, ik krijg een boete voor een snelheid die ik in de realiteit nooit heb gehaald... maar enkel gebaseerd op een snelheid die mijn brommer zou kunnen halen. En dat vind ik krom, heel krom.
k a
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

ik heb ook meerdere brommers gehad die ook waren "afgeknepen" het enige wat mij irriteerde was dat ie inhield, maar meer verbruik kan ik niet echt zeggen, dan nog toen ik 5 jaar geleden mijn certificaat haalde was de maximum snelheid voor brommers binnen de bebouwde kom 30 km per uur, als jij met een brommer die 45 kan 30 rijdt lijkt het me sterk dat ie dan veel toeren maakt en veel verbruikt.
wat betreft de constructiesnelheid, ik ben wel van mening dat er rekening moet worden gehouden met het gewicht van de bestuurder, maar ja meningen vormen geen wetten.
wat ik uit eigen ervaring weet is dat als een begrenzer eruit gehaald wordtof brommer wordt opgevoerd, dit niet gebeurt om 30 te rijden binnen bebouwde kom en 45 buiten bebouwde kom, begrijp me niet verkeerd ik beschuldig je hier niet van, maar als de 16 jarige jongetjes die na een theoriecursusje vinden dat ze coureur zijn die dingen niet zo zouden opvoeren dan denk ik niet dat er zo'n strenge wet op was. ga maar eens met 90 onderuit of tegen een auto aan, mag je blij zijn als je de rest van je leven in een rolstoel zit. en wat betreft auto's die zo hard kunnen, ik ben van mening dat iemand die zo hard rijdt en dan ook nog bumperkleeft en nog meer van dit soort gevaarlijke dingen, dat ze diegene de auto en het rijbewijs moeten afnemen en 2 jaar gevangenis, dan bedenken ze zich wel om zo te rijden. maar goed dit is een beetje off topic. en de meeste automobilisten houden zich toch best goed aan de regels, maar als je bv het programma wegmisbruikers lijkt, dan zie je dat wanneer zo'n mafkees gepakt wordt met meet dan 50 te hard, deze geen meter meer mag rijden(rijbewijs kwijt) terwijl een bromfietscertificaat (nog) niet kan worden ingenomen.
unSOUND
Infopolitie Gast

k a schreef:als jij met een brommer die 45 kan 30 rijdt lijkt het me sterk dat ie dan veel toeren maakt en veel verbruikt.
Ik zou zeggen, kom eens een stukje rijden... ik meen dit namelijk echt. De scooter hoort een verbruik van ongeveer 1:40 tot 1:50 te hebben, ik rijd momenteel 1:25, dat is dus een flink verschil. Tevens maakt hij volle toeren, wat dus weer automatisch wordt geregeld door de digitale injectie, die geeft namelijk zelf gas bij als je de hendel half open houdt... dus na een paar meter gaat hij zelf meer doseren, zonder dat je hem verder open trekt.
k a schreef:begrijp me niet verkeerd ik beschuldig je hier niet van, maar als de 16 jarige jongetjes die na een theoriecursusje vinden dat ze coureur zijn die dingen niet zo zouden opvoeren dan denk ik niet dat er zo'n strenge wet op was.
Nou, ik ben bijna de dubbele leeftijd, en ik gebruik hem puur voor naar mijn werk en naar familie... en ik ben iemand die totaal geen haast heeft, als je begrijpt wat ik bedoel...
DaV
Infopolitie Gast

Ik zou zeggen, kom eens een stukje rijden... ik meen dit namelijk echt. De scooter hoort een verbruik van ongeveer 1:40 tot 1:50 te hebben, ik rijd momenteel 1:25, dat is dus een flink verschil.
Die 1:40 tot 1:50 staat in het boekje zeker?

Ik kan het me niet voorstellen dat je zoveel km kan rijden met 1 liter benzine.

Ik heb namelijk ook een scooter gehad die net 1:15 haalde. :wink:
unSOUND
Infopolitie Gast

Nee, 1:40 tot 1:50 moet mogelijk zijn, ik heb al een aantal bezitters van hetzelfde model gesproken, die dit verbruik halen... maar alleen nu de ring eruit is. Dat was dus juist het mooie van dit model met digitale injectie.
Don
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

Het verhaal van de ring die kan slijten is een verhaal wat nergens op slaat.
Op de krukas zit een koppeling en voordat de koppeling er op gezet wordt, gaat er eerst een ring op.
Als de bromfiets in nederland komt, dan wordt deze ring daar weggehald en tussen de koppeling(lees variomatic) gezet het gevolg is dat bij hoge toeren de variomatic schijven minder naar elkaar toe kunnen komen.
Daardoor krijgt de aan drijfriem niet zo'n grote diameter en loopt idd de scooter met hogere toeren maar gaat niet zo hard meer.
De ring zit geklemd en kan niet slijten!!!
De motor blokken voor een scooter worden gecontrueerd voor snelheden van ± 75km/u en als je dit gaat knijpen verander je de constructie met als gevolg meer verbruik, meer vervuiling, meer slijtage.
Hier in is nederland dus zeker niet milieu bewust bezig.
De politie moet de wet handhaven en als die zegt dat je niet harder mag gaan dan 45 km/u en dat doe je toch, dan ben je de sigaar.
Er zijn hier al div.topics over geweest maar worden altijd ellen lang en niemand krijgt vaak zijn gelijk. :wink:
unSOUND
Infopolitie Gast

Don schreef:De politie moet de wet handhaven en als die zegt dat je niet harder mag gaan dan 45 km/u en dat doe je toch, dan ben je de sigaar.
Het is dus zelfs nog erger... ook al ga je het niet, maar zou je het ook maar KUNNEN, dan al krijg je een boete.

Ik ben benieuwd hoe de gemiddelde Nederlander zou reageren als ze dit met de auto's gingen doen... hardwarematig knijpen op 120 km/uur, of preventief bekeuren puur gebaseerd op de topsnelheid...
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Die maximum constructiesnelheid is ingevoerd omdat gebleken is dat jongeren zich anders niet aan de snelheid houden. Dan razen ze zometeen met 120 over het fietspad, als er geen maximum constructiesnelheid is. Ik ben daar zelf het voorbeeld van: mijn scooter is niet opgevoerd, en trek het gas als ik rij en ik vindt dat het verkeer het toelaat mijn gashandle volledig open. Dan ga ik ca. 50.

Omdat discriminatie op leeftijd verboden is, kan de wet niet voorschrijven dat als je 30 jaar of jonger bent er een maximum aan de constructiesnelheid is en bij 31 jaar en ouder niet.

Echter, de verkoper heeft u voordelen (o.a. verbruik) beloofd die niet legaal waar te maken zijn. Ik denk dat u daarom stappen kan ondernemen richting de verkoper.
unSOUND
Infopolitie Gast

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ze niet op leeftijd mogen "discrimineren"... ze doen het overal mee... je verzekeringspremie hangt af van je leeftijd, hoeveel procent alcohol je in je drinken mag hebben hangt af van je leeftijd... als je nog maar net je motorrijbewijs hebt mag je minder kilowatt hebben, dus waarom niet bij een bromcertificaat ?

Eerste 2 jaar van je certificaat, of onder de 21: Lagere maximale constructiesnelheid... klinkt helemaal niet zo vreemd, toch ?
DaV
Infopolitie Gast

Schrijf een brief naar de tweede kamer zou ik zeggen. 8)
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Omdat dit onderwerp inmiddels tamelijk uitgemolken is EN omdat dit al vele malen vaker besproken is topic gesloten.
Gesloten