aanhangwagen mag meer als 750 kg vervoeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

m van vliet
Infopolitie Gast

aanhangwagen mag meer als 750 kg vervoeren

Ongelezen bericht door m van vliet »

Ik heb een boottrailer welke 1200kg mag wegen met belading.
Mijn boot met trailer weegt maar 500kg. De trailer heeft geen oplooprem
en is daardoor niet geschikt voor achter mijn auto.
Is het mogelijk de trailer te laten "terugkeuren" naar 750kg. Zodat
hij achter meer auto's mag en geen kenteken behoeft te hebben?

:?:
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, dat mag...

Als u hiervoor contact opneemt met de Dienst Wegverkeer (voorheen RDW) met het verzoek om de aanhanger 'terug te keuren tot 750 kg' (en de papieren meestuurt) zal men aan uw verzoek voldoen.

Het reeds afgegeven kenteken moet u echter wel blijven voeren. Dit kan niet meer teruggedraaid worden, maar dit heeft verder ook helemaal geen invloed.

Hoogstens is dit voor een agent nu wat moeilijker te checken, maar het eea wordt bijgewerkt in de 'systemen' van de Dienst Wegverkeer, dus dit mag niet al te grote problemen opleveren... :wink:

Overigens komt uw probleem mij wel wat 'vreemd' voor... De eisen voor het trekken achter een personenauto zijn namelijk niet afhankelijk van de 'papieren gewichten', maar van de daadwerkelijke gewichten :!:

Het terugkeuren heeft alleen voordelen voor de rijbewijscategorieen en verder niet. :!:

Het is dus handig als u anderen (met alleen een B) wilt laten rijden... Andere voordelen bestaan er vooralsnog niet...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 13 mar 2005, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Bartikel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Bart
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Bartikel »

Ik heb weleens van het fenomeen gehoord. Maar vaak wordt dan ook de constructie wat veranderd. (andere assen enz.) 450 kilo terugkeuren is veel, maar diegeen die er over gaan is het RDW. Stel daar je vraag eens, mogelijk wordt e.e.a. duidelijker.

Particulier | RDW

Bent u op zoek naar informatie over het kentekenbewijs, schorsen, apk, rijbewijs en tellerstanden? Deze informatie en meer vindt u op de website van de RDW.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
funkyduck
Toplid
Toplid

Ongelezen bericht door funkyduck »

Ik begrijp de reden eigenlijk niet helemaal van het terugkeuren. De aanhanger moet sowiso geremd zijn als deze de helft van het ledig trekkend voertuig + 50 kg is.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Re: aanhangwagen mag meer als 750 kg vervoeren

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

m van vliet schreef:Ik heb een boottrailer welke 1200kg mag wegen met belading.
Mijn boot met trailer weegt maar 500kg. De trailer heeft geen oplooprem
en is daardoor niet geschikt voor achter mijn auto.
Is het mogelijk de trailer te laten "terugkeuren" naar 750kg. Zodat
hij achter meer auto's mag en geen kenteken behoeft te hebben?

:?:
Ik begrijp dat een ongeremde aanhanger van 500Kg. niet achter uw auto mag.
Dan heeft terugkeuren naar 750Kg. dus ook geen enkele zin.

Wellicht dat u de trailer kunt laten voorzien van ene oplooprem, bent u sneller klaar en kunt u in de toekomst, als u dat wilt, zelfs een zwaardere boot nemen.
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

funkyduck schreef:Ik begrijp de reden eigenlijk niet helemaal van het terugkeuren. De aanhanger moet sowiso geremd zijn als deze de helft van het ledig trekkend voertuig + 50 kg is.
Das nieuw voor me. Want volgens mij staan die gewichten vermeld op het kentekenbewijs.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Klopt 2CV, maar de wetgever heeft toch een vingertje in de pap willen houden...
Artikel 5.18.33 VR

<ol><li>Aanhangwagens achter personenauto’s moeten zijn voorzien van een reminrichting indien de massa van de aanhangwagen meer bedraagt dan:
<ol type=a><li>de helft van de massa in bedrijfsklare toestand van de personenauto,
<li>de helft van de ledige massa van de personenauto, vermeerderd met 50 kg, of
<li>750 kg.</li></ol></li></ol>

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

CrashDuck
Infopolitie Gast

Kan/mag ik nou afgaan op wat op mijn kentekenbewijs staat of niet ?

M'n Eend (ja, sorry, een andere auto heb ik nou eenmaal niet) mag ongeremd 280 kg trekken. Dit is de helft van het gewicht violgens het kenteken (560 kg), maar dat komt weer niet overeen met regel 1b eb 1c uit jouw quote.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Volgens mij klopt het wel....

De aanhanger moet geremd zijn als hij zwaarder is dan de helft van de ledige massa van je eend (280 kg) vermeerderd met 50 kg en dat maakt 330 kg.

Oftewel, je mag maar 280 kg ongeremd trekken (RDW) en de aanhanger moet, indien je meer trekt dan 330 kg, geremd zijn...(VR)

Maar die regel gold sowieso al voor jou..

Je moet deze regel alleen maar zien als een 'aanvulling' op eventuele 'gaatjes' in andere regelingen....

Meer niet... :wink:

Donald Tusk

CrashDuck
Infopolitie Gast

Dus, om het simpel te zeggen: van de één moet de aanhanger pas bij 330 kg geremd zijn en bij de ander bij 280 kg ?

Ingewikkeld allemaal ...
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Klopt...

En op zich is dat wel logisch...

Boven de 750 kg moet een aanhanger altijd geremd zijn en daaronder geldt de 'standaardregel' van het VR. Dit is een 'algemene' regel die de wetgever eist ivm de veiligheid ed...

De Dienst Wegverkeer keurt echter ook auto's voor aanhangergebruik en die zet 'de norm' meestal een stuk lager vanwege de 'bouw' en 'inrichting' van het trekkend voertuig.... Maar dit is een typegebonden en dus een hele variabele regeling... De Dienst Wegverkeer had, in jouw geval, dus tot 330 kg mogen gaan, maar kennelijk vond men dit niet acceptabel...

De eis van het VR wordt dus gewoon als een soort 'vangnet' gehanteerd...

That's all... :wink:

Donald Tusk

CrashDuck
Infopolitie Gast

Ik snap hem bijna. Ik vraag me namelijk nog steeds af waarom
  • in 1a de massa van een ongeremde aanhangwagen maximaal de helft van de massa van de personenwagen in bedrijfsklare toestand is en
  • in 1b de massa van een ongeremde aanhangwagen maximaal de ledige massa van de personenauto, vermeerderd met 50 kg.
Het zal natuurlijk iets met die ledige massa en die massa in bedrijfsklare toestand zijn, maar ik wil graag weten hoe het exact zit.

Tevens vraag ik mij af wanneer je welke regel (a, b of c) toe moet passen. Want als in een auto heb van 2000 kg, zou ik er een ongeremde aanhanger van 1050 kg achter mogen hangen als ik uitga van regel b.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Dan heb je niet goed gelezen... :wink:

Want iedere aanhanger boven de 750 kg moet sowieso geremd zijn. (zie lid c)

En die 50 kg verschil tussen leeg en bedrijfsklare massa is gewoon (een theoretische berekening) van de massa van benzine, olie ed...

Aangezien iedereen de ledige massa van z'n voertuig makkelijk kan herleiden, heeft men ook voor deze mogelijkheid gekozen. Pure klantvriendelijkheid (richting politie)... :wink:

Donald Tusk

CrashDuck
Infopolitie Gast

Wat is dan exact de ledige massa ? Staat die op het kentekenbewijs ? Of staat daar de bedrijfsklare massa op ?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Als je die uit je auto haalt, staat er 'massa ledig voertuig', alhoewel jouw deel 1 waarschijnlijk zo oud is, dat daar nog 'ledig gewicht' of iets dergelijks op staat.... :wink:

De 'nieuwe delen' 1A bevatten wel meer info
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Donald Tusk

Gesloten