Wanneer kan ik bericht verwachten over EMA?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Iemand TS
Infopolitie Gast

Wanneer kan ik bericht verwachten over EMA?

Ongelezen bericht door Iemand »

Hallo,

Ik heb alvorens deze post te maken eerst gezocht met de search functie en kon geen antwoorden vinden op mijn vragen.

Situatie:
Twee keer angehouden voor rijden onder invloed. Eerste keer was het rond de 400 ug/l, tweede keer was het rond de 700 ug/l. Uiteraard is mijn rijbewijs bij de tweede keer (in november) direct ingevorderd (en terecht). Ik ben in deze maand voorgekomen. De rechter is meegegaan met de eis van de Officier van Justitie. Dit was 7 maanden ontzegging van rijbewijs en €700,- boete. Er werd helemaal niks gezegd over de EMA.

Ik heb gelezen dat de EMA van het CBR komt. Ik verwacht dan ook dat ik over de EMA bericht moet ontvangen van het CBR. Ik heb tot op heden (pak weg 4 maanden na de aanhouding) nog niks gezien.

Mijn vragen:
- Moet de EMA gevolgd worden alvorens ik mijn rijbewijs weer terug krijg?
- Wanneer kan ik bericht verwachten over de EMA?
- Politie noch rechter noch officier van justitie heeft iets gezegt over de EMA is dat normaal?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Vriendelijke groet,
Iemand
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als je wat meer wilt lezen over de EMA:

http://www.infopolitie.nl/verkeer/diverse/cbr.php

Hier kan je aardig wat vinden!

Mbt de termijn:

Ik weet dat het nog wel eens een tijdje wil duren voordat iemand bericht krijgt.
Via de boven vermelde link kan je wat telefoonnummers vinden en je kan er een telefoontje aan wagen richting het CBR.

Dat de officier of de rechter niet heeft gesproken over de EMA is heel goed mogelijk want zij hebben daar weinig mee vandoen.
Deze procedure wordt opgestart bij het CBR nadat zij daarvan een bericht hebben ontvangen van de politie nadat zij proces-verbaal hebben opgemaakt.

- De EMA moet met goed gevolg te worden afgerond
- Het onderzoek dient zo spoedig mogelijk aan te vangen ( spoedig is waarschijnlijk afhankelijk van de capaciteit)
Laatst gewijzigd door rich op 14 mar 2005, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor je reactie.

Ik heb gelijk gebeld naar het CBR en deze verwezen mij door naar de afdelingen vorderingen welke tot 12:30 werkzaam zijn, ik bel morgen dus nog een keer.

Ik ben bang dat het zou kunnen dat ik misschien de brief van het CBR over het hoofd heb gezien, en dat dit dan zou kunnen betekenen dat ik mijn rijbewijs voorgoed kwijt ben. Hopelijk is dit niet het geval.

Nogmaals bedankt voor de reactie.

Vriendelijke groet,
Iemand
Iemand TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Iemand »

Er is nog een vraag bij me op komen dagen.

Zoals ik al zei ben ik bang dat ik misschien de brief van het CBR nog ongeopent thuis heb liggen (zit nu op mijn werk dus kan het niet checken). Ik ben nu dan ook ontzettend bang / nerveus, aangezien ik heb gelezen dat als de persoon niet op komt dagen hij/zij zijn/haar rijbewijs kwijt is. Er is overigens vind ik wel een begrijpelijke reden dat de post bij ons de afgelopen maanden niet iets was waar we aan dachten (namelijk het overlijden van het broertje van mijn vriendin).

Mijn vraag nu is.

Stel dat ik inderdaad de brief nog ongeopent heb liggen en niet gekomen ben op de eerste afspraak, en dus mijn rijbewijs word afgenomen. Kan ik dan mijn rijbewijs nogmaals halen of mag ik simpelweg nooit meer autorijden?

Groet,
Iemand
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik heb er recent nog 'voorlichting' over gehad van iemand van het CBR en die vertelde mij dat ze vaak nog wel een (1) herinnering sturen als iemand totaal niet reageert.

Dit juist omdat de maatregel zo ingrijpend kan zijn...

Maar nogmaals, dit is meer 'coulance', dan een keiharde eis...

Maar mocht u rijbewijs inderdaad ongeldig zijn verklaard, dan is dat in theorie 'levenslang'...

Maar na ca 5 jaar (bij alcohol tenminste) is men vaak bereid om u een 2e kans te geven en dan kunt u een verzoek indienen om wederom een rijbewijs te mogen verkrijgen...

Ik zou me niet te druk maken... De wachttijd is, zeker in de randstad, al gauw 3 a 4 maanden...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Martin Z. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin Z. »

Het CBR stuurt dit soort brieven ALTIJD aangetekend.....

Geloof me ik weet er alles van :oops:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Net als bij Justitie is die tijd toch wel een beetje voorbij...

Wellicht dat ze het eea bij een herinnering nog wel doen, maar 'standaard' niet meer...

Ik heb me laten vertellen dat de Divisie Vorderingen van het CBR 30.000 dossiers per jaar behandelt... :shock:

Ik denk dat ze daar toch ook wel een beetje op de 'overheadkosten' moeten letten... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Maar mocht u rijbewijs inderdaad ongeldig zijn verklaard, dan is dat in theorie 'levenslang'...

Maar na ca 5 jaar (bij alcohol tenminste) is men vaak bereid om u een 2e kans te geven en dan kunt u een verzoek indienen om wederom een rijbewijs te mogen verkrijgen...
Volgens mij is het zo zodra je rijbewijs ongeldig wordt verklaard dat je weer rijles mag nemen. Je mag echter je rijbewijs pas opnieuw behalen en afrijden op het moment dat de oude geldigsheidsdatum van het afgenomen rijbewijs verlopen is. Als je echter een rij-ontzegging hebt, dan mag je in het geheel niet rijden en ook niet lessen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Als je rijbewijs ongeldig is verklaard, mag je inderdaad wel lessen, maar dan moet je wel weten wanneer de ongeldigheid afloopt, en die datum heeft (gelukkig) niets met de 'verfrissingsdatum' van je rijbewijs te maken.... En juridisch gezien zou dit sowieso al niet kunnen want een rijbewijs kent niet zo'n 'beperkte geldigheidsduur'. Deze is 'standaard' al geldig tot je 70e verjaardag... :wink:

Ongeldigheidsverklaringen zijn, in principe, levenslang maar omdat mensen er ook in slagen om van hun alcoholafhankelijkheid 'af te komen' is het CBR vaak bereidt om mensen na ca 5 jaar, opnieuw aan medische testen te onderwerpen en hen de mogelijkheid te bieden alsnog weer auto te rijden.

Martin Z. TS
Infopolitie Gast

Mijn rijbewijs is ongeldig verklaart. Moet redicief-vrij periode van 1 jaar doorlopen [loopt 7 mei af] daarna mag ik weer een nieuw rijbewijs aanvragen.
Als dan de keuring [o.a. bloedtest] goed is krijg ik mijn rijbewijs terug.
Ik hoef dus niet opnieuw les te nemen.

PS: In mijn geval zijn alle brieven van het CBR aangetekend naar mij verzonden
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ik ben vanavond op uitnodiging bij een artikel 130 voorlichting geweest en heb een aantal dingen naar voren gehaald die hier ook niet geheel duidelijk waren.

Iemand wiens rijbewijs ongeldig is verklaard, kan hem terugkrijgen door opnieuw examen te doen. Echter zal eerst het CBR hier toestemming voor moeten verlenen. Het hangt vooral van de reden af waarom je de ongeldigheidsverklaring hebt gekregen. In het geval van ongeschiktheid (lees je bent een slechte chauffeur) dan kan je na een aantal maanden al weer in aanmerking komen. Immers, aan een slechte chauffeur is te werken door lessen te nemen, hier doet men het minst moeilijk over.

In het geval van EMA ging het dus om alcohol. Wat van belang is dat er een gedragsverandering teweeg wordt gebracht en of men alcoholafhankelijk is. Over het algemeen stelt men dat je het eerste jaar niet hoeft aan te kloppen voor een aanvraag. In een extreem geval kan dit twee jaren zijn. (zeker geen 5 jaar helaas).

Als men de aanvraag dan doet, dan wordt het bloed getest op aantal enzymen van een bepaalde soort, waaraan men kan aflezen in hoeverre men nog alcoholafhankelijk is. De lever maakt dit enzym aan, moeilijk verhaal, echter in Rijkwijk, het grote lab, kan men dit testen.

Als men dan niet afhankelijk meer is, krijgt men pas teostemming opnieuw te lessen danwel af te rijden.

We hebben nog een hoop meer geleerd, echter deze stof gaat te diep om nu even op te sommen.

PS op dit moment worden er ongeveer 20.000 vorderingen per jaar ingestuurd, waarvan 18000 in behandeling worden genomen. Het gros gaat naar EMA. Over de kosten hoeft men niet in te zitten aldaar, een cursus kost 506,46 euro, niet binnen 10 weken betalen is ongeldigverklaring rijbewijs.
Martin Z. TS
Infopolitie Gast

*Als men de aanvraag dan doet, dan wordt het bloed getest op aantal enzymen van een bepaalde soort, waaraan men kan aflezen in hoeverre men nog alcoholafhankelijk is. De lever maakt dit enzym aan, moeilijk verhaal, echter in Rijkwijk, het grote lab, kan men dit testen.*

Dit klopt in zoverre, dat er in het ziekenhuis in de buurt bloed geprikt wordt, getest wordt en dat resultaat gaat naar het CBR

*Als men dan niet afhankelijk meer is, krijgt men pas teostemming opnieuw te lessen danwel af te rijden.*

Ik weet 100% zeker dat ik niet opnieuw hoef te lessen danwel af te rijden. Ik moet WEL een zgn. "Eigen Verklaring" kopen waarmee ik een neuw rijbewijs weer kan verkrijgen. Mits mijn keuring goed is natuurlijk.
Daar ben ik overigens niet bang voor, want ik ben 1½ jaar geleden over de schreef gegaan, 1e keuring was niet goed, maar sindsdien heb ik geen druppel meer gedronken.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Als jouw rijbewijs ongeldig is verklaard, dan zal je echt opnieuw hem moeten behalen.
Martin Z. TS
Infopolitie Gast

TheLightEd schreef:Als jouw rijbewijs ongeldig is verklaard, dan zal je echt opnieuw hem moeten behalen.
Mijn rijbewijs is ongeldig verklaart, omdat mijn 1e keuring niet goed was,. ik kon een 2e keuring aanvragen, die was wel goed, daarom heb ik nu een recidief-vrij periode van 1 jaar gekregen. het CBR wil hiermee controleren of ik geen terugval krijg.
Als de recidief-vrije periode is verstreken en de daaropvolgende keuring goed is kan ik een nieuw rijbewijs kopen. Anders zou een 2e keuring weing nut hebben.

Er staat ook duidelijk: CBR > onderzoek naar rijvaardigheid en/of geschiktheid.....
Besluit CBR > Niet geschikt bevonden voor het besturen van motorvoertuigen door alcoholmisbruik, echter nu de recidief-vrije periode op of omstreeks 7 mei 2005 verstreken zou zijn, wordt het volgende opgemerkt; Om in het bezit te kunnen komen van een nieuw rijbewijs dient door betrokkene een Eigen Verklaringsprocedure gestart te worden.
Dit kan door het kopen van een zogeheten Eigen Verklaring bij het CBR of de gemeente.
De verklaring moet samnen met een utreksel ut de gemeentelijke basisadministratie, volledig ingevuld naar het CBR gestuurd worden.
Na een medisch onderzoek beslist de medisch adviseur of er een verklaring van geschiktheid kan worden afgegeven. Met deze verklarng kan betrokkene bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanschaffen.

Tevens heb ik gebeld met het CBR, en in mijn geval is er geen sprake van opnieuw afrijden voor een nieuw rijbewijs.
Misschien omdat ik 1 keer fout geweest ben en daarvoor nooit???? [22 jaar rijbewijs]
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

We laten het geen welles nietes spelletje worden, laat het aub even horen hoe het is afgelopen tegen de tijd dat u het rijbewijs in handen heeft, succes tot die tijd.
Gesloten