kenteken laten zien op 1e verzoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het risico op een tweede of een derde boete als je zoveel politie tegenkomt.... Meer niet..

Het 'voordeel' van de Wet Mulder is dat je er onbeperkt bonnen van kan verzamelen, zonder dat dit tot ernstige gevolgen leidt, zoals inbeslagname ed.

Vooropgesteld dat ze gewoon betaald worden... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

hans
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door hans »

Ik heb zojuist even nagevraagd bij mijn autodealer. Zij zeggen dat ze eigenlijk niet op de hoogte zijn van de verplichting de originele papieren bij je te hebben. "Kopietje is toch ook goed?"

Bij overleg met de baas bleek het volgende: Volgens hem geeft geen enkel verhuurbedrijf de originele papieren mee, hooguit groene kaart.
Zij zelf bieden aan om de eventuele boete te betalen, dat kost ze volgens hem minder dan iedere keer nieuwe originelen aanvragen. Want, hij durft te stellen dat de originele papieren na 1 week verdwenen zullen zijn als hij ze meegeeft.

En hij gelooft niet dat de politie met de huidige mankracht hier aandacht aan kan geven.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Tot heden deed ik het altijd af met een waarschuwing. Mede door deze berichtgeving ben ik hier anders over gaan denken. Voortaan ga ik mensen met een leasebak die de originele papieren niet bij zich hebben afdoen met een bekeuring.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

hans schreef:Bij overleg met de baas bleek het volgende: Volgens hem geeft geen enkel verhuurbedrijf de originele papieren mee, hooguit groene kaart..
Mijn ervaring is het tegenovergestelde.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ook de RDW laat hierover geen onduidelijkheid ontstaan:

Link naar RDW

Heb in mijn vorige functie heel veel met wagens van een verhuurbedrijf moeten rondrijden. Mijn werkgever (Defensie) stelt zich op het standpunt dat wij als bestuurder verantwoordelijk zijn voor het voertuig dat wij meenemen en wij zijn derhalve altijd verplicht de autopapieren te controleren. Zonder geldig kentekenbewijs en bewijs van tenaamstelling dienen wij de voertuigen te weigeren.

Een verhuurbedrijf doet daar een keer misschien moeilijk over, maar past vervolgens heel snel zijn voorwaarden aan en laat de kosten voor het eventueel zoekraken van kentekenbewijzen ten laste van de huurder/bestuurder komen. Er is dus geen enkel excuus om geen geldig kentekenbewijs bij je te hebben. Bekeuringen waren derhalve 'rekening man'.

Met het maken van een fotokopie wordt overigens ook de auteurswet overtreden. Het auteursrecht behoort namelijk de Staat der Nederlanden toe. Ik denk dat het een overtreding is van artikel 5 lid 2 van de Auteurswet
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 09 mar 2005, 11:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

ThunderSTreak schreef:
Met het maken van een fotokopie wordt overigens ook de auteurswet overtreden. Het auteursrecht behoort namelijk de Staat der Nederlanden toe.
Gelukkig had je in je vorige funcite niet zoveel met auteursrecht te maken. :D
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

PanRider schreef: Gelukkig had je in je vorige funcite niet zoveel met auteursrecht te maken. :D
Zolang ik aan bronvermelding doe is er niets aan de hand! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

ThunderSTreak schreef:
PanRider schreef: Gelukkig had je in je vorige funcite niet zoveel met auteursrecht te maken. :D
Zolang ik aan bronvermelding doe is er niets aan de hand! :wink:
Kijk ook eens bij 16b.
funkyduck
Toplid
Toplid

Ongelezen bericht door funkyduck »

Ik kom nog geregeld bedrijfsbusjes tegen waarbij me een kopie van een kentekenbewijs wordt overhandigd. Ik check in Mobipol of het in orde is, maar bekeur er eigenlijk nooit voor. Het is meer het wisselgeld wat ik dan opbouw.

Overigens ter informatie kan ik zeggen dat het kenteken van de aanhangwagen niet direct ter inzage afgegeven behoeft te worden. Dit moet je binnen 14 dagen kunnen tonen.
hans
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door hans »

gvdbor schreef:Tot heden deed ik het altijd af met een waarschuwing. Mede door deze berichtgeving ben ik hier anders over gaan denken. Voortaan ga ik mensen met een leasebak die de originele papieren niet bij zich hebben afdoen met een bekeuring.
Ik heb dan geen leasebak, maar ik zal de bekeuring dan maar netjes door mijn dealer laten betalen. Hij ook weer blij... :cry:
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

funkyduck schreef:. Dit moet je binnen 14 dagen kunnen tonen.
De termijn is een week en dan nog alleen voor die aanhangers waarbij ook een registratieplaatje is gemonteerd.
funkyduck
Toplid
Toplid

Die termijn zou ik moeten kunnen terug vinden in de algemene maatregel van bestuur, maar ik kan hem nergens meer vinden :S
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

funkyduck schreef:Die termijn zou ik moeten kunnen terug vinden in de algemene maatregel van bestuur, maar ik kan hem nergens meer vinden :S
De algemene maatregel van bestuur is het kentekenreglement. Deze is op de site terug te vinden onder wetgeving/verkeer.

In art. 22 staat:

Artikel 22

<ol><li>De verplichting tot het ter inzage afgeven van het kentekenbewijs als bedoeld in artikel 160 van de wet heeft betrekking op alle delen van het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs, met uitzondering van het overschrijvingsbewijs.

<li>Indien de in artikel 160 van de wet bedoelde vordering betrekking heeft op een kentekenbewijs dat is afgegeven voor een aanhangwagen die overeenkomstig artikel 3.7.3, eerste lid, van het Voertuigreglement is voorzien van een constructieplaat, kan aan de vordering worden voldaan binnen een termijn van een week.</li></ol>
funkyduck
Toplid
Toplid

Gaaf bedankt!
Indien de in artikel 160 van de wet bedoelde vordering betrekking heeft op een kentekenbewijs dat is afgegeven voor een aanhangwagen die overeenkomstig artikel 3.7.3, eerste lid, van het Voertuigreglement is voorzien van een constructieplaat, kan aan de vordering worden voldaan binnen een termijn van een week.
Hoe moet ik omgaan met een aanhanger die gekentekend is, maar waar het constructieplaatje niet (meer) aanwezig is.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Iedere (gekentekende) aanhanger heeft op ca 3 plaatsen een chassisnummer ingeslagen staan...

Eventjes 'door de knietjes', de systemen raadplegen en je kan vrij makkelijk de identiteit achterhalen...

Of je ook daadwerkelijk wil bekeuren voor het niet tonen van het kentekenbewijs moet je natuurlijk zelf weten.. :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gesloten