In Nederland ben je verplicht je eigen rechten te weten.
Het probleem is alleen dat ik deze niet weet, wat zijn mijn rechten precies bij bijv. een arrestatie
Rabbit schreef:In Nederland ben je verplicht je eigen rechten te weten.
Het probleem is alleen dat ik deze niet weet, wat zijn mijn rechten precies bij bijv. een arrestatie
Alvast bedankt.
Je bent niet verplicht je eigen rechten te weten hoor!
En als je gearresteerd mocht worden, worden de belangrijkste rechten je dan nog wel een keertje verteld.
Je kunt er beter voor zorgen, dat er geen reden is om gearresteerd te worden!
Rabbit schreef:In Nederland ben je verplicht je eigen rechten te weten.
Alvast bedankt.
Ik denk dat je in de war bent met de kreet:
"Je wordt geacht de wet te kennen"
En dan wordt je ook niet overhoord daarover. Het houdt alleen in dat je je niet kunt beroepen op: Dat wist ik niet.
Tijdens een aanhouding wordt je als verdachte behandeld. Zo worden ook jouw rechten en plichten medegedeeld aan je. Maak je daar maar niet druk over. Maar beter is het om niet met politie in aanraking te komen (niet als verdachte althans )
T-nus schreef:Tijdens een aanhouding wordt je als verdachte behandeld. Zo worden ook jouw rechten en plichten medegedeeld aan je. Maak je daar maar niet druk over.
Volgens mij houden de mededelingen bij de aanhouding al snel op na het bekend maken van de reden van de aanhouding en het "U bent niet verplicht antwoord te geven..."
Anonymous schreef:Volgens mij houden de mededelingen bij de aanhouding al snel op na het bekend maken van de reden van de aanhouding en het "U bent niet verplicht antwoord te geven..."
In Nederland hoeft bij een aanhouding verder ook niet erg veel medegedeeld te worden. In Nederland hoeft een verdachte niet "gemirandaad" (naar de bekende Amerikaanse uitspraak) te worden.
De Nederlandse equivalent van het bekende Amerikaanse rijtje (You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you in a court of law. You have the right to consult with a lawyer and have that lawyer present during any questioning. If you cannot afford a lawyer, one will be appointed for you if you so desire.) is dus niet noodzakelijk.
Dat ook, voorzover ik weet hoeft in beginsel alleen maar worden meegedeeld waarvan men verdacht wordt en bij een verhoor worden gewezen op het zwijgrecht van artikel 29 Sv.
T-nus schreef:Inderdaad, dus had ik in mijn vorige post niks te weinig gezegd Gast!!
Dat klopt maar door het gebruik van de woorden "rechten en plichten" zou de indruk kunnen ontstaan dat er meer medegedeeld zou moeten worden dan sec de reden van de aanhouding terwijl dat toch echt niet zo is. Als er inhoudelijk op "de zaak" wordt ingegaan komt het "U hoeft geen antwoord te geven..." op de proppen maar dat wordt gemakshalve vaak meteen bij de aanhouding al meegepakt voor het geval er tijdens het overbrengen naar het bureau een geanimeerd gesprek ontstaat.