ongeval tussen fietser en voetganger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

ongeval tussen fietser en voetganger

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Zowel de fietsers als voetgangers zijn beide de zwakkere in het verkeer. Als een motorrijtuig en een van deze een ongeval krijgt geldt de omgekeerde bewijslast. Maar hoe zit het nou als een voetganger en een fietser een ongeluk krijgen? Zit het dan zo dan een bestuurder fout is, of gaan bestuurders dan voor :?: Hier even van een situatie uitgaande dat het niet gaat om een fietser die afslaat ed zodat artikel 18 RVV er mee gemoeit is.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als een bestuurder van een motorrijtuig een aanrijding krijgt, ligt de 'aansprakelijkheidsverhouding' inderdaad (bij wet bepaald) anders.... Laat ik het maar netjes zeggen... :x

Als men het over 2 'zwakkere verkeersdeelnemers' heeft, dan zal de aansprakelijkheid, in eerste instantie, een blanco evenwicht vertonen... :wnik:

Oftewel, dan bestaat er wel kans op een eerlijke afwikkeling. Of ben ik nu te bevooroordeeld? :lol:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Grin, eh nee, dat niet ... Maar volgens mij heb ik nog geen antwoord op de vraag? Als een fietser van rechts komt en de voetganger dus van links (duh) ...en er wordt een ongeval veroorzaakt door een van beide. Hoe is het dan geregeld? Aangezien voetgangers niet mee doen in de voorrang...
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Ongelezen bericht door gelderblom »

Hierbij wordt vaak verwezen naar artikel 185 WVW, op basis waarvan de voetganger en de fietser een beschermde positie hebben. In artikel 185 vind je daar niets over omdat daar alleen maar staat dat de schade, veroorzaakt door een verkeersongeval moet worden vergoed.
Lid 5 verwijst gelukkig naar andere wettelijke bepalingen.
En dat is dan het Burgerlijk Wetboek, Boek 6, Afdeling 10 Wettelijke Verplichting tot schadevergoeding, de artikelen 95 t/m 110
Met name artikel 101 lid 1 (en/of artikel 109 lid 1)
Op basis van jurisprudentie over dit artikel komt de 50% regel.
Bij een conflict tussen twee zwakke verkeersdeelnemers zal de civiele rechter op basis van de gebeurtenissen moeten bepalen was billijk is.
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Mijn dank is groot... Gewoon niks geregeld dus :-)
Gesloten