stilstaan op invalidenparkeerplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

edwin krijgsman
Infopolitie Gast

stilstaan op invalidenparkeerplaats

Ongelezen bericht door edwin krijgsman »

Onlangs heb ik een boete gekregen voor het 'parkeren' op een invalidenparkeerplaats. Ik zat zelf als bestuurder in de auto en wilde alleen iemand laten instappen. Dat lijkt me geen parkeren, maar laden en lossen. Is die boete terecht?
andre
Infopolitie Gast

Re: stilstaan op invalidenparkeerplaats

Ongelezen bericht door andre »

edwin krijgsman schreef:Onlangs heb ik een boete gekregen voor het 'parkeren' op een invalidenparkeerplaats. Ik zat zelf als bestuurder in de auto en wilde alleen iemand laten instappen. Dat lijkt me geen parkeren, maar laden en lossen. Is die boete terecht?
Als het inderdaad precies is gegaan zoals u omschrijft is het een onterechte bekeuring. Maar als u wachtte op de passagier die bv nog uit een winkel moest komen, dan is het parkeren en is de bekeuring terecht.
Parkeren:

Het laten staan van een voertuig
anders dan gedurende de tijd die nodig is

* voor het onmiddellijk in- en uitstappen van passagiers of

* voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.
funkyduck
Toplid
Toplid

Ongelezen bericht door funkyduck »

Het begrip "direct in of uit laten stappen" kan overigens langer duren dan een moment.

Als er een oude dame uit een flat gehaald moet worden door de bestuurder omdat deze dame niet zelf kan lopen, valt dat ook onder direct in of uit laten stappen. De dame loopt echter niet snel en dus kan dit ettelijke minuten duren.

In dit geval zou het dus volgens mij ook onder direct in of uit laten stappen kunenn gelden. Het feit dat er een bekeuring uitgeschreven kon worden - en ik weet dat niet zeker uit deze gegevens - zonder dat de persoon er aan kwam die in moest stappen, geeft aan dat dit niet direct was. Correct me if I'm wrong.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Sorry, het begrip direct in/uitstappen is zeer strak. Dat heeft dus te maken met in/uit de auto stappen, NIET het wandelen van oma vanaf de flat naar de auto.

De ruimere begripsbepalingen zitten wel op het laden lossen waar jurisprudentie is dat bijvoorbeeld het laten aftekenen van een vrachtbrief in een winkel wel onder het laden/lossen valt... Maar dit laatste was niet d evraag geloof ik.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Roberto
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roberto »

edwin krijgsman schreef:Onlangs heb ik een boete gekregen voor het 'parkeren' op een invalidenparkeerplaats. Ik zat zelf als bestuurder in de auto en wilde alleen iemand laten instappen. Dat lijkt me geen parkeren, maar laden en lossen. Is die boete terecht?
Wilde jij een minder-valide persoon laten instappen of een valide persoon?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Roberto schreef:
Wilde jij een minder-valide persoon laten instappen of een valide persoon?
Niet relevant lijkt me..... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
funkyduck
Toplid
Toplid

..::Frans::.. schreef:Sorry, het begrip direct in/uitstappen is zeer strak. Dat heeft dus te maken met in/uit de auto stappen, NIET het wandelen van oma vanaf de flat naar de auto.

De ruimere begripsbepalingen zitten wel op het laden lossen waar jurisprudentie is dat bijvoorbeeld het laten aftekenen van een vrachtbrief in een winkel wel onder het laden/lossen valt... Maar dit laatste was niet d evraag geloof ik.
Ik heb dit begrip reeds aanhangig gemaakt bij docenten en zij vertelden me dat "de tijd die nodig is" om iemand direct in of uit te laten stappen, ook het ophalen van een oud omaatje kan betekenen. Vandaar dat ik dit dus ook hier zo neerzette.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Maar dus niet het omaatje van de 12e verdieping halen. Ze moet dus gewoon bij de auto staan en als het dan een paar minuten duurt is het nog steeds onmiddellijk in en uitstappen.

Oftewel zoals Frans al stelde, niet de tijd die nodig is om vanaf de flat naar de auto te lopen.
funkyduck
Toplid
Toplid

Zo formuleerde mijn docent het wel.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dan heeft je docent het fout.
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

ach docenten zijn ook net mensen.

Auto gewoon normaal parkeren, oma halen, auto voorrijden, oma (helpen) instappen, meteen wegwezen.

En inderdaad, als een collega de tijd heeft gehad een bon te schrijven in de tijd dat jij daar stond, dan stond je daar zeer waarschijnlijk omdat het gewoon lekker dichtbij is. Hoeft men ook niet zover te lopen met die zware boodschappen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

carchost schreef:ach docenten zijn ook net mensen.
Klopt, maar dat zullen ze toch nooit toegeven.... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
BOA1
Infopolitie Gast

Invalidenplaats

Ongelezen bericht door BOA1 »

Weet iemand misschien wat het feitnummer is voor het parkeren op een invalidenplaats ZONDER tijdschijf maar dus wel met een invalidenkaart?

En of hier wel een apart feitnummer voor is?

(volgens onderbord is tijdschijf verplicht)
andre
Infopolitie Gast

Re: Invalidenplaats

Ongelezen bericht door andre »

BOA1 schreef:Weet iemand misschien wat het feitnummer is voor het parkeren op een invalidenplaats ZONDER tijdschijf maar dus wel met een invalidenkaart?

En of hier wel een apart feitnummer voor is?

(volgens onderbord is tijdschijf verplicht)
als bestuurder op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren anders dan met

m R 402 a – een gehandicaptenvoertuig
m R 402 b – een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin duidelijk zichtbaar is aangebracht een geldige gehandicaptenparkeerkaart
m R 402 c – het voor die gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats bestemde voertuig

In alle gevallen kost het EUR 70,-
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

R397E is een mogelijkheid:
Als bestuurder van een motorvoertuig een voertuig parkeren op een parkeergelegenheid, anders dan op de aangegeven wijze.....€45.- (Hoe werd geparkeerd als opmerkling toevoegen)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten