Goedendag,
Begin dit jaar wilde een vriendin contact met mij verbreken. Het kwam voor mij een beetje uit het niks, want we hadden diezelfde maand nog goed contact. Dit liep allemaal via WhatsApp. Daarbij blokkeerde zij mij gelijk. Ik was daarover enigszins verontwaardigd maar ik wilde het wel respecteren en dat heb ik dus ook gedaan. We kende elkaar al bijna 20 jaar en ze wilde afstand. Het is een ingewikkeld verhaal, maar m.i. hadden wij altijd verder goed en vriendelijk contact.
Alleen zij had nog wat spullen van mij (2 game consoles, games, en accessoires, t.w.v. 300-400). Ik ben hier nu eindelijk achteraan gegaan. Ik had een mailtje gestuurd, waarop zij mij niet had geblokkeerd, en daar reageerde zij op met dat die spullen inderdaad nog bij haar lagen en dat ze die had "weggedaan". En dat ze mij meerdere malen had gevraagd om dat op te halen, en dat ze dacht dat ik er geen belang meer bij had. In onze WhatsApp gesprekken is dit in ieder geval niet terug te vinden. Sterker nog, tot recent (voor het eindigen van contact) praatte we nog over diezelfde spullen (wij praatte veel over games), en heeft ze mij in ieder geval niets schriftelijk gevraagd hierover. Op zijn minst zou een ultimatum redelijk zijn geweest en mij daar op te attenderen, denk ik. Wij hadden gewoon goed contact. En ik verwachtte gewoon niet dat iemand zo met andermans spullen zou omgaan, en al helemaal binnen onze verhouding.
Nou heb ik nog eens nagevraagd of ze wil vertellen wat zij precies met die spullen heeft gedaan. Dus verkocht, weggegooid, of weggegeven? En wanneer en hoe ze mij precies heeft verteld om dit op te halen. Daarop zegt ze alleen: "die spullen van jou heb ik niet meer en ik ben jou geen antwoord verschuldigd. En ik ben er zeker van dat ik meerdere malen heb gevraagd dat je dit komt ophalen. Ik wil ook dat je mij met rust laat en mij niet meer contacteert."
Ik vind dit ontzettend jammer en het doet mij ook gewoon pijn. Het zal natuurlijk vragen oproepen bij een lezer dat het contact is verbroken en gelijk blokkeren, dat wordt niet zomaar gedaan. Maar m.i. zij en ik nog samen naar een show gegaan in september. Was gezellig, en ook in het WhatsApp gesprek oogt op wederzijdse gezelligheid. Niks wijst op wrijving. Tot op heden had ik enigszins begrip voor haar keuze eerder dit jaar.
Voor mij voelt het alsof hier mij onrecht wordt aangedaan. Het was heel duidelijk; "geen contact, en geen antwoord op je vraag. Deal with it." Geen contact zal ik respecteren, daar houdt dat dan op. Maar ik vind de ontwijkende en afhoudende houding oneerlijk. Ik krijg geen duidelijkheid. Ik wil hiermee eigenlijk naar de politie gaan. Ik wil misschien een melding maken, dat de politie misschien kan bemiddelen door middel van een wijkagent, of toch aangifte doen. Ik vind dat ik wel recht heb om te weten wat er met mijn spullen zijn gebeurd en of ik ze nog kan terugkrijgen.
Ik hoop door hier dit verhaal te delen op wat spiegeling voordat ik contact opneemt met de politie. Dat kost mij ook weer energie, deze situatie vind ik ook al stressvol. En hoe hoog is nou de kans dat de politie hier ook maar iets mee gaat doen? Oprechte vraag.
Alvast bedankt
Spullen zijn "weggedaan" door vriendin
Moderator: Moderatorteam
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Spullen zijn "weggedaan" door vriendin
Ik ben geen agent,maar je kan het proberen via de wijkagent 0900-8844, echter het is een civiele probleem waar de politie zich in principe niet mee bemoeit.
Tenzij je echt aangifte gaat doen van diefstal maar dan is er maar de vraag of hier tijd voor te maken is
Tenzij je echt aangifte gaat doen van diefstal maar dan is er maar de vraag of hier tijd voor te maken is
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Per bovenstaand antwoord is dit in princiepe een civiel kwestie en zal de politie zich daar niet mee bemoeien., als ze daar al de capaciteit voor hebben.
Wat je kunt doen is haar aansprakelijk stellen voor de schade die je leidt door het verlies van de goederen. Als ze weiegrd die te vergoeden kun je de gang naar de rechter maken. Of dat gezien de tijd en kosten die dat met zich meebrengt waard is waag ik te betwijfelen. Je krijgt ook niet de nieuw waarde maar de dagwaarde van de spullen. (wat ze momenteel waard zijn gezien hun staat en ouderdom).
Wat je kunt doen is haar aansprakelijk stellen voor de schade die je leidt door het verlies van de goederen. Als ze weiegrd die te vergoeden kun je de gang naar de rechter maken. Of dat gezien de tijd en kosten die dat met zich meebrengt waard is waag ik te betwijfelen. Je krijgt ook niet de nieuw waarde maar de dagwaarde van de spullen. (wat ze momenteel waard zijn gezien hun staat en ouderdom).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Aapje58 TS
- Infopolitie Gast
Bat,
Ik lees heel veel emotie en onverwerkt verdriet in je verhaal. Je zegt: "ik vind de ontwijkende en afhoudende houding oneerlijk. Ik krijg geen duidelijkheid." Daarin lees ik dat je het eigenlijk niet kunt accepteren dat je geen antwoord hebt op de vraag waarom de ander het contact heeft verbroken. Hoewel dat heel begrijpelijk is wanneer een vriendschap na 20 jaar zonder uitleg wordt verbroken, is het ook niet iets dat je van iemand kunt eisen. De ex-vriendin is duidelijk niet bereid om dat antwoord te geven.
Ik denk dat je jezelf eerst de vraag moet stellen of het je werkelijk gaat om de spelconsoles, of om antwoorden te krijgen. In het tweede geval zou ik je aanraden om een manier te vinden om te accepteren dat je die antwoorden niet gaat krijgen. Je zou bijvoorbeeld een afscheidsbrief kunnen schrijven waarmee je de relatie afsluit, eventueel samen met een therapeut of een vriend(in). Dan hoef je die brief niet per se ook te versturen.
Als het je wel gaat om de spelconsoles (of de waarde daarvan), dan zul je de emoties en andere zaken die betrekking hebben op de relatie opzij moeten zetten en heel zakelijk moeten worden. Maak een lijst van de spullen die je in bruikleen hebt gegeven, samen met wat volgens jou de dagwaarde is en schrijf een zakelijke brief of mail waar je een vergoeding eist omdat de spullen zijn weggedaan zonder dat jij de kans hebt gehad om de spullen op te halen. Geef een redelijke deadline voor een reactie dan wel betaling. Je kunt eventueel vermelden dat je bereid bent naar de kantonrechter te stappen.
Als de ex-vriendin weigert om te betalen, kun je naar de civiele kantonrechter gaan. Dan moet je zelf het bewijs netjes uitprinten zodat je je zaak kunt bewijzen voor de kantonrechter. Je moet ook bijna 100 euro betalen als griffierecht, wat je wellicht terug kunt vorderen van de ex-vriendin, maar misschien ook niet.
Maar stel jezelf dan wel eerst de vraag of dit voor jezelf de beste manier is om het af te ronden, of dat het voor je eigen gemoedsrust beter is om het te laten rusten.
Ik lees heel veel emotie en onverwerkt verdriet in je verhaal. Je zegt: "ik vind de ontwijkende en afhoudende houding oneerlijk. Ik krijg geen duidelijkheid." Daarin lees ik dat je het eigenlijk niet kunt accepteren dat je geen antwoord hebt op de vraag waarom de ander het contact heeft verbroken. Hoewel dat heel begrijpelijk is wanneer een vriendschap na 20 jaar zonder uitleg wordt verbroken, is het ook niet iets dat je van iemand kunt eisen. De ex-vriendin is duidelijk niet bereid om dat antwoord te geven.
Ik denk dat je jezelf eerst de vraag moet stellen of het je werkelijk gaat om de spelconsoles, of om antwoorden te krijgen. In het tweede geval zou ik je aanraden om een manier te vinden om te accepteren dat je die antwoorden niet gaat krijgen. Je zou bijvoorbeeld een afscheidsbrief kunnen schrijven waarmee je de relatie afsluit, eventueel samen met een therapeut of een vriend(in). Dan hoef je die brief niet per se ook te versturen.
Als het je wel gaat om de spelconsoles (of de waarde daarvan), dan zul je de emoties en andere zaken die betrekking hebben op de relatie opzij moeten zetten en heel zakelijk moeten worden. Maak een lijst van de spullen die je in bruikleen hebt gegeven, samen met wat volgens jou de dagwaarde is en schrijf een zakelijke brief of mail waar je een vergoeding eist omdat de spullen zijn weggedaan zonder dat jij de kans hebt gehad om de spullen op te halen. Geef een redelijke deadline voor een reactie dan wel betaling. Je kunt eventueel vermelden dat je bereid bent naar de kantonrechter te stappen.
Als de ex-vriendin weigert om te betalen, kun je naar de civiele kantonrechter gaan. Dan moet je zelf het bewijs netjes uitprinten zodat je je zaak kunt bewijzen voor de kantonrechter. Je moet ook bijna 100 euro betalen als griffierecht, wat je wellicht terug kunt vorderen van de ex-vriendin, maar misschien ook niet.
Maar stel jezelf dan wel eerst de vraag of dit voor jezelf de beste manier is om het af te ronden, of dat het voor je eigen gemoedsrust beter is om het te laten rusten.
-
Bat TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor jullie reacties. Ik zit ook sterk af te wegen hoeveel energie ik hierin wil steken. Juridische stappen lijken mij het niet waard, zowel financieel als de hoeveelheid energie. Ik heb een melding gemaakt bij de politie, maar de verbinding verbrak halverwege en ik heb het nog niet weer geprobeerd.
En aapje, ik denk een terechte strekking. Echter, ik heb geen probleem bij het verbreken van het contact. Het gaat mij oprecht om het gebrek aan transparantie omtrent mijn spullen, die voor mijn gevoel hier worden toegeëigend. En dat meen ik oprecht. Het voelt alsof mij onrecht wordt aangedaan. De gedachte dat iemand mijn spullen toe eigend en vervolgens maar verkoopt of weggeeft, en mij dan vertellen dat het mij niks aan gaat wat ermee gedaan is. Tja, misschien ligt het aan mij, maar dat zit mij absoluut niet goed.
En is het civiel recht? Een schadevergoeding gaat het mij uiteindelijk niet om. Ik denk dat je dit niet zomaar kan maken. Volgens mij is dit verduistering, en valt het onder het eigendomsrecht. Maar ik geef toe dat het veel nare gevoelens oproept, ook vanwege de eerdere verhouding, en ik probeer het om die reden voorzichtig te benaderen.
En aapje, ik denk een terechte strekking. Echter, ik heb geen probleem bij het verbreken van het contact. Het gaat mij oprecht om het gebrek aan transparantie omtrent mijn spullen, die voor mijn gevoel hier worden toegeëigend. En dat meen ik oprecht. Het voelt alsof mij onrecht wordt aangedaan. De gedachte dat iemand mijn spullen toe eigend en vervolgens maar verkoopt of weggeeft, en mij dan vertellen dat het mij niks aan gaat wat ermee gedaan is. Tja, misschien ligt het aan mij, maar dat zit mij absoluut niet goed.
En is het civiel recht? Een schadevergoeding gaat het mij uiteindelijk niet om. Ik denk dat je dit niet zomaar kan maken. Volgens mij is dit verduistering, en valt het onder het eigendomsrecht. Maar ik geef toe dat het veel nare gevoelens oproept, ook vanwege de eerdere verhouding, en ik probeer het om die reden voorzichtig te benaderen.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Aapje58 heeft het naar mijn mening uitstekend verwoord.
In strafrechtelijk opzicht zou je wellicht kunnen spreken over vernieling als de betreffende persoon de betrokken goederen heeft weggegooid of verduistering.als zij de goederen heeft verkocht.
Probleem voor de bewijsbaarheid is echter dat je moet kunnen aantonen welke goederen van jou bij haar stonden, welke afspraken er zijn gemaakt over het beheer en gebruik van die goederen en wie de eigenaar van die goederen feitelijk is.
Vervolgens is afhankelijk van de verklaring van haar bij politie, pas te bepalen of er een bewijsbaar strafbaar feit heeft plaatsgevonden. Dat nog afgezien van de vraag of de politie tijd en ruimte heeft om deze maatschappelijk niet schokkende zaak op te pakken.
In strafrechtelijk opzicht zou je wellicht kunnen spreken over vernieling als de betreffende persoon de betrokken goederen heeft weggegooid of verduistering.als zij de goederen heeft verkocht.
Probleem voor de bewijsbaarheid is echter dat je moet kunnen aantonen welke goederen van jou bij haar stonden, welke afspraken er zijn gemaakt over het beheer en gebruik van die goederen en wie de eigenaar van die goederen feitelijk is.
Vervolgens is afhankelijk van de verklaring van haar bij politie, pas te bepalen of er een bewijsbaar strafbaar feit heeft plaatsgevonden. Dat nog afgezien van de vraag of de politie tijd en ruimte heeft om deze maatschappelijk niet schokkende zaak op te pakken.
Stay safe out there.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Bat heeft nu van verschillende kanten advies/informatie gekregen met betrekking tot deze casus. Hiermee kan Bat de beslissing nemen of en hoe verder te gaan, laten rusten of toch een hoop energie te steken in een strafrechtelijk/civielrechtelijk vervolg.
Daarmee is er voldoende gezegd en kan dit topic naar het archief.
Daarmee is er voldoende gezegd en kan dit topic naar het archief.