vraag over lengte lading

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Edwin Sluiter TS
Infopolitie Gast

vraag over lengte lading

Ongelezen bericht door Edwin Sluiter »

Hallo Info politie
Op ons werk hebben we een Renault Maxity nu kan ik 2 lange lengte hout ophalen bij een leverancier
Nu zit daar op een beugel aan de wagen , achter de cabine, waarop ik hout kan laten rusten, en bevestigen
Als ik het nu bekijk steek ik aan de achterkant 100 cm uit en schuin over de voorcabine ook 100 cm uit naar boven die komt op een hoogte van 3 meter
Als ik dit goed bevestig met spanbanden en aan de achterkant een signalering bord bevestig (rood met wit)
mag dit ?
Groet Edwin
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: vraag over lengte lading

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik wist niet wat voor voertuig 't was maar iets dergelijks moet 't zijn, dus ik heb maar even een foto opgezocht.

Voor wat de lading betreft, de belangrijkste regels:

Wetstekst

RV 5.18.13
1a
1°. de lading aan de achterzijde van personenauto’s, bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg en driewielige motorrijtuigen niet meer dan 1,00 m achter het voertuig mag uitsteken;

3°. de lading aan de voorzijde van personenauto’s, bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg en driewielige motorrijtuigen niet meer dan 1,00 m voor het voertuig mag uitsteken;

6°. de lading die voor of achter het voertuig meer dan 1,00 m uitsteekt, aan de voorzijde respectievelijk aan de achterzijde moet zijn voorzien van een markering die voldoet aan het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 130 tot en met 133; (het bekende bordje idd)

Artikel 5.18.15
De hoogte van personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en driewielige motorrijtuigen alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens, met inbegrip van de lading, mag niet meer bedragen dan 4,00 m.
Samengevat:
Niet meer dan 1 meter voor en achter, niet hoger dan 4 meter.

Klein aandachtspuntje:
Als het redelijkerwijs mogelijk is om met een groter voertuig te transporteren waardoor het 'uitsteken' niet plaatsvindt, dan is dat wel een eis...
Wat is 'redelijkerwijs'? Die grens ligt voor een particulier natuurlijk heel anders dan voor een bedrijf dat over een uitgebreid wagenpark beschikt..
Bijlagen
20291710-01.jpg

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Plaats reactie