voorrangssituatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ruben99 TS
Infopolitie Gast

voorrangssituatie

Bericht door Ruben99 »

Hallo,

Ik heb een vraag over een specifieke verkeerssituatie zoals weergegeven in bijgevoegde foto.
Afbeelding
Als fietser rijd ik de groene route waarbij ik de Erica straat recht oversteek. Er kunnen auto's tegemoet komen die naar links afslaan (rode route). De vraag is wie voorrang heeft. Naar mijn idee steek ik als fietser de straat recht over en slaat de tegemoetkomende auto af. Of heeft de auto hier voorrrang?
imperial
Toplid
Roepnaam: Remco

Re: voorrangssituatie

Bericht door imperial »

Die witte driehoekjes op het fietspad hebben een betekenis, die zijn er niet als decoratie op geschilderd.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door zijlvaart67 »

Ja, maar haaientanden hebben als betekenis 'verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg' en de auto rijdt niet op een kruisende weg als de fietser begint over te steken..

Ik draai de situatie liever om, gewoon om meer logica te verschaffen; als de fietser nou idd over de groene lijn fietst maar nu naast de auto en in dezelfde richting rijdend richting de kruising, heeft hij dan voorrang? Ik denk dat velen daar (puur juridisch gezien) 'ja' op zeggen en terecht.

Met nuchter boerenverstand (burgerlogica) zou ik 'nee' zeggen want ik zie haaientanden liggen en 90% van de mensen kent de juridische betekenis niet dus die redeneren anders. De gemeente benadrukt in deze eigenlijk dat fietsers maar beter op kunnen passen en stoppen (en dat zou ik ook doen) maar mocht het fout gaan dan geef ik de fietser toch echt het voordeel van de twijfel.

Waarom? De 'kruising' behelst het hele krusingvlak, de auto komt nooit op de Ericaweg te rijden voordat het conflict zich al voordoet. Feitelijk slaat hij linksaf en ziet een fietser tegemoet komen die rechtdoor fietst..

Altijd waardeloos, zulke kruisingen..

Overigens betreft het een kruising in Best voor diegenen die uitgebreider willen kijken via google maps oid..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

imperial
Toplid

Bericht door imperial »

De fietser slaat toch ook af naar links.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Dan komt de fietser van rechts en heeft hij ook voorrang..

En dat is dus 't verrotte aan de hele situatie; je kan hier 27 verschillende visies op neerleggen en voor allen is wat te zeggen...en het feit dat de vraag hier gesteld wordt (en het niet onmiddellijk duidelijk is voor eenieder) geeft al aan dat de weginrichting eigenlijk niet klopt. Juridisch misschien wel, maar voor iemand die daar voor 't eerst komt sowieso al niet..
Bizar..

Ze hadden de weg 'De Maas' gewoon moeten laten afbuigen als een 'doorgaande weg' en dan was 't juridisch gewoon duidelijk geweest.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Bericht door Skipperje »

Ik doe er nog een visie bij, in mijn beleving de juiste visie. De fietser fiets op de Brem. Het fietspad maakt deel uit van deze weg en dus bevindt de fietser zich op een weg, die qua bebording een voorrangskruispunt is. De auto nadert vanuit de De Maas en moet voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de Brem rijden, dus ook aan de fietser. Verder ben ik geheel eens met @zijlvaart67. Ik zou als fietser geen voorrang afdwingen, dat gaat een keer mis en dan ben je zelf slachtoffer.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Bericht door SWAT »

Ik ben het in beginsel met Zijlvaart en Skippertje eens. Je zou wellicht nog kunnen redeneren dat het fietspad als een zelfstandige (paralel) weg zou moeten worden gezien en daardoor geen voorrangsweg meer is. Ik meen echter dat de afstand tussen het fietspad en de hoofd rijbaan daarvoor te kort is.
Ik vermoed ook dat de wegbeheerder inderdaad met de haaientanden de fietsers wil waarschuwen voor de gevaarlijke kruising.
Als fietser gelijk hebben is is niet erg geruststellend als je zwaar gewond in het ziekenhuis ligt.
Stay safe out there.
WilH_te_E TS
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Als rijinstructeur heb ik geleerd dat in dit geval de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang" geldt.
Pikante bijzonderheid is dat ik destijds in Best de cursus heb gevolgd en dat de situatie op de Erica als voorbeeld heeft gediend om die regel nog eens toe te lichten. Nou is het natuurlijk al wel best lang geleden dat ik het instructeursbewijs heb gehaald, maar deze situatie staat me zo helder voor de geest omdat ook toen al er heftige discussies ontstonden over wie er nu voorrang had. Voor alle duidelijkheid, de man die toen wetskennis gaf, vertelde dat fietsers daar in deze situatie voorrang hadden. De auto die de rode lijn volgde reed volgens hem officieel nog niet op de Erica.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Grappig dat sommige verkeerssituaties zoveel indruk maken dat ze mensen bijblijven..

Kom ik meteen op een vervolgvraag; waarom heeft de gemeente deze situatie na al die jaren nog steeds niet aangepast?

Ik neem aan dat de situatie vaak is aangekaart..

zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
imperial
Toplid

Bericht door imperial »

Ik kan echt niet zien dat de fietser rechtdoor gaat , Die slaat toch ook af.
De auto komt dan wel voor hem van links, maar haaientanden staan boven de rechts heeft voorrang regel.
Ik neem aan dat de bedoeling van de wegbeheerder is dat de fietsers stoppen en voorrang verlenen. hoe zou dat dan wel opgelost moeten worden?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Imperial,

Ik snap niet helemaal hoe jij de 'afwikkeling' van deze kwestie ziet..
De auto komt dan wel voor hem van links, maar haaientanden staan boven de rechts heeft voorrang regel.
Helemaal mee eens, maar de haaientanden gelden alleen voor verkeer op de kruisende weg.
Zolang de fietser nog 'gewoon' op het fietspad rijdt, rijdt hij feitelijk op de 'kruisende weg' en moet de auto voorrang verlenen.
Ik zeg meer van 'de fietser steekt over en rijdt 'frontaal' op de auto af' en er is überhaupt geen sprake van 'kruisende weg' maar puur vanuit het oogpunt van de automobilist zie ik sowieso niet dat hij ergens voordeel uit de haaientanden kan halen.. Nooit en te nimmer heeft deze ergens voorrang dankzij die verkeerstekens..

Gooi je visie vooral neer, vertel vooral waarom iemand op welk moment voorrang zou hebben, het maakt 't alleen maar interessanter..

Ruben99 TS
Infopolitie Gast

Bericht door Ruben99 »

Ik kom hier elke dag langs op de fiets. Zowel ik als de automobilist hebben haaientanden. Omdat ik rechtdoor de Erica oversteek en de automobilist afslaat op de Erica, dacht ik dat ik als fietser voorrang zou hebben. Maar in de praktijk is het inderdaad uitkijken.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Bericht door SWAT »

Daar ligt dan ook het gevaar het oogt en voelt alsof je rechtdoor oversteekt en door het zien van de haaientanden denk je dat je voorrang moet verlenen.
Juridisch gezien ben je echter afslaand verkeer dat op een voorrangskruising rijdt en waardoor het verkeer op de kruisende weg voorrang moet verlenen.
Het verkeer dat op dezelfde weg rechtdoor gaat moet jij op jou beurt voorrang verlenen maar ook op die situatie hebben de haaientanden geen betrekking. Feitelijk zijn de haaientanden op het fietspad ten onrechte geplaatst. Het fietspad is namelijk formeel geen kruisende weg met de Erica.

Met de haaientanden lijkt de wegbeheerder te willen aangeven "Let op je bent afslaand verkeer en geen verkeer van recht dus je moet voorrang verlenen aan het rechtdoor gaande verkeer".
Haaientanden op de weg zijn daar echter niet voor bedoeld.
Stay safe out there.
Gesloten