Stalker

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Gestalkt TS
Infopolitie Gast

Stalker

Ongelezen bericht door Gestalkt »

Beste,

Ik heb nu al maanden last van een stalker. Het betreft een vrouw van ergens in de dertig met, naar ik vermoed, mentale problemen. Het begon met achtervolgen op straat, briefjes etc. maar nu komt ze ook midden in de nacht langs om de deurbel meerdere malen in te drukken. Ze lijkt vooral aandacht te willen maar het is nu echt vervelend omdat ze ook de buren wakker belt (gedeelde voordeur). De deurbel staat inmiddels 's nachts uit maar dan begint ze op de deur te slaan.

Als ik de politie bel, komen ze niet, ook al zit er een bureau om de hoek. Ik begrijp heel goed dat de politie bezig is met ernstiger zaken. Ik bel wel iedere keer maar ik krijg dan ook te horen dat ze er niet veel mee kunnen. Ze hoeft van mij ook niet aangehouden te worden maar ik heb haar zelf al een keer staande gehouden (niet hardhandig) en gevraagd zichzelf te identificeren zodat ik hier melding van kan maken of desnoods civiel iets kan ondernemen. De politie aan de telefoon gaf aan dat ze mij haar persoonsgegevens dan ook niet mogen verstrekken.

Deze vrouw heeft duidelijk hulp nodig maar ik wil echt dat dit stopt. Ik neem aan dat geregistreerd wordt dat ik hier steeds over bel? Zonder naam kan ik geen melding doen van dit gedrag (het signalement zou gewoon een gemiddelde dame op straat zijn) en als de politie nooit komt kunnen ze ook niet noteren dat zij dit blijft doen.

Wat kan ik nu het beste ondernemen? Dank.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Stalker

Ongelezen bericht door SWAT »

Stalking is een feit dat alleen vervolgbaar is basis van een zogenaamde klacht en niet via een aangifte. Een klacht ter zake stalking dient opgenomen te worden door een hulpofficier van justitie.
U zult dus een afspraak moeten maken met het bureau van politie om die klacht op te nemen.
Registreer voor u zelf en voor deze klacht goed wanneer en hoe de stalker contact met u probeert te leggen. Om stalking te kunnen bewijzen is een goede vastlegging van de momenten waarop gestalkt wordt. Zorg voor foto's van het feit dat zij voor uw deur staat, bewaar de briefjes die u ontvangt. Een deurbelcamera kan zeer nuttig zijn. Waarschuw uw buren zodat ook zij kunnen verklaren wanneer de persoon voor de deur heeft gestaan.
Stay safe out there.
Gestalkt TS
Infopolitie Gast

Re: Stalker

Ongelezen bericht door Gestalkt »

Bedankt, daar heb ik concreet iets aan. Of ik een deurbelcamera neem wil ik wel even met de overburen overleggen aangezien ik geen voortuin heb en dan is het wel heel lastig om niet ook per ongeluk hun deur te filmen. Ik heb wel meerdere keren zelf opnamen gemaakt. Daarbij hoor je mij ook zeggen dat ik wil dat ze weggaat en dat ik geen contact met haar wens te hebben.

Wordt een klacht geregistreerd zodat als ik nogmaals de politie bel als zij weer aan de deur staat, de medewerker aan de lijn kan zien dat dit gaande is? Ik mag aannemen dat ze dan wel komen om mevrouw misschien niet gelijk aan te houden maar wel om even te kijken wat er gaande is en wie die mevrouw is. Natuurlijk alleen als er iemand beschikbaar is maar het begint wel knap vervelend te worden...
Plaats reactie