Mes dragen in het openbaar

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Plaats reactie
BezorgdeVriend TS
Infopolitie Gast

Mes dragen in het openbaar

Bericht door BezorgdeVriend »

Beste mensen,

Mijn beste vriend draagt een vaste mes die hij bevestigt aan zijn heup op zijn riem.
De schede is dus duidelijk te zien.
Hij gebruikt het voor de visserij als zijn hoofdreden voor zijn intentie en bijna alle andere redenen binnen de EDC-gemeenschap
Hij beweert ook dat hij het absoluut niet draagt ter ''zelfverdediging'' en het ook nooit ervoor zou willen gebruiken.
Hij twijfelt over of het nou werkelijk mag of niet en of het in een grijs gebied zit kwa de wet van wapens en munitie.
Hij is er ontzettend fan van en collect zelf ook messen en is verder ook gewoon volwassen en verantwoordelijk genoeg.

Ik vraag mij af wat jullie hier van denken, kan hij in wettelijke problemen komen ivm dragen mes, of de plaatsing waar hij hem draagt?
Ik vind het zelf uberhaupt nogal riskant omdat omstanders die hem zien toch altijd wel een mening hebben en de oudere mensen in de gemeenschap ook zeer snel een melding doen bij de politie.

mvg,
een bezorgde beste vriend
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Mes dragen in het openbaar

Bericht door zijlvaart67 »

De topicstarter bedoelt met 'EDC gemeenschap' waarschijnlijk 'every day carry' en niet 'European Disability Card' of 'Europese Defensie Gemeenschap' zoals Google mij leert..

Ik had er nog nooit van gehoord..

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Bericht door SWAT »

Wat wij als politie medewerker van denken is niet zo relevant. Het gaat erom wat de Wet er van vindt.
In de Wet Wapens en munitie is te vinden welke blanke wapens (waaronder ook messen vallen) zijn verboden of toegestaan zijn te hebben maar niet te mogen dragen.
In deze Wet staat tevens in welke gevallen en voorwerp (waaronder ook op zich niet verboden "wapens") toch als een wapen wordt gezien en strafrechtelijke vervolging tot de mogelijkheden behoord.
Ook in lokale wetgeving zoals een Algemene Plaatselijke Verordening kan een regel opgenomen zijn waardoor het dragen of bij je hebben van een voor de Wet niet verboden mes toch niet gedragen mag worden.

Als je stelt een mes te moeten/willen dragen omdat dit handig is bij het vissen dan is het niet verklaarbaar waarom je mes dan ook draagt als je niet aan het vissen bent en ook niet van plan was te gaan vissen.
Ik vindt het fijn om bij het zwemmen een zwembroek te dragen maar dat houdt niet in dat ik dus elke dag een zwembroek aan doe.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Bericht door Frans »

Dat mag wel @SWAT maar het gaat er gek uit zien als je het doen in de intercity Den Bosch - Amsterdam CS, sterker, ik denk dat er ergens eens wet is die daar wat van gaat vinden. En zo is het ook met dat mes.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door taxikemperman »

Persoonlijk vind ik het verschil in mes behoorlijk afgezien van de wet.
Ja, ik heb ook een mes op zak net als vele mensen: een militair, Leatherman of Zwitsers zakmesje met diverse hulpstukken.
Deze zit bij mij in een nylon holster en voordat ik deze in handen heb, moet ik veel moeite doen.
En ja, ik weet dat als ik als taxichauffeur aan het werk ben en ik rij in de binnenstad van Amsterdam dat ik bij een controle aan de kant gezet kan worden omdat je daar officieel geen messen mag dragen en ik er dan afstand van zal moeten doen.
Maar om een vast mes dagelijks bij je te dragen (wat ik begrijp uit jouw woorden) die uit het holster direct te gebruiken is, vind ik persoonlijk belachelijk. Dat heb je niet nodig en is gevaarlijk aangezien je deze toch snel pakt als je je echt gebruikt voelt
Plaats reactie