rijontzegging

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Plaats reactie
holly TS
Infopolitie Gast

rijontzegging

Bericht door holly »

Ik ben 17 jaar en heb een beginnersrijbewijs (AM). ik heb al een strafpunt op mijn rijbewijs.
Onlangs ben ik gecontroleerd door de politie op een rollerbank. Mijn scooter bleek ongeveer 80 km/u te rijden.
Kan ik hierdoor mijn rijbewijs (tijdelijk) kwijtraken?
Of kan ik hierdoor een tweede strafpunt krijgen op mijn beginnersrijbewijs?
En betekent dit dat mijn rijbewijs ongeldig kan worden als ik een tweede punt krijg?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: rijontzegging

Bericht door Skipperje »

Nee, het overschrijden van de maximum constructiesnelheid is geen feit waarvoor je strafpunten krijgt. Wel als je met deze snelheid rijdend wordt betrapt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Holly TS
Infopolitie Gast

Bericht door Holly »

Bedankt voor uw reactie.
Als ik het dus goed begrijp, zit het verschil dus tussen de vastgestelde constructiesnelheid op de rollerbank en het daadwerkelijk rijden met die snelheid op de openbare weg.
En betekend dit dat er pas sprake kan zijn van een strafpunt wanneer kan worden aangetoond dat ik daadwerkelijk met circa 80 km/u heb gereden en niet alleen dat mijn scooter deze snelheid kan halen?
Kijkt de officier van justitie niet ook naar eerdere incidenten, waardoor hij alsnog voor dit incident een strafpunt tooekend? En een strafzaak is ook niet automatisch een punt op je rijbewijs?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Bericht door SWAT »

Een strafpunt voor het beginnersrijbewijs kan alleen worden toegekend voor een bepaald aantal aangewezen feiten. Een combinatie van niet aangewezen feiten kan geen strafpunt opleveren (wel een hogere straf)
Meer informatie is te vinden op https://www.om.nl/onderwerpen/v/verkeer ... srijbewijs
Stay safe out there.
Plaats reactie