Veilig stellen van een rijstrook.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
RonValk
Infopolitie Gast

Veilig stellen van een rijstrook.

Ongelezen bericht door RonValk »

Nu ben ik zelf een beroepschauffeur en na aanleiding van een bericht, genoemd heldendaad, een vrachtwagenchauffeur plaatste zijn vrachtwagen dusdanig op de snelweg, om als buffer te fungeren en het veilig stellen van het ongeval, roept dit toch bij mij vragen op, zijnde dat ik dus ook een vrachtwagen chauffeur ben.

Humaan gezien is dit dus begrijpelijk, maar hoe zit dit nu wettelijk gezien ?
Want stel, een onoplettende bestuurder rijd dus in op de vrachtwagen, die met alle goede bedoelingen daar zo is geplaatst, om te vorkomen dat verder leed zou kunnen gebeuren ?
En stel, deze onoplettende bestuurder komt te overlijden.

Wat adviseert de politie in dit voorbeeld, wat wij beter wel of niet kunnen doen, indien wij ook humaan willen zijn en ook tot zo`n beslissing willen komen om een ongeval veilig te stellen ?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Veilig stellen van een rijstrook.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Oei,
Hulpverleningsvoertuigen zijn hier speciaal voor ingericht en, vanwege de opgedragen taak, bestaat er automatisch al een juridische rechtvaardiging.
Uw vraag is nu of 'burgers' zich ook kunnen beroepen op een dergelijke rechtvaardiging.

Het meest makkelijke leek 't mij om een dergelijke casus op te zoeken die zich reeds heeft voorgedaan (en besproken is in de rechtszaal) maar die heb ik helaas (vooralsnog) niet kunnen vinden..

Ik ga nog even dieper zoeken maar kennelijk is 't nog niet vaak fout gegaan..dat is een goed teken..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Het lijkt mij dat de burger die aldus handelt en aantoonbaar de gezien de omstandigheden en de mogelijkheden de meest veilige optie kiest en beroep zal kunnen doen op een strafuitsluitingsgrond.
Een en ander zal altijd afhangen van de feitelijke omstandigheden van se specifieke situatie. Er is dus geen vrijstelling of strafuitsluiting op voorhand.
Stay safe out there.
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik vraag me ook af wat de verzekering zal doen.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat valt buiten het strafrecht.
Stay safe out there.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht: Vrouw

Ongelezen bericht door Carolien »

Eens met SWAT. Ik denk dat er per casus gekeken zal moeten worden wat de afdoening zal zijn. Zoals aangegeven zijn er (gelukkig) blijkbaar nog geen gevallen bekend waarbij het heel er mis gegaan is (of Zijlvaart heeft ze nog niet kunnen vinden, wat op zich ook een goed teken is).
Vanuit mijn rol als politie ga ik een burger niet zomaar adviseren om op een dergelijke manier te handelen. Want dan is het de politie die een aanwijzing heeft gegeven die opgevolgd wordt en als het dan mis gaat…
Echter zal ik het ook niet afkeuren. Het kan wellicht erger voorkomen. Uiteraard zal de positie van de chauffeur zsm worden overgenomen door de politiecollega’s en RWS. Het is onze taak om een veilige werkomgeving te creëren en dat anderen ook niet (onnodig) gevaar lopen dus die chauffeur en het verkeer wat daarachter komt moet ook veilig zijn.

Wellicht dat andere collega’s een andere kijk hebben hierop maar ik heb dit zelf nog niet echt in de praktijk gezien. Ik heb wel IM gebied in mijn werkgebied maar geen snelwegen, alleen 2 grote N-wegen die door RWS beheerd worden.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

taxikemperman schreef: 28 mar 2025, 14:15 Ik vraag me ook af wat de verzekering zal doen.
Verzekeringstechnisch bestaat er altijd een openingetje richting 'bereddingskosten'.
Hoe dan ook; wij zijn geen verzekeringsexperts, dat moet de topicstarter maar eens navragen bij z'n eigen verzekering..en dat geeft nog geen garantie..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

RonValk
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door RonValk »

Vandaar ook mijn vraag, en dank U voor de antwoorden.
Uiteraard zo`n doemscenario, maar helaas, het Zwitsers kaas model kan ook met de beste bedoelingen fout aflopen.
Persoonlijk heb ik veel vertrouwen in ons rechtssysteem en in zo`n geval ben ik persoonlijk van mening dat een rechter hier echt wel rekening mee zou houden.
Verzekeringstechnisch inderdaad, dat is ook voor mij een raadsel en ik zal dan ook deze vraag eens voorleggen bij een verzekeringsmaatschappij.

En om misverstanden te voorkomen, ik vind de actie van deze chauffeur uitstekend en ik ben van mening dat deze chauffeur met de grootste zorg en oplettendheid tot dit besluit is gekomen.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Mocht je duidelijkheid krijgen van de verzekering en die hier ook willen delen, dan heropenen we met plezier dit topic nog even zodat je het kunt aanvullen. Een berichtje aan een moderator en we zetten het topic nog even open.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten