Huisdeling bij scheiding
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Huisdeling bij scheiding
Ik zit in een scheiding waar huiselijk geweld bij heeft plaatsgevonden. Als gevolg daarvan bewonen met ex en ik de huurwoning om en om en heeft iedereen nu een eigen kamer in huis met slot, zodat mijn spullen en die van mijn 2 kinderen veilig staan. Althans dat dacht ik. Het is nml zo dat mijn ex steeds in mijn afwezigheid de sloten forceert/openbreekt/zelfs cilinders uitboort. Nu lijkt het erop dat ik hier niets tegen kan doen, omdat het dus in huis gebeurt en je in je eigen huis dus blijkbaar sloten mag openbreken. Klopt dit? En kan ik hier toch wat tegen doen? Het betreft dus een huurwoning. Een camera in mn slaapkamer hangen om hem te betrappen heeft geen zin want dat heb ik al geprobeerd met een ring camera maar hij gooit de wifi uit. En dan nog is het dus ook zijn huis en mag dat dus. Helpt het om formele afspraken op papier te zetten over de verdeling van de woning? En is het dan wel strafbaar als hij de kamers betreed? Ik noem maar wat he. Ja en verhuizen is nog geen optie helaas. Lang verhaal dus dat advies hoef ik niet. Haha. Dat zou ik uiteraard direct doen als dat een optie was.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Huisdeling bij scheiding
Omdat beide "eigenaar" zijn van het gehuurde hebben jullie momenteel evenveel rechten en zijn de spullen voornamelijk gezamenlijk bezit. De politie kan hier niets betekenen, todat er weer geweld plaats vindt.
Als je in een echtscheidngsprocedure zit waarom raadpleeg je je advocaat dan niet? Bijvoorbeeld om een tijdelijke maatregel bij de rechter af te dwingen in afwachting van de definitieve scheiding. De tijdelijke maatregel is de aangewezen weg in dit soort gevallen.
.
Als je in een echtscheidngsprocedure zit waarom raadpleeg je je advocaat dan niet? Bijvoorbeeld om een tijdelijke maatregel bij de rechter af te dwingen in afwachting van de definitieve scheiding. De tijdelijke maatregel is de aangewezen weg in dit soort gevallen.

Procedure echtscheiding
Echtscheidingsprocedure starten? Het inschakelen van een advocaat is verplicht. Lees welke procedurestappen u doorloopt als u van elkaar gaat scheiden.Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Inderdaad. Ik neem aan dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Zolang er nog geen formele scheiding is en er nog geen boedelscheiding heeft plaatsgevonden zijn beide echtelieden eigenaar van alle goederen in huis. Hoogstens de eigenaar van de huurwoning zou aangifte kunnen doen van vernieling van de sloten mits deze ook door de verhuurder zijn aangebracht.
Alleen via een voorlopige maatregel in de echtscheiding procedure zou uw ex bepaalt gedrag "verboden" kunnen worden. Ook dan is echter de politie die dat moet handhaven. Het zich niet houden aan de voorlopige maatregel is namelijk geen strafbaar feit.en alleen via het civiele recht afdwingbaar.
Zo snel mogelijk vertrekken naar elders door een van de partijen, lijkt in deze de meest aangewezen weg. Overigens zou dit ook via een voorlopige maatregel afgedwongen kunnen worden. U moet daarvoor bij uw advocaat zijn. U zou ook in contact kunnen treden met Veilig Thuis. Het gedrag van uw ex is wel zorgelijk.
Alleen via een voorlopige maatregel in de echtscheiding procedure zou uw ex bepaalt gedrag "verboden" kunnen worden. Ook dan is echter de politie die dat moet handhaven. Het zich niet houden aan de voorlopige maatregel is namelijk geen strafbaar feit.en alleen via het civiele recht afdwingbaar.
Zo snel mogelijk vertrekken naar elders door een van de partijen, lijkt in deze de meest aangewezen weg. Overigens zou dit ook via een voorlopige maatregel afgedwongen kunnen worden. U moet daarvoor bij uw advocaat zijn. U zou ook in contact kunnen treden met Veilig Thuis. Het gedrag van uw ex is wel zorgelijk.
Stay safe out there.
- taxikemperman
- Deskundige
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
En met betrekking tot een camera: er zijn genoeg camera's die je kan bekijken via Wifi, maar ook een opslag hebben op een SD kaartje.
Bijvoorbeeld
Deze heb ik zelf op diverse plekken in mijn huis staan
Bijvoorbeeld

Ycc365 Plus Slimme Videobewakingscamera 1080P Cloud Ip Camera Auto Tracking Netwerk Draadloze Wifi Camera Cctv Baby - AliExpress 30
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comDeze heb ik zelf op diverse plekken in mijn huis staan
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
Ik zie een foutje in mijn reactie. De politie heeft GEEN rol bij het handhaven op een voorlopige voorziening in de echtscheiding procedure.
Wel zou het kunnen dat als de civiele in een voorlopige voorziening bepaalt dat een van de partijen geen toegang meer heeft de gezamenlijke woning, het toch toegang verschaffen huisvredebreuk oplevert. Op kamer niveau in dezelfde woning lijkt mij juridisch niet haalbaar.
Wel zou het kunnen dat als de civiele in een voorlopige voorziening bepaalt dat een van de partijen geen toegang meer heeft de gezamenlijke woning, het toch toegang verschaffen huisvredebreuk oplevert. Op kamer niveau in dezelfde woning lijkt mij juridisch niet haalbaar.
Stay safe out there.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
Alleen kan de dader de camera natuurlijk gewoon meenemen en dan heb je nog geen beelden.taxikemperman schreef: 17 mar 2025, 07:40 En met betrekking tot een camera: er zijn genoeg camera's die je kan bekijken via Wifi, maar ook een opslag hebben op een SD kaartje.
BijvoorbeeldYcc365 Plus Slimme Videobewakingscamera 1080P Cloud Ip Camera Auto Tracking Netwerk Draadloze Wifi Camera Cctv Baby - AliExpress 30
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
Deze heb ik zelf op diverse plekken in mijn huis staan
Stay safe out there.
Het enige wat TS kan doen is inderdaad een voorlopige vooziening aanvragen bij de rechtbank , en deze feiten meenemen als verklaring. het ziet er vooralsnog niet naar uit dat het geweldadige gedrag gestopt is en dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de kids. Een (familie)rechtbank kan daar die voorziening uitspreken en dat kan meestal ook snel.
Het is echter geen politiezaak zoals alle voorgangers al zeiden.
dus.
Het is echter geen politiezaak zoals alle voorgangers al zeiden.