Landbouwvoertuig in woonwijk
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Landbouwvoertuig in woonwijk
Wellicht dat men hier wat helderheid kan bieden. Mijn zoon heeft een quad met cabine (Yamaha RMax) met landbouwkenteken uit de erfenis van zijn opa gekregen. Hij heeft zijn T rijbewijs en wil dat ding als een soort auto gebruiken om naar school te rijden. Nu heb ik daar zelf wat bedenkingen bij. Ten eerste wonen we in een dorp in een rijtjeshuis zonder parkeerplaats op eigen terrein. De quad zal dan dus op de openbare weg geparkeerd worden. Mag dat wel in een woonwijk? En mag je een voertuig op landbouwkenteken zetten dat je nooit voor landbouwdoeleinden gaat gebruiken maar in plaats daarvan gaat gebruiken als alledaags vervoer naar school, supermarkt etc?
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Landbouwvoertuig in woonwijk
Het maakt het niet uit of de quad wel of niet daadwerkelijk wordt ingezet voor landbouwdoeleinden. Als het kenteken geldig is, dan mag hij daarmee gewoon rijden. Ik voorzie ook geen problemen met parkeren, tenzij er natuurlijk borden zijn in uw dorp die dat verbieden. Ook zou ik de APV even doorlezen van uw gemeente bij het hoofdstuk parkeren.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Ik snap het gevoel van TS wel. Het is natuurlijk een algemeen bekend feit dat dit soort voertuigen meer gebruikt worden voor andere doeleinden dan dat ze ooit bedoeld zijn, dan iets anders.
Hoewel het klopt wat Piet zegt, dat het niet verboden is, moet je je afvragen of je het moet willen.
Toevallig heb ik hier ook een jongen in de wijk wonen die een MMBS, in de vorm van een oude VW Caddy, gebruikt om dag dagelijks naar school te rijden. Ding maakt enorme herrie omdat het zowat aan alle oorspronkelijke voertuigeisen niet meer voldoet. Rookt als een oude kachelpijp (uiteraard diesel) en loopt veel te hard.
In dit geval is het, op het overschrijden van de max constructie snelheid, allemaal niet verboden. Landbouwvoertuigen kennen veel minder regels. Maar hinderlijk is het natuurlijk wel. Je krijgt er vanzelf meer aandacht door. Eerst door ontevreden buurtbewoners en als het lang genoeg door gaat uiteindelijk van handhavers.
Als jouw zoon hem volledig origineel zou laten en er netjes mee rijdt kan dat laatste uitblijven. Dus dan is het enkel de keus of je dit moet willen in een woonwijk.
Hoewel het klopt wat Piet zegt, dat het niet verboden is, moet je je afvragen of je het moet willen.
Toevallig heb ik hier ook een jongen in de wijk wonen die een MMBS, in de vorm van een oude VW Caddy, gebruikt om dag dagelijks naar school te rijden. Ding maakt enorme herrie omdat het zowat aan alle oorspronkelijke voertuigeisen niet meer voldoet. Rookt als een oude kachelpijp (uiteraard diesel) en loopt veel te hard.
In dit geval is het, op het overschrijden van de max constructie snelheid, allemaal niet verboden. Landbouwvoertuigen kennen veel minder regels. Maar hinderlijk is het natuurlijk wel. Je krijgt er vanzelf meer aandacht door. Eerst door ontevreden buurtbewoners en als het lang genoeg door gaat uiteindelijk van handhavers.
Als jouw zoon hem volledig origineel zou laten en er netjes mee rijdt kan dat laatste uitblijven. Dus dan is het enkel de keus of je dit moet willen in een woonwijk.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Het is ook verstandig om even te kijken naar de voorwaarden van de wa verzekering van het voertuig. Het zou zomaar kunnen dat de verzekeraar wel beperkende voorwaarden stelt aan het feitelijke gebruik van het voertuig. Wellicht dat voor het beoogde gebruik een andere verzekering moet worden afgesloten.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Dank voor de reacties. Ik blijf het opmerkelijk vinden maar blijkbaar kan en mag het dus allemaal en is alleen de verzekering een aandachtspunt. Het lawaai dat er uit komt valt overigens enorm mee. Ik vind hem zelfs behoorlijk stil, zeker vergeleken met bepaalde scooters die hier voorbij komen.
Waar ik wel nog even op trigger is de opmerking over de constructie snelheid. Moet zo’n ding dan net als een brommer begrensd zijn? Of maakt het niet uit hoe hard je er mee kan zolang je maar niet harder dan 40 km/u gaat rijden?
Waar ik wel nog even op trigger is de opmerking over de constructie snelheid. Moet zo’n ding dan net als een brommer begrensd zijn? Of maakt het niet uit hoe hard je er mee kan zolang je maar niet harder dan 40 km/u gaat rijden?
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Landbouwkenteken heeft meerdere soorten voertuigen. Kijk eens bij de RDW wat er bij het kenteken vermeld staat. Even kijken onder tabblad technisch. Daar is een rubriek constructiesnelheid. Is die gevuld?
Piet
Piet
-
- Infopolitie Gast
Bij constructie snelheid staat 40 km/u terwijl er bij topsnelheid onbekend staat. Eigenlijk staat er bij bijna alles onbekend…
Dan mag die dus maximaal 40km kúnnen. Afhankelijk van je bouw en inrichting kan het ook zo zijn dat je er maar 25km/u mee op de weg mag. Al verwacht ik dat niet in dit geval.
40km constructie is die anders dan mogen rijden. Harder laten kúnnen betekend dat hij opgevoerd is en dan krijg je, net als met een brommer, een wok. Ik weet dat het CVOM bij deze categorie voertuigen zich terdege van bewust is hoe groot het misbruik is en zal dan ook veel sneller over gaan tot verbeurd verklaring na inbeslagneming. Zorg er dus altijd voor dat hij kán wat overeenkomstig met het kentekenbewijs aangegeven wordt
40km constructie is die anders dan mogen rijden. Harder laten kúnnen betekend dat hij opgevoerd is en dan krijg je, net als met een brommer, een wok. Ik weet dat het CVOM bij deze categorie voertuigen zich terdege van bewust is hoe groot het misbruik is en zal dan ook veel sneller over gaan tot verbeurd verklaring na inbeslagneming. Zorg er dus altijd voor dat hij kán wat overeenkomstig met het kentekenbewijs aangegeven wordt
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht: