Anonymous schreef:bedankt voor de info...was dus 2jr gelede gelaserd in bocht op 500m
volgens die agent(had ik gevraagd)
maar word er dus ook genoteerd op hoeveel meter en op welk mikpunt vd auto er word gelaserd?zodat je dat altijd kan navragen of is het een
''moment''opnamen en dan procesverbaal en betalen maar?
Er wordt inderdaad ook genoteerd op welke afstand gemeten wordt.
En ik verwacht eigenlijk dat je pal voorbij die bocht gelaserd bent. In een bocht laseren is namelijk eigenlijk niet te doen en al zeker niet op die afstand.
voor de duidelijkheid;ben 2jr geleden gelaserd op de weg van alphen naar leimuiden.op een gegeven punt krijg je een stukje dubbele rijbaan
(nu word dat busbaan)daar had ik ingehaald ,gelijk krijg je dan een bocht
en daar ben ik gelaserd door oom agent,zelf stond hij niet recht voor me auto maar op 5oom afstand en dan ook nog eens op een hoop aarde en
+-20m vd weg af,dit heeft hij mezelf verteld omdat ik vroeg waar hij dan eigenlijk stond.volgens mij klopt dit dus niet en vandaar dat naai gevoel!
Dan is dat naaigevoel dus onterecht want als hij 20 meter van de weg afstand heeft, neem het ruim 25 meter, dan kan hij tot/vanaf (ligt eraan hoe je het leest) 250 meter afstand laseren. Binnen 250 meter mag hij dan dus niet meer laseren.
Anonymous schreef dat de afstand 500 meter was en dat de diender 20 meter uit de kant stond.
Yep mag wel. Indien het verschil maar niet groter wordt dan 1 op 10. Dus 500 meter afstand 50 meter van de weg gaan staan maximaal. Liefts dichter bij de weg natuurlijk. Je moet je voorstellen als de afstand tussen jou en de agent 200 meter is en hij staat 50 meter uit de kant dan is de hoek te groot en is de meting niet meer nauwkeurig en dus niet geldig. Maar zoals jij het schetst is het goed. En in een bocht laseren is inderdaad niet echt makkelijk dus je zal wel voor de bocht al opgemerkt zijn.
Het gaat inderdaad om die 1:10 verhouding. Dit betekend de afstand tot de rijbaan in verhouding met de meetafstand. Volgens mij is het niet toegestaan om op een afstand > 400 meter te laseren. De laser kan wel verder maar justitie wil dit niet. De minimale afstand is je 1:10 verhouding.
In sommige gevallen is het laseren in een bocht wel makkelijk. Denk bijv aan een parkeerplaats in een bocht die 20 meter van de weg af ligt. Gewoon in de bocht gaan staan in het verlengde van de rijbaan.
Als de 1:10 verhouding in acht genomen word is een bocht dus geen probleem.
De maximale meet afstand is 400 meter en daarboven mag niet gemeten worden.
Je moet een rechte weg hebbem om te meten.
De 1:10 verhouding = punt waar je gaat staan, laergun richten op midelpunt van de rijbaan waar je wil gaan meten dat is je marge afstand.
Bijv. ik ga laseren de afstand naar midelpunt rijbaan is 3,50 meter dan mag je onder de 35 meter niet meten.
Ook niet vergeten voordat je gaat laseren is de lasergun eerst " kallibreren"