Bij het bezoekerscentrum aan de rand van een natuurgebied hebben wij een parkeerterrein liggen. Bij een herinrichting van dit terrein willen we ook de bebording actualiseren.
Het parkeerterrein beschikt niet over parkeervakken en op het terrein wordt soms met campers overnacht (wat voor ons niet wenselijk is, los van eventuele APV verboden).
Bij de ingang van het terrein staat een bordje met toegangsvoorwaarden en daar staat o.a. op dat parkeren tussen zonsondergang en zonsopkomst daar niet is toegestaan (overigens art. 461 WvSr)
Om dit nachtelijke parkeren makkelijker aan te pakken is het voorstel gedaan om naast het bordje met toegangsvoorwaarden ook een RVV bord neer te zetten, zodat op kenteken bekeurd kan worden (dus ook voertuigen waar bij controle geen bestuurder of eigenaar aanwezig is). Dat dit via een raadsbesluit bekrachtigd moet worden is bekend.
Men wil nu een bord E4 plaatsen, met als onderbord Uitgezonderd van zonsondergang tot zonsopgang (of woorden van gelijke strekking). Maar als ik een eerdere discussie op dit forum goed begrijp zou er bij een E4 bord sprake moeten zijn van parkeervakken en die zijn hier dus niet. Is een bord E1 met onderbord dan niet een betere oplossing?
Vraag over parkeerterrein
Moderator: Moderatorteam
- Bob de BOA
- Nieuw lid
- Roepnaam: Rob
- Twitter: @boswachterRB
- Geslacht:
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Vraag over parkeerterrein
De eerste vraag die bij mij naar boven komt is na het lezen van de vraag, wie is “men”. Is dat een natuurbeschermingsorganisatie, of is dat een wegbeheerder?Men wil nu een bord E4 plaatsen
De volgende vraag zou zijn: Wat is er veboden? Is het parkeren gedurende bepaalde tijden verboden, is de toegang verboden (461 WvSr) gedurende bepaalde tijden. In het laatste geval moet je je afvragen of het parkeren van een voertuig valt onder 461 WvSr en of je dat dan kan afdoen met een bekeuring op kenteken.
Wetstekst
461 WvSr: Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.- Bob de BOA
- Nieuw lid
- Geslacht:
Bij art. 461 WvSR moet de eigenaar/bestuurder gehoord worden. Bij een E1 bord hoeft dat niet. Als de eigenaar/bestuurder zich 's nachts in het natuurgebied bevindt zou je bij 461 moeten wachten tot hij terugkomt.
(Sorry, had een deel van het antwoord gemist. Zal wat vollediger antwoorden)
(Sorry, had een deel van het antwoord gemist. Zal wat vollediger antwoorden)
Een 461 Sr op een (geparkeerd) voertuig kan idd niet.
Maar een E4 zonder parkeervakken wel. Art 24 lid 4 RVV stelt dat bij een E4, dus op een parkeergelegenheid, geparkeerd moet worden "op aangegeven wijze", de oude obderborden "van voorheen" zijn dus niet meer nodig als er wep vakken zijn.
Maar zijn er geen vakken dan is dat ook prima en is het nog steeds een "parkeergelegenheid". Je hebt als handhaver een beperkter toolset als er wat mensen wat "aso" parkeren maar dat is dan een keuze.
Maar een E4 zonder parkeervakken wel. Art 24 lid 4 RVV stelt dat bij een E4, dus op een parkeergelegenheid, geparkeerd moet worden "op aangegeven wijze", de oude obderborden "van voorheen" zijn dus niet meer nodig als er wep vakken zijn.
Maar zijn er geen vakken dan is dat ook prima en is het nog steeds een "parkeergelegenheid". Je hebt als handhaver een beperkter toolset als er wat mensen wat "aso" parkeren maar dat is dan een keuze.
- Bob de BOA
- Nieuw lid
- Geslacht:
Men is in dit geval de eigenaar van het terrein, zijnde een natuurbeschermingsorganisatie.
Op het bord met toegangsvoorwaarden staan een paar algemene regels (denk aan vrij wandelen op wegen en paden, fietsers op aangegeven routes etc. en ook Verboden te parkeren tussen z en z
met als onderste regel Overigens art. 461 WvSr.
Door niet aan deze toegangsvoorwaarden te voldoen maak je je dus schuldig aan een strafbaar feit. Maar hier moet de verdachte dus gehoord worden. Met het E1 bord kan ik op kenteken bekeuren en hoef ik geen persoon te horen.
Het antwoord van Frans is voor mij voldoende. RVV bord E4 kan dus en hoeft niet een E1 te zijn. Of ze schots en scheef staan maakt mij niet uit, als ze er maar niet 's nachts staan.
Op het bord met toegangsvoorwaarden staan een paar algemene regels (denk aan vrij wandelen op wegen en paden, fietsers op aangegeven routes etc. en ook Verboden te parkeren tussen z en z
met als onderste regel Overigens art. 461 WvSr.
Door niet aan deze toegangsvoorwaarden te voldoen maak je je dus schuldig aan een strafbaar feit. Maar hier moet de verdachte dus gehoord worden. Met het E1 bord kan ik op kenteken bekeuren en hoef ik geen persoon te horen.
Het antwoord van Frans is voor mij voldoende. RVV bord E4 kan dus en hoeft niet een E1 te zijn. Of ze schots en scheef staan maakt mij niet uit, als ze er maar niet 's nachts staan.

Let wel dat bepaalde bepalingen (zoals overnachtingen of liever gezegd, een verbod daarop) een APV artikel moet zijn voor je dat per onderbord kunt vastleggen, althans, voor je daarop kunt handhaven.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Ik zou als onderbord niet kiezen voor tussen zonsondergang en zonsopgang want dan zal je bij elke bon moeten aangeven wanneer de zon onderging en weer opging. Een tijdsvak is veel eenvoudiger.
Overleg ook wie gaat handhaven want voor de politie is dit geen prioriteit en niet elke boa mag ook verkeersovertredingen beboeten.
Overleg ook wie gaat handhaven want voor de politie is dit geen prioriteit en niet elke boa mag ook verkeersovertredingen beboeten.
Stay safe out there.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Als je onder E4 gewoon een onderbord plaatst met: parkeren verboden van 22.00 - 06.00 uur is het ook goed. Art 24, 1e lid sub d, onder 3e RVV 1990. .
Piet
Wetstekst
1De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren: d.op een parkeergelegenheid: 3°.op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit