valse bekentenis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joery
Infopolitie Gast

valse bekentenis

Ongelezen bericht door Joery »

Als politie je verdenkt van iets, is het dan strafbaar om dit voor de rechter ook te bekennen, wetende dat iemand anders verantwoordelijk moet zijn geweest?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: valse bekentenis

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nee, want dan ben je evengoed aangemerkt als verdachte en die mogen liegen totdat ze een ons wegen.
Word je opgeroepen als getuige dan leg je de eed/belofte af en dan is het afleggen van een valse verklaring wel strafbaar..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Joery
Infopolitie Gast

Bedankt voor het antwoord.

Dus als je eigenlijk niet precies weet wat er gebeurd is, maar om anderen te beschermen het naar je toe trekt, dan mag dit dus?
Rechters geloven dit dan toch wel?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nee, rechters geloven eea niet zo gauw en dat is ook een 'regel'; verdachten worden niet veroordeeld op enkel hun eigen verklaring.
Met andere woorden; er moet altijd meer bewijs zijn dan enkel de verklaring van de verdachte zelf..

Maar goed; vertel 't hele verhaal maar want ik ben niet zo goed in zo'n vraag en antwoord spelletje...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Joery
Infopolitie Gast

Ja ik kan het niet eens boven water krijgen dat is het trieste ook van alles. Ik moet het uit een dossier vernemen omdat de persoon (en ) in kwestie het zich na jaren niet meer kan herinneren, en ik hele stukken kwijt ben. Maar er zijn wel genoeg aanwijzingen naar mij, echter in der loop ter tijd hebben bepaalde personen gewetenswroeging gekregen en zaken opgebiecht. Om allerlei reden voel ik mijn wel verantwoordelijk. Kan ik dit in stand houden als dit voor de rechter komt? Aanwijzingen en een bekentenis is toch voldoende om anderen erbuiten te houden, of trappen rechters hier niet in?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

U blijft vaag. Een verdachte kan alleen veroordeeld worden op voldoende wettig en overtuigend bewijs. Er is voor een veroordeling meer bewijs nodig dan alleen een bekennende verklaring van de verdachte. Daarnaast zal een "bekennende" verklaring van een verdachte voldoende elementen moet bevatten waaruit van een daadwerkelijke betrokkenheid blijkt. Een verklaring in de zin van uitsluitend "Ik beken", "Ik heb het gedaan" of "Ik ben schuldig" is geen voor het bewijs bruikbare verklaring.
Als verdachte mag je alle zeggen bij de rechter. Een verdachte mag dus liegen alsof het geschreven staat. Liegen kan echter wel leiden, bij een bewezenverklaring, tot een hogere straf.
Wel zou het in strijd met de waarheid de schuld op nemen wel tot een ander strafbaar feit kunnen leiden als daardoor de feitelijke dader aan politie en justitie kan ontkomen.
Stay safe out there.
Joery
Infopolitie Gast

Hoi Swat,

Nogmaals dank voor je antwoord. Zoals ik aangaf verdenkt politie alleen mij, en dat wordt onderbouwd met bewijzen. Dit is moet toch voor een rechter voldoende zijn? Bewijs en bekentenis...

En wat bedoeld u met:
Wel zou het in strijd met de waarheid de schuld op nemen wel tot een ander strafbaar feit kunnen leiden als daardoor de feitelijke dader aan politie en justitie kan ontkomen.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Meerdere mensen vragen om duidelijkheid om een goed onderbouwd antwoord te kunnen geven, maar als je vaag blijft over de situatie, heeft het weinig zin om erover door te blijven gissen.
Duidelijkheid kunnen wij dan niet geven.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten