slachtoffer cq dader
Moderator: Moderatorteam
-
Hetty TS
- Infopolitie Gast
slachtoffer cq dader
Regelmatig hoor en zie ik berichten dat aangevers van stalking en laster dit zelf hebben gedaan. Waarom onderzoekt de politie alleen de digitale gegevens van een vermeende dader en niet van de aangever?
Re: slachtoffer cq dader
Heb je hier een bron bij?
Als wij een aangifte van stalking hebben doen wij onderzoek naar degene t.a.v. wie aangifte gedaan is als zijnde verdachte. Bij het doen van valse aangifte kan ook de aangever als verdachte worden aangemerkt en onderwerp worden van onderzoek. Maar dit gaan we niet standaard doen. Zou ook niet weten waarom.
Als wij een aangifte van stalking hebben doen wij onderzoek naar degene t.a.v. wie aangifte gedaan is als zijnde verdachte. Bij het doen van valse aangifte kan ook de aangever als verdachte worden aangemerkt en onderwerp worden van onderzoek. Maar dit gaan we niet standaard doen. Zou ook niet weten waarom.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
De mag alleen de digitale gegevens van een verdachte onderzoeken en, van de aangever, in beginsel alleen de gegevens die een aangever verstrekt bij de aangifte.
Als echter de bij de verdachte verkregen gegevens vergeleken met de feiten benoemt in de aangifte een onverklaarbaar verschil opleveren zal de aangifte nader onderzocht worden naar het waarheidsgehalte.
Het doen van een valse aangifte is een strafbaar feit om die reden zal in beginsel de aangifte als juist worden behandeld.
Als echter de bij de verdachte verkregen gegevens vergeleken met de feiten benoemt in de aangifte een onverklaarbaar verschil opleveren zal de aangifte nader onderzocht worden naar het waarheidsgehalte.
Het doen van een valse aangifte is een strafbaar feit om die reden zal in beginsel de aangifte als juist worden behandeld.
Stay safe out there.
Even voor mijn interesse: waarom zou je aangifte doen als je jezelf stalkt?
- rai
- Geslacht:
Heel simpel, omdat er helaas ook mensen zijn die, om even uw woorden te gebruiken, zichzelf stalken om zo te laten lijken dat dit door een ander gebeurt en dan aangifte gaan doen.
Met name binnen verbroken relaties en vechtscheidingen worden soms de meeste bizarre trucjes gebruikt om de ander een hak te kunnen zetten en daarvoor het strafrecht te misbruiken.
Met name binnen verbroken relaties en vechtscheidingen worden soms de meeste bizarre trucjes gebruikt om de ander een hak te kunnen zetten en daarvoor het strafrecht te misbruiken.
En als aanvulling hierop is er bij deze mensen mentaal vaak ook een en ander aan de hand en hebben ze hulp nodig. Hun beeld van de realiteit klopt niet. Ze geloven soms zo erg in hun eigen waarheid dat ze het niet eens willen of kunnen zien als je ze confronteert met feiten.
en toch ligt hier een probleem, want er zijn idioot veel zaken waar gewoon wél strafbare feiten gepleegd worden en dan heb ik het over serieuze zaken. Zoek als echt slachtoffer eens iemand die daar aangifte van wil opnemen want... het zal wel worden gebruikt om de ander een hak te zetten. Gastendeel dus geen voorbeelden. En heb je dan, na heel erg lang "zeuren" noem ik het even, een aangifte, dan ligt het afloopbericht digitaal in je inbox tijdens de rit naar huis, vanaf het bureau want "geen tijd".rai schreef: 29 dec 2024, 11:06 Met name binnen verbroken relaties en vechtscheidingen worden soms de meeste bizarre trucjes gebruikt om de ander een hak te kunnen zetten en daarvoor het strafrecht te misbruiken.
Ik denk dat daar best meer oog voor mag komen, een onderzoekje van een uur, bekijken van wat beelden bijvoorbeeld, zou een hoop ophelderen.
Nou ja, ik zie weleens dat programma van Zeeman (wat je er ook van vindt). En dan zijn er best hele serieuze stalkingzaken waar het bewijs echt overduidelijk van is. En dan heb ik het niet alleen over wat ongewenste Whatsapp berichten maar ook echt aan de deur komen, angst aanjagen, banden leksteken etc. En daar heeft de politie vaak geen tijd voor. Ik snap het wel he.. Er wordt natuurlijk enorm bezuinigd. Maar het is dan wel frustrerend als er aan zulke zaken (iemand een hak zetten) wel tijd wordt besteed. En ook snap ik dat je dat aan de voorkant niet kunt zien.
Een ander probleem is denk ik (maar correct me if I'm wrong). dat mannen al heeeeel snel als stalker worden gezien door een vrouw. Ik ken een situatie waarin de vrouw direct na enkele ongewenste Whatsappberichten (na het verbreken van een relatie) naar de politie is gegaan. Daar is zelfs een rechtszaak uit voortgekomen (Man is vrijgesproken want stalking was niet te bewijzen en de rechter zag het als een "normale nasleep" van de relatie). Zo raakt de politie ongewild betrokken bij een relatiebreuk.
Wat ik bedoel, ik denk dat er heel veel serieuze zaken zijn die uitgezocht moeten worden. Maar ik denk dus ook dat er voor sommige dingen wel heel snel wordt geeist van de politie dat er aangifte wordt opgenomen waardoor de serieuzere zaken weleens blijven liggen.
I know, ik doe een hoop aannames. Ik werk niet bij de politie dus kan er natuurlijk ook compleet naastzitten
Een ander probleem is denk ik (maar correct me if I'm wrong). dat mannen al heeeeel snel als stalker worden gezien door een vrouw. Ik ken een situatie waarin de vrouw direct na enkele ongewenste Whatsappberichten (na het verbreken van een relatie) naar de politie is gegaan. Daar is zelfs een rechtszaak uit voortgekomen (Man is vrijgesproken want stalking was niet te bewijzen en de rechter zag het als een "normale nasleep" van de relatie). Zo raakt de politie ongewild betrokken bij een relatiebreuk.
Wat ik bedoel, ik denk dat er heel veel serieuze zaken zijn die uitgezocht moeten worden. Maar ik denk dus ook dat er voor sommige dingen wel heel snel wordt geeist van de politie dat er aangifte wordt opgenomen waardoor de serieuzere zaken weleens blijven liggen.
I know, ik doe een hoop aannames. Ik werk niet bij de politie dus kan er natuurlijk ook compleet naastzitten
-
Hetty TS
- Infopolitie Gast
Sorry dat ik dit even onderbreek maar een valse aangifte is heel moeilijk te bewijzen. Dat heb ik bij een vriendin wel gezien. Dan zegt de vermeende aangever gewoon dat hij 'dacht' dat deze persoon hem en zijn omgeving lastig viel!
Ik ken iemand die opgepakt is en waarbij gegevensdragers werden onderzocht. Uit verzonden items bleek dat er vanuit haar mail laster was verstuurd, echter ze had dit helemaal niet gedaan. De aangever had dit zelf gedaan op haar pc. Daarbij zocht hij zelf steeds contact met haar maar draaide de rollen om.
Dus ik zou een voorstander zijn dat aangevers zelf ook op hun acties onderzocht zouden worden.
Ik ken iemand die opgepakt is en waarbij gegevensdragers werden onderzocht. Uit verzonden items bleek dat er vanuit haar mail laster was verstuurd, echter ze had dit helemaal niet gedaan. De aangever had dit zelf gedaan op haar pc. Daarbij zocht hij zelf steeds contact met haar maar draaide de rollen om.
Dus ik zou een voorstander zijn dat aangevers zelf ook op hun acties onderzocht zouden worden.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Eind 2023 meldde het CBS dat er zo’n 40.000 aangiftes van stalking waren gedaan.
Er blijven een heleboel (andere) zaken liggen als aangevers op hun acties onderzocht worden. Dat gaat zeker geen vaste regel worden.
Als er tijdens een onderzoek een vermoeden rijst van een valse aangifte, dan zal dat zeker bekeken worden.
Er blijven een heleboel (andere) zaken liggen als aangevers op hun acties onderzocht worden. Dat gaat zeker geen vaste regel worden.
Als er tijdens een onderzoek een vermoeden rijst van een valse aangifte, dan zal dat zeker bekeken worden.
Opmerking van moderator Frans
Collega @MotoRon heeft dit onderwerp al gesloten. Een aanvulling die lwellicht interessant is voor TS:Het programma Zeeman Confronteert heeft de laatste uitzending (ik meen die van 29/12) volledig gewijd aan dit onderwerp. Hij is nog terug te kijken via, check het even, RTL 5 of NLZiet en soms internet zelf.