Wat te doen bij passeren wegwerkzaamheden en tegemoetkomend verkeer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jeroenst TS
Infopolitie Gast

Wat te doen bij passeren wegwerkzaamheden en tegemoetkomend verkeer

Ongelezen bericht door Jeroenst »

Vorige week reed ik in een dorp en kwam ik op mijn rijbaan wegwerkzaamheden tegen waardoor ik deze op de andere rijbaan moest passeren. De afzetting van mijn rijstrook betrof ongeveer 150 meter.

Uiteraard had ik geen voorrang op het tegemoetkomend verkeer daar ik een bord F05 trof bij aanvang van de afzetten van de rijstrook. Er kwam geen tegemoetkomend verkeer aan en ook in de verte was geen verkeer te zien.

Nadat ik ongeveer op 75 meter was kwam er ineens een tegenligger de hoek om, reedt mij tegemoet en blokkeerde op ongeveer 50 meter voor het einde van de rijstrook afzetting de weg en was niet van plan te wijken. Daarop ben ik weer helemaal achteruit gereden om de tegenligger te laten passeren.

Mij is niet duidelijk wat de regels in dit geval zijn. Vanuit sociaal oogpunt lijkt het mij logisch dat wanneer men komt aanrijden en ziet dat iemand bezig is met het passeren van de werkzaamheden men ondanks het voorrangsbord F06 even wacht tot de rijbaan weer vrij is. Het lijkt mij logisch dat de regels gelden op het moment van aanvang van de rijstrook afsluiting als er verkeer in tegengestelde richting te zien is, omdat ook een auto met een caravan of een vrachtwagen niet handig 100 meter achteruit kan rijden in zo'n situatie.

Mijn vraag is dus, hoe is dit wettelijk geregeld en hoe dient er in deze situatie gehandeld te worden?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Wat te doen bij passeren wegwerkzaamheden en tegemoetkomend verkeer

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wettelijk:
In het RVV betekent

Wetstekst

bord F5: Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting
en

Wetstekst

Bord F6: Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan
Als er al een voertuig in de versmalling aanwezig is, geldt: Geef je verstand voorrang.
Helaas is niet iedereen voorzien van een hoeveelheid “gezond verstand”.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Gezond verstand is er niet veel. Daarom moet tegenwoordig een afzetting van een rijstrook/weghelft over de afstand die u aangeeft voorzien zijn van verkeersregeling ( verkeerslicht of-regelaar). Wegbeheerders hebben daarin een eigen verantwoordelijkheid om zo artikel 5 gedrag WvW als wegbeheerder te voorkomen.

Verkeersregelaars zijn er in soorten en maten. Zo kreeg ik in een vergelijkbare situatie die u aangeeft na eerst enige tijd van wachten op tegenliggers, van de ene verkeersregelaar een oprijteken om bijna bij het einde van de werkzaamheden geconfronteerd te worden met een tegenligger die van de daar aanwezige verkeersregelaar geen stopteken had gekregen. Daar vond ik wat van. Het antwoord dat ik kreeg ga ik hier niet herhalen, maar het bedrijf dat de verkeersregeling leverde heeft inmiddels een schriftelijk klacht gekregen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
JeroenSt TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door JeroenSt »

Dus bord F5 en F6 dekken elkaar niet af en laten ruimte voor conflicten, na het voorbij rijden van F5 als er geen verkeer is uit tegengestelde richting geldt de instructie niet meer, waar F6 zegt dat men voorrang heeft ongeacht er reeds iemand uit tegengestelde richting op de rijbaan aanwezig is.

Het is lastig verkeer uit tegengestelde richting voor te laten gaan als er maar 1 rijbaan beschikbaar is. Letterlijk staat er dus dat bij F6 dat verkeer uit tegengestelde richting achteruit moet gaan of in de berm moet gaan staan om het verkeer voor te laten gaan (men weet bij het passeren van F5 dat het verkeer in tegengestelde richting bord F6 heeft en dit dus instructie geeft voor voorrang verlenen). Bij een wegversmalling van 5 tot 10 meter is dit logisch, maar bij een wegafzetting van 150 meter is dit (zeker met een aanhanger, of meerdere voertuigen) niet wenselijk.

Nadat ik achteruit terug was gereden naar het begin van de werkzaamheden omdat ik geen zin had daar te wachten tot de tegenligger achteruit zou gaan, heb ik de persoon in kwestie een goede uitbrander gegeven dat ik het belachelijk en asociaal vond dat ze niet even wachtte tot ik de wegwerkzaamheden gepasseerd was zeker omdat ik bijna bij het einde was en al zeker 100 van de 150 meter onderweg was.

De vrouw in kwestie bleef bij haar standpunt dat ze voorrang had. Waarschijnlijk was het tegen doveman oren maar ik was echt boos van dit asociale gedrag :evil:.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

De borden bieden geen ruimte voor conflicten. Juridisch zijn ze correct op elkaar afgestemd. Beide spreken over ‘voor laten gaan’

Betekenis bord F5:

Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting

Betekenis bord F6:

Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan.

Uitgaande van bord F6 geldt die regel ( het voor laten gaan) dus voor het verkeer (bestuurders en voetgangers) uit de tegenovergestelde richting. Daar ligt de actie. Dat betekent ook dat die beslissing daar genomen moet worden op het moment dat het bord F5 nog gepasseerd moet worden. Is de rijstrook vrij voorzover die te overzien is en rijdt men al in het desbetreffende wegvak dan kan men geen invulling meer geven aan het gevraagde van bord F5. Komt er aan de andere zijde ( kant van het blauwe bord) dan een voertuig , dan heeft dat voertuig zeker geen voorrang/recht op voor laten gaan. De ander moet u het voor laten gaan (kunnen) verlenen. Iemand die al een wegvak is ingereden in deze situatie kan een ander niet meer voor laten gaan . Wanneer men de ander dan alsnog dwingt tot het voor laten gaan bijvoorbeeld door deze te dwingen achteruit te rijden) begaat men zelf een overtreding door een verkeersgevaarlijke situatie te veroorzaken. Immers:
1. de tegenligger kan u niet meer voor laten gaan; hij is bord F5 al ruim gepasseerd.
2. U heeft slechts recht op ‘ voor laten gaan’ voorzover de ander u dat verleent ( kan verlenen).
3. U heeft nimmer het recht om een andere verkeersdeelnemer te dwingen tot een voor hem of haar gevaarlijke handeling . Iemand dwingen om over een grote afstand achteruit te rijden kan als zodanig aangemerkt worden en een overtreding artikel 5 WVW opleveren .

Ik blijf het bizar vinden dat mensen juist in dit soort situaties hun verstand geen voorrang geven. Even wachten tot de tegenligger gepasseerd is en de rijbaan weer vrij is, levert de meeste tijdswinst op!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Helemaal met @ThunderSTreak eens, als je bord F5 voorbij gaat op het moment dat er van de andere kant geen verkeer komt, kun je niet gedwongen worden om terug te rijden als er nadien alsnog iemand van de andere kant komt.
Er zijn situaties waar dit bord bij een (smalle) brug is geplaatst of (in het buitenland) soms bij een tunnel.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb ooit een soortgelijke situatie meegemaakt met een aanhanger achter mijn auto, een kleine versmalling maar het "petje" vond dat ie voorrang had. Geen probleem. Ik reed met een grote bus (de destijds erg populaire "Daf 400" met AHW van dezelfde grootte), exact 300 meter van mijn eigen huis. "petje" gebaarde "erg wild" dat ik teruguit moest omdat hij erdoor moest. In alle rust ben ik uitgestapt. Heb de deur op slot gedraaid en ben naar huis gewandeld.

Ongeveer 200 meter verderop ben ik ingehaald door "petje..." en ongeveer 5 andere chauffeurs... waar ik in hemelsnaam heen ging.

Nou ja, naar huis, lekker even wat eten, ik verwacht wat politie, wat consternatie en ze zullen zo wel aanbellen verwacht ik ook maar dan heb ik in ieder geval een goeie lunch op. Maar achteruit, NEVER!

Hij, en de 30 anderen zijn allemaal achteruit gegaan.........
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik houd van dat soort humor.. :P :P

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

🤣🤣🤣
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten