Vervoer wapen in openbaar vervoer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Kannamori TS
Nieuw lid
Roepnaam: Kanna
Geslacht:

Vervoer wapen in openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Kannamori »

Ik ben nu al enkele maanden lid van het KNSA en ben van plan om voor mijn verlof te gaan. Voor de eerste fase hiervan (het eerste jaar) mag ik een pistool, revolver of grendelgeweer in .22lr kopen. Helaas zit ik wel met het feit dat ik een goede treinrit/busrit verwijderd ben van de lokale schietvereniging.

Ik heb gekeken naar Wet wapens en munitie maar ik kan hier niets vinden over het vervoer met het openbaar vervoer en het enige Google resultaat dat ik kon vinden was een post op dit forum van 19 jaar terug waar in stond dat het toegestaan is als ik de rid zo kort en direct mogelijk hou.

Mijn vraag is dus het volgende: Mits ik mij aan alle onderdelen van Wet wapens en munitie hou (verpakt wapen in een koffer of foudraal, wapen, munitie en patroonhouders gescheiden in een aparte plaats, etc.), is het so toegestaan om een wapen te vervoeren met het openbaar vervoer?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Vervoer wapen in openbaar vervoer

Ongelezen bericht door maestro »

Het is niet verboden, mits het zodanig verpakt is dat het niet direct voor gebruik geschikt is. Bovendien moeten het wapen en de munitie worden gescheiden. Als je in 1 tas het wapen goed verpakt zodat je het wapen niet direct kunt laten zien om mee te dreigen en niet als zodanig herkenbaar vervoert en in een ander hetzelfde doet ten aanzien van de munitie zit je wat dat betreft bij een controle goed.
De schietclub kan overigens ook nog regels hebben.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

En dat het niet verboden is, is geen garantie dat er geen melding bij de politie gedaan wordt als je zo de bus in stapt. Ik zou je daarom ook extra willen waarschuwen en benadrukken dat je er goed aan doet om het zo onopvallend mogelijk te verpakken. Er zijn verschillende foedralen of wapenkoffers waar er weinig tot de verbeelding over laat wat er in de tas of koffer zit. Je kunt er zeker van zijn dat, wanneer je dit een bus in sjouwt waar 60 andere passagiers in zitten, er iemand gaat zijn die de politie belt. En dat is eigenlijk maar goed ook.

Voorbeeld uit de praktijk; Heel veel jagers bellen vooraf de politie meldkamer om mede te delen waar ze gaan jagen, met hoeveel, hoe lang (welk tijdstippen) en ook nog eens waar op. Dit moet niet, helemaal niet zelfs. Maar er wordt zo ontzettend vaak gebeld door mensen die voorbij rijden dat er lui met wapens in het veld lopen dat de jagers de telefoontjes ook wel kunnen missen. En de politie weet dat ze een stuk minder met spoed ergens ter plaatse hoeven gaan met zware vesten omdat er een mogelijke amok situatie dreigt.

Nu zeg ik hiermee niet dat jij ook telkens een vooraankondiging moet doen als je in het OV stapt. Maar verpak het dan goed zodat het zo min mogelijk opvalt of kies voor de fiets.
Weet dat, wanneer een burger meldt dat die zich bedreigt, geïntimeerd of wat dan ook voelde door de aanwezigheid van jouw wapen, jij meer uit te leggen hebt dan de melder. En als er ook maar enige twijfel bestaat is de kans aanwezig dat je de volgende keer niet meer met je eigen wapen kan reizen.
Ook-sportschutter
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ook-sportschutter »

Voor vervoer legt de wet je geen beperking op voor wat betreft de keuze van het vervoermiddel.

De wettekst luidt: “vervoer van een wapen: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend; vervoer van munitie: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van munitie”.

De wettelijke eisen voor verpakking zijn niet expliciet. Pistool en munitie mogen volgens mij wel in dezelfde tas indien de tas een omverpakking is. Dus een verpakking om een andere verpakking, bijvoorbeeld pistool in een afgesloten koffertje, munitie in een dichte doos en beiden in een sporttas. Dat voldoet aan de wettekst hierboven. Dat je (om)verpakking wellicht de inhoud doet vermoeden, is niet strafbaar, maar ook niet handig. Vermijd dat dus zoveel als maar kan. Als verlofhouder heb je een uitzonderingspositie en wordt van je verwacht dat je daarmee altijd prudent omgaat. Het voorkomen van onrust moet je in die context zien.

Voor het vervoer van een geweer zijn er zwarte rechthoekige koffers. Hierop kun je bijvoorbeeld een aantal stickers plakken van bijvoorbeeld een keyboard (muziekinstrument) en merknamen daarvan. Dan heb je echt wel voldoende gedaan om onrust bij derden te voorkomen. Je moet je gewoon zo gedragen dat bij niemand, zeker bij de politie, ooit geringe twijfel ontstaat of het voorhanden hebben van verlofplichtige schietsportspullen wel aan jou is toe te vertrouwen. Want als die twijfel bij de politie ontstaat en zij dat objectief toetsbaar kunnen motiveren, dan ben je je verlof kwijt.

De vraag mag het mee in het OV is lastig. De NS heeft ooit gezegd: “als het over straat mag, mag het ook mee in de trein”. Dat is heden nergens meer terug te vinden. Er zijn in de vervoervoorwaarden van de bus- en treinbedrijven wel kapstokartikelen opgenomen die stellen dat goederen die een gevaar voor anderen kunnen opleveren niet mee mogen. Of daar sprake van is, kan discussie opleveren. Voor een geweer of pistool door jou vervoerd zou ik stellen “nee”, wat anders had je geen verlof. Maar voor explosieve munitie is dat natuurlijk volmondig “Ja”. Dus munitie in het OV mee, zou ik niet doen.

Bedenk ook dat als je herkenbaar met schietsportspullen reist, zeker tussen andere mensen en in de donkere maanden, dat je risico op beroving loopt.
Kannamori TS
Nieuw lid
Roepnaam: Kanna
Geslacht:

Ongelezen bericht door Kannamori »

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ben het ook eens dat over straat lopen en in de trein staan met een foudraal of overduidelijke wapen koffer zeker wat reacties kan gaan opbrengen. Om dit te vermijden heb ik even online gekeken en heb een bedrijf gevonden die speciaal gitaar koffers maakt. Deze kunnen gevuld worden met schuim voor de wapens.
Afbeelding
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Daarmee is de vraag wel beantwoord.
:slotje: