RVV 1990 Artikel 6, plaats op de weg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

RVV 1990 Artikel 6, plaats op de weg

Ongelezen bericht door Gast »

Goedendag,

Ik heb een vraag over RVV 1990 Artikel 6, lid 3

Lid 1: Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
Lid 2: Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Lid 3:
Huidige tekst: "Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, gebruiken de rijbaan."
Oude tekst: "Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken."

Klopt het dat een bromfiets die breder is dan 0,75 meter nu niet meer op het fietspad mag rijden? Dat zou betekenen dat zo'n bromfiets verplicht op de rijbaan moet rijden. Lees ik dit correct? Er zijn namelijk zat wegen waar het veiliger is om langzaam op een breed brom/fietspad te rijden, dan op de weg die er naast ligt.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: RVV 1990 Artikel 6, plaats op de weg

Ongelezen bericht door MotoRon »

Voorheen had men de keuze om de rijbaan te gebruiken, volgens de huidige regels is het gebruik van de rijbaan dwingend voorgeschreven.
Gast schreef: 07 okt 2024, 17:15 Klopt het dat een bromfiets die breder is dan 0,75 meter nu niet meer op het fietspad mag rijden?
Let wel op, we praten hier over een fiets/bromfietspad, niet over een fietspad.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dank je wel voor de informatie. in sommige situaties zal ik vanwege mijn veiligheid dan wel illegaal het fietspad gebruiken met 30km per uur. Op sommige wegen waar ik dan moet rijden word er rustig 100 gereden (ondanks dat het niet mag).

"Let wel op, we praten hier over een fiets/bromfietspad, niet over een fietspad."

Ik had het bij de tweede keer wel mijzelf al verbeterd. Inderdaad een fiets/bromfietspad.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Graag gedaan.
Mijn opmerking over fietspad-fietsbromfietspad was enkel om verwarring te voorkomen bij de beantwoording.
Als je opnieuw een (verkeers)vraag hebt, zien we je graag terug.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten