wachtlijst voor aanvraag wapenvergunning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hub S. TS
Infopolitie Gast

wachtlijst voor aanvraag wapenvergunning

Ongelezen bericht door Hub S. »

Ik ben bijna twee jaar lid van een schietvereniging en het werd tijd om langzaam een eigen aangepast wapen aan te schaffen voor de wedstrijden.
Toen ik de aanvraag wilde indienen kreeg ik te horen dat ik op een wachtlijst werd gezet en de aanvraag pas vanaf 2025 in behandeling wordt genomen.
Kan dat zomaar?
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: wachtlijst voor aanvraag wapenvergunning

Ongelezen bericht door Proost »

Wij weten niet wat hier nog achter zit, of dat bij u ligt, bij de vereniging, bij uw lokale afdeling korpscheftaken. Dus er kan een heel scala aan redenen achter zitten. Wat ik wel kan zeggen is dat in Nederland het verkrijgen van een wapenverlof geen recht is, maar een gunning. Dus het mogen hebben van een wapen in Nederland is Nee tenzij. En niet andersom.

Neem even contact op met degene die je verteld heeft dat je op een wachtlijst staat. Diegene kan je vast ook vertellen waarom en of dat 'zo maar kan'.
racefiets
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door racefiets »

Zoek het mailadres op van de betreffende afdeling korpscheftaken. Scan al jou documenten in die je nodig hebt voor je aanvraag en mail die door. De overheid heeft een x aantal weken de tijd om op je aanvraag te beslissen. Dat is bij wet zo geregeld. Leuk dat er geroepen wordt dat er een wachtlijst is maar dan zullen ze intern om meer capaciteit moeten vragen. Of accepteren dat er uiteindelijk een dwangsom betaald moet worden.
En het nee tenzij klopt. Maar als je aan alle voorwaarden voldoet zal je toch met verdomd goede argumenten moeten komen anders is je verlof gewoon via de rechter af te dwingen. En volgens mij is het dan toch echt een recht.
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Hoewel technisch correct niet erg praktisch. De wachttijd bij de rechtbanken is veelal groter dan bij de politie. Bovendien kost zo’n proces dan ook weer tijd van korpcheftaken.
dinino TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door dinino »

Ik heb hetzelfde probleem.
Deze vertraging ligt volledig bij Korpscheftaken Limburg en ik ben het hier ook niet mee eens en dit is niet mijn probleem als burger, maar wordt wel tot mijn probllem gemaakt

Wegens prive omstandigheden bij verkoper van geweer, ga ik hierdoor extra kosten maken.

Ik ben deze week voornemens een kopie van het ingevulde WM3 formulier aangetekend op te sturen naar korpscheftaken Limburg. Bij ontvangst begint voor mij de teller te lopen. Indien niet tijdig wordt gereageerd, dan volgt er een formulier met ingebrekestelling van het ministerie, waaraan een dwangsom is gekoppeld.

Vraag:
Welke documenten moet ik meesturen?

Kan ik ook navragen bij de vereniging natuurlijk, maar dan ligt het hier ook vast ter verduidelijking.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, dat is ook een route en wellicht heeft dat wel succes...maar ik verwacht er bitter weinig van want als er 1 organisatie is die zich totaal niet geintimideerd voelt door dwangsommen, dan is 't de Nederlandse overheid wel..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

racefiets
Toplid
Geslacht:

Worden de dwangsommen niet betaald uit de begroting van de politie? Lijkt me niet dat daar een aparte pot voor is.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een bedrijf, zeker een groot bedrijf, houdt altijd rekening met een paar 'tegenvallers'. Als die bedragen überhaupt al als 'tegenvallers' in de boeken komen. Ik vrees zelfs dat niet want het budget van de politie bedraagt dit jaar 7,5 miljard euro..

Als 't überhaupt al uitgekeerd wordt..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

racefiets
Toplid
Geslacht:

Ja de dwangsommen worden uitgekeerd. Zonde van het geld terwijl dit vaak gewoon voorkomen kan worden. (wel leuk voor de ontvanger aangezien dit vaak meer is dan de feitelijke aankoop die bijgeschreven moet worden)

@Dinino
is dit een eerst aanvraag of een bijschrijving op een bestaand verlof? Bij bestaand verlof is je WM3 voldoende. Als er geen verlenging is gedaan kan je na 8 weken de ingebreke stelling de deur uit doen. Dan hebben ze nog 2 weken om te beslissen en dan gaat de teller lopen. Ervaring is dat de prioriteiten opeens anders worden als er een mailtje binnen komt met als onderwerp: Ingebreke stelling.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

De termijn mag verlegnd worden waardoor er extra tijd is en er zijn nog een aantal zaken die de beslistermijn soms kunnen verruimen. Maar binnen 8 weken moet je bericht hebben gehad danwel dat ze om uitstel vragen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
dinino TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door dinino »

@racefiets:
Dit is mijn eerste wapenverlof inderdaad.

Ik heb inmiddels ChatGPT een mooie brief laten dichten, "spot on": Officiele aanvraag inclusief bezwaar wachtlijst.
Als ik deze zelf had moeten schrijven was ik nog wel even bezig.

Morgen gaat deze aangetekend de deur uit, ben benieuwd!
Wellicht krijg zowieso nu een kruisje achter mijn naam. :lol:
Gesloten