schone lei
Moderator: Moderatorteam
-
Bob TS
- Infopolitie Gast
schone lei
Ik werd vier jaar geleden onschuldig gearresteerd voor het voornemen tot winkeldiefstal. Er werd een foto van me gemaakt en zo. De zaak werd afgewezen, maar ik denk nog steeds aan die foto. Ik begrijp dat zulke gegevens worden vernietigd, is het nu weg? Zelfs de politie ziet het niet?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: schone lei
Dat ligt eraan op welke grond de strafzaak is geseponeerd door de officier van justitie of dat je bent vrijgesproken door de rechter.
Als je zaak is geseponeerd met code 01 (ten onrechte als verdachte aangemerkt) of als de rechter je volledig heeft vrijgesproken worden de strafrechtelijke gegevens verbonden aan dit feit verwijderd en kan de politie deze gegevens niet meer inzien. De registratie waarin staat dat de gebeurtenis heeft plaatsgevonden (de zogenaamde mutatie) blijft 5 jaar zichtbaar.
Als je zaak is geseponeerd met code 01 (ten onrechte als verdachte aangemerkt) of als de rechter je volledig heeft vrijgesproken worden de strafrechtelijke gegevens verbonden aan dit feit verwijderd en kan de politie deze gegevens niet meer inzien. De registratie waarin staat dat de gebeurtenis heeft plaatsgevonden (de zogenaamde mutatie) blijft 5 jaar zichtbaar.
Stay safe out there.
-
Bob TS
- Infopolitie Gast
Bedankt, wat een snelle reactie.
De grond was "geen bewijs" of zoiets (door de officier van justitie). Hoe zit het dan?
De grond was "geen bewijs" of zoiets (door de officier van justitie). Hoe zit het dan?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
In dat geval bent u volgens de officier van justitie niet onschuldig maar is er onvoldoende bewijs om u met succes te kunnen vervolgen. De gegevens zoals uw vingerafdrukken en foto blijven dan geregistreerd staan. Ook blijft bij een bevraging van uw gegevens staan dat u aangehouden ben geweest maar dat de zaak is geëindigd in een sepot 02.
Ten onrechte wordt nog wel eens gedacht dat vrijspraak betekent dat men dus onschuldig is bevonden. Een onjuiste aanname omdat de rechter bij de vrijspraak altijd de zinsnede toevoegd dat het ten laste gelegde feit niet wettig en overtuigend is bewezen en dat de verdachte daarom wordt vrijgesproken
Ten onrechte wordt nog wel eens gedacht dat vrijspraak betekent dat men dus onschuldig is bevonden. Een onjuiste aanname omdat de rechter bij de vrijspraak altijd de zinsnede toevoegd dat het ten laste gelegde feit niet wettig en overtuigend is bewezen en dat de verdachte daarom wordt vrijgesproken
Stay safe out there.
-
Bob TS
- Infopolitie Gast
Er was geen bewijs, want er was geen diefstal! Ik loop met krukken en kan geen mandje gebruiken, dus ik gebruikte mijn eigen tas. Er zijn door de jaren heen vaak misverstanden geweest, ik heb nu zelfs een gelamineerde kaart bij me om de situatie uit te leggen. Beveiligers houden me vaak tegen, dan helpt het kaartje. Eenmaal gearresteerd. Nachtmerrie! Ik weet dat mijn gedrag verdacht lijkt, maar wat kan ik doen?
Dus het blijft voor altijd?? Kan dit in de toekomst problemen opleveren?
Dus het blijft voor altijd?? Kan dit in de toekomst problemen opleveren?
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Het zal niet snel problemen opleveren. De normale terugkijk periode voor een verklaring omtrent het gedrag is 5 jaar en dan gaat het voornamelijk om veroordelingen, niet om aanhoudingen. Waarbij het bovendien zo is dat je de gelegenheid krijgt om het uit te leggen. Maak je dus geen zorgen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)