Scooter A klasse
Moderator: Moderatorteam
-
needadvice TS
- Infopolitie Gast
Scooter A klasse
Ik heb de Belgische nationaliteit. Mijn rijbewijs werd in Nederland ingenomen wegens rijden onder invloed van alcohol. In België mag je op scooter A klasse (tot 25km/h) rijden zonder rijbewijs, ook geen AM rijbewijs. Mag ik met mijn Belgische scooter A klasse , met helm, in Nederland rijden? Scooter rijdt netjes 25 en ik vraag het omdat ik in de grensstreek in België woon en in Nederland werk. Alvast bedankt!
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: Scooter A klasse
Om te beginnen heeft u een rijverbod gekregen, max 24 uur. Dat is inmiddels verlopen, dat is geen probleem meer.
Uw rijbewijs is echter ingevorderd. Eea is geregeld in art 9, lid 7 van de Wegenverkeerswet:
Ik begrijp echter dat de bromfiets niet op uw rijbewijs vermeld staat, dat zou inhouden dat u hier wel mee mag rijden; totdat de rechter of de Officier van Justitie (de Procureur des Konings) u een Ontzegging tot Besturen Motorrijtuigen (OBM) als straf oplegt. Dan houdt 't wel op want een bromfiets is een motorrijtuig..
MAAR ER ZIT WELLICHT EEN ADDERTJE ONDER HET GRAS:
Volgens onze wetgeving hoeft u geen bromfietsrijbewijs te hebben omdat u elders in de EU woont:
3°. die bestuurders in een andere lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, woonachtig zijn en zij zich in het internationaal verkeer bevinden, en zij beschikken over een door het daartoe bevoegde gezag in een van deze staten afgegeven:
a. rijbewijs dat geldig is voor de categorie AM, of
b. rijbewijs dat geldig is voor een andere categorie dan AM, of
Dat is wel iets om tegenaan te hikken; is uw rijbewijs op dit moment 'geldig?'
IUw rijbewijs is niet versnipperd door de Nederlandse overheid, uw rijbevoegdheid is wel tijdelijk ingetrokken..maar door Nederland, niet door België en zoiets werkt vaak nationaal, niet internationaal. Ik vermoed dat uw rijbewijs in België nog gewoon geldig is, maar daar navraag doen lijkt me niet verkeerd. Ik heb geen verstand van Belgische wetgeving.
Ik ga hier even over nadenken maar mijn eerste gevoel zegt dat u wel in Nederland mag rijden op de bromfiets.. Voer voor advocaten..
Uw rijbewijs is echter ingevorderd. Eea is geregeld in art 9, lid 7 van de Wegenverkeerswet:
Wetstekst
7 Het is degene van wie ingevolge artikel 164 de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs, een hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs of een internationaal rijbewijs is gevorderd, dan wel van wie zodanig bewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.Ik begrijp echter dat de bromfiets niet op uw rijbewijs vermeld staat, dat zou inhouden dat u hier wel mee mag rijden; totdat de rechter of de Officier van Justitie (de Procureur des Konings) u een Ontzegging tot Besturen Motorrijtuigen (OBM) als straf oplegt. Dan houdt 't wel op want een bromfiets is een motorrijtuig..
MAAR ER ZIT WELLICHT EEN ADDERTJE ONDER HET GRAS:
Volgens onze wetgeving hoeft u geen bromfietsrijbewijs te hebben omdat u elders in de EU woont:
Wetstekst
Art 108 WvW (de Nederlandse rijbewijsplicht) geldt niet voor:3°. die bestuurders in een andere lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, woonachtig zijn en zij zich in het internationaal verkeer bevinden, en zij beschikken over een door het daartoe bevoegde gezag in een van deze staten afgegeven:
a. rijbewijs dat geldig is voor de categorie AM, of
b. rijbewijs dat geldig is voor een andere categorie dan AM, of
Dat is wel iets om tegenaan te hikken; is uw rijbewijs op dit moment 'geldig?'
IUw rijbewijs is niet versnipperd door de Nederlandse overheid, uw rijbevoegdheid is wel tijdelijk ingetrokken..maar door Nederland, niet door België en zoiets werkt vaak nationaal, niet internationaal. Ik vermoed dat uw rijbewijs in België nog gewoon geldig is, maar daar navraag doen lijkt me niet verkeerd. Ik heb geen verstand van Belgische wetgeving.
Ik ga hier even over nadenken maar mijn eerste gevoel zegt dat u wel in Nederland mag rijden op de bromfiets.. Voer voor advocaten..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Absoluut geen advies maar vind het wel een theoretisch interessante:
Er staat: "beschikken" terwijl er ook veel gesproken wordt over "afgegeven". Bij een ingevorderd rijbewijs "beschik" je er niet meer over misschien?
Nu we toch in artikel 108 zitten, zie ik lid 4 staan:
Als ik dan in de rijbewijs richtlijn kijk onder AM (Art 4 lid 2) zie ik:
categorie AM:
—
twee- of driewielige voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 kilometer per uur als omschreven in artikel 1, lid 2, punt a), van Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen (5) (waarvan uitgezonderd die met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 kilometer per uur of minder), en lichte vierwielers als omschreven in artikel 1, lid 3, punt a, van Richtlijn 2002/24/EG;
—
de minimumleeftijd voor categorie AM wordt vastgesteld op 16 jaar.
Dat geeft mij het idee dat een Belgische inwoner op een snorfiets ook in NL geen rijbewijsplicht heeft? Of mis ik iets?
Voor TS in ieder geval: ik zou hier niet zomaar vanuit gaan.
Er staat: "beschikken" terwijl er ook veel gesproken wordt over "afgegeven". Bij een ingevorderd rijbewijs "beschik" je er niet meer over misschien?
Nu we toch in artikel 108 zitten, zie ik lid 4 staan:
Wetstekst
In afwijking van het eerste lid, onderdeel i, onder 3°, is artikel 107 niet van toepassing op bestuurders van bromfietsen die in een andere lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, woonachtig zijn en die zich bevinden in het internationaal verkeer, indien het een bromfiets betreft waarop richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEU L 403) niet van toepassing is.Wetstekst
2. Bromfietsencategorie AM:
—
twee- of driewielige voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 kilometer per uur als omschreven in artikel 1, lid 2, punt a), van Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen (5) (waarvan uitgezonderd die met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 kilometer per uur of minder), en lichte vierwielers als omschreven in artikel 1, lid 3, punt a, van Richtlijn 2002/24/EG;
—
de minimumleeftijd voor categorie AM wordt vastgesteld op 16 jaar.
Voor TS in ieder geval: ik zou hier niet zomaar vanuit gaan.
- zijlvaart67
- Geslacht:
Is er verder nou niemand die hier wat van vindt en onze onzekerheid weg kan nemen? 
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik had er wel over nagedacht. Mijn gedachte was of de invordering wel terecht was? TS rijdt op een bromfiets waarvoor geen rijbewijs nodig is, mits aan hij de voorwaarden voldeed van 108. Hoort het rijbewijs wel ingevorderd te worden? Stel ik rijd op een grasmotormaaier, waarvoor geen rijbewijs nodig is. Ik heb drank op, wordt dan mijn rijbewijs ingevorderd?
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik lees niet dat zijn rijbewijs is ingevorderd voor zijn auto omdat hij met ene slok op achter het stuur van een auto zat. Hij zat niet op een scooter, daarvoor heeft hij geen rijbewijs en heeft hij ook niet nodig.
Of hij nu wel in Nederland op zijn scooter mag rijden durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Of hij nu wel in Nederland op zijn scooter mag rijden durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- zijlvaart67
- Geslacht:
Interessant wat oa ook Skipperje aandraagt, want zover had ik nog niet eens teruggedacht, ik nam 't als feit aan en in de wetgeving staat er eigenlijk ook geen belemmering:
1 Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.
Nergens staat dat het een motorrijtuig moet betreffen waar een rijbewijs voor vereist is. Het klinkt in mijn ogen wel logisch (heel logisch), maar het staat er niet met zoveel woorden. Bij het schorsen (inhouden door de OvJ) staat het wel weer specifiek.. en wat Maestro zegt kan ook zeker; voor hetzelfde geld zat hij wel in een auto..
Wetstekst
Artikel 164 WvW1 Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.
Nergens staat dat het een motorrijtuig moet betreffen waar een rijbewijs voor vereist is. Het klinkt in mijn ogen wel logisch (heel logisch), maar het staat er niet met zoveel woorden. Bij het schorsen (inhouden door de OvJ) staat het wel weer specifiek.. en wat Maestro zegt kan ook zeker; voor hetzelfde geld zat hij wel in een auto..
- zijlvaart67
- Geslacht:
Samengevat:
Nog heel veel onzekerheden waar we eigenlijk eerst antwoord op moeten hebben van de topicstarter..
Nog heel veel onzekerheden waar we eigenlijk eerst antwoord op moeten hebben van de topicstarter..
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ten slotte moet betrokkene in Nederland ook al heeft hij voor het betreffende voertuig in België geen rijbewijs nodig in Nederland wel op eerste vordering een rijbewijs kunnen tonen van de andere categorieën waarvoor hij wel een rijbewijs nodig heeft
Immers volgens de Nederlandse regels hoeft hij geen AM rijbewijs te hebben mits hij wel een geldig rijbewijs heeft voor een andere categorie.
Nu zijn rijbewijs is ingevorderd kan hij dit bij een controle als bestuurder van zijn bromfiets in Nederland dit rijbewijs niet tonen.
Immers volgens de Nederlandse regels hoeft hij geen AM rijbewijs te hebben mits hij wel een geldig rijbewijs heeft voor een andere categorie.
Nu zijn rijbewijs is ingevorderd kan hij dit bij een controle als bestuurder van zijn bromfiets in Nederland dit rijbewijs niet tonen.
Stay safe out there.
@SWAT zoals ik 108 lid 4 lees dus niet. Als je in een ander EU land woont en een bromfiets volgens de rijbewijsrichtlijn geen rijbewijs vereist (zoals een cat A snorfiets in BE) heb je überhaupt geen rijbewijs in NL nodig. Dus hoef je ook niets te tonen. Art 9 WVW is wèl van toepassing als hem een ontzegging is opgelegd, maar nog niet bij een invordering Art 164 WVW.