Goedemiddag forum,
Ik had een vraag over een onderwerp waar ik op het internet verschillende dingen over zie, namelijk wat zijn de consequenties voor het rijden zonder coach naast je als 17 jarige bestuurder.
Ik lees van sommige bronnen een boete rond de 150 euro en van andere bronnen een rijontzegging tot je 18e leefjaar waarbij je nogmaals het theorie en praktijk examen moet afleggen.
Consequenties rijden zonder coach 17 jarige bestuurder
Moderator: Moderatorteam
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Consequenties rijden zonder coach 17 jarige bestuurder
https://2todrive.nl/veelgestelde-vragen/regels
De politie handhaaft op 2toDrive. Ze checken dus of jij als 17-jarige wel met een begeleider rijdt. Mocht je zonder begeleider rijden en je wordt betrapt, dan krijg je een boete. Je mag dan niet meer verder rijden, totdat er een begeleider aanwezig is. Je raakt daarmee niet gelijk je rijbewijs kwijt, maar je ontvangt wel een boete. 2toDrive raadt je wel ten strengste af om zonder begeleider de weg op te gaan.
De politie handhaaft op 2toDrive. Ze checken dus of jij als 17-jarige wel met een begeleider rijdt. Mocht je zonder begeleider rijden en je wordt betrapt, dan krijg je een boete. Je mag dan niet meer verder rijden, totdat er een begeleider aanwezig is. Je raakt daarmee niet gelijk je rijbewijs kwijt, maar je ontvangt wel een boete. 2toDrive raadt je wel ten strengste af om zonder begeleider de weg op te gaan.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
De boete is volgens de boetebase van het OM 180 euro (+ 9 euro administratiekosten). Ik kon niet zo snel vinden of er een recidive regeling is.
Stay safe out there.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik denk 't niet want de regel was, als ik me goed herinner, het feit dat de optie '2 to drive' meteen geblokkeerd wordt.
Bij herhaling wordt 't 'gewoon' (en letterlijk) rijden zonder rijbewijs..
Bij herhaling wordt 't 'gewoon' (en letterlijk) rijden zonder rijbewijs..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Vreemd dat op de site van 2todrive het antwoord staat je rijbewijs niet (meer......) wordt ingenomen.
Dit was namelijk bij aanvang van dit experiment wél het geval; sterker nog ik ken iemand die weer opnieuw een rij-examen (ook theorie) moest afleggen om weer in het bezit te komen van zijn rijbewijs.
En dit was vorig jaar!
Mogelijk was dit omdat hij meerdere keren aan de kant was gezet, tenminste dat vertelde hijzelf, terwijl hij zonder coach reed.......
Dus ik wist niet beter dan dat je in principe je rijbewijs meteen weer kwijt bent en pas vanaf de 18e verjaardag opnieuw een examen te mogen afleggen.
Dit zou als een soort stok achter de deur moeten zijn om te voorkomen dat mensen toch zonder coach op pad gaan.
Dit was namelijk bij aanvang van dit experiment wél het geval; sterker nog ik ken iemand die weer opnieuw een rij-examen (ook theorie) moest afleggen om weer in het bezit te komen van zijn rijbewijs.
En dit was vorig jaar!
Mogelijk was dit omdat hij meerdere keren aan de kant was gezet, tenminste dat vertelde hijzelf, terwijl hij zonder coach reed.......
Dus ik wist niet beter dan dat je in principe je rijbewijs meteen weer kwijt bent en pas vanaf de 18e verjaardag opnieuw een examen te mogen afleggen.
Dit zou als een soort stok achter de deur moeten zijn om te voorkomen dat mensen toch zonder coach op pad gaan.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Per 1/11/2017 is het Reglement Rijbewijzen gewijzigd. Voorheen stond er in:
1Indien een van de in artikel 159, onderdeel a, van de wet bedoelde personen vaststelt dat de bestuurder die nog niet de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt, een motorrijtuig bestuurt zonder dat naast hem een in de begeleiderspas genoemde begeleider zit, doet hij daarvan zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes maanden, mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan de vaststelling ten grondslag liggen.
Artikel 173bb
1Indien een mededeling als bedoeld in artikel 173aa, eerste of tweede lid, is gedaan, verklaart het CBR het rijbewijs van betrokkene voor categorie B ongeldig. Dit geldt ook indien de betrokkene inmiddels de leeftijd van 18 jaren heeft bereikt. Ik heb nog geen besluit gevonden wat het argument is geweest om dit uit de wetgeving te halen.
Piet
Wetstekst
Artikel 173aa1Indien een van de in artikel 159, onderdeel a, van de wet bedoelde personen vaststelt dat de bestuurder die nog niet de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt, een motorrijtuig bestuurt zonder dat naast hem een in de begeleiderspas genoemde begeleider zit, doet hij daarvan zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes maanden, mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan de vaststelling ten grondslag liggen.
Artikel 173bb
1Indien een mededeling als bedoeld in artikel 173aa, eerste of tweede lid, is gedaan, verklaart het CBR het rijbewijs van betrokkene voor categorie B ongeldig. Dit geldt ook indien de betrokkene inmiddels de leeftijd van 18 jaren heeft bereikt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Daarmee zijn de consequenties van het rijden zonder coach duidelijk, wel een bekeuring, maar geen ongeldigverklaring van het rijbewijs van betrokken bestuurder.