middenbaan en linksplakkers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
peter 6 TS
Infopolitie Gast

middenbaan en linksplakkers

Ongelezen bericht door peter 6 »

Waarom worden mensen die hardnekkige linksplakkers rechts inhalen altijd beboet en niet de onnodige linksplakkers? En stel je rijd op een 3 baans weg en daar rijd dan een middenbaanplakker die het vertikt om rechts te gaan rijden. Dan mag je toch niet verlangen dat ik van 2 rijstroken moet veranderen om zo'n hork links in te halen en dan weer van 2 rijstroken moet veranderen om weer netjes rechts te gaan rijden? En stel dat we maar 2 rijstroken hebben en een linksplakker vertikt het om rechts te gaan rijden als daar niks rijd? Waarom zouden we die dan niet rechts in mogen halen?
Want die linksplakker houd gewoon het verkeer op en de wet zegt dat als je gaat inhalen je dat dan zo dient in te schatten dat het achterop komende verkeer niet onnodig voor jou op de rem moet trappen en je dan zo snel mogelijk weer rechts dient te gaan rijden. De boetes voor linksplakken zouden dan ook verhoogd moeten worden naar 3000 euro want wie de basisregel van ten alle tijde zoveel mogelijk rechts houden niet kan onthouden dan maar flink veel lesgeld moet gaan betalen opdat ze die regel dan eindelijk nooit meer zullen vergeten.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: middenbaan en linksplakkers

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Waarom worden mensen die hardnekkige linksplakkers rechts inhalen altijd beboet en niet de onnodige linksplakkers?
Dit is een veronderstelling die u niet kunt staven, maar ik begrijp uw frustratie als u bekeurd bent..sowieso trouwens want 'niet rechts rijden' is idd een ergernis..

Was 't ook voor mij maar ik heb besloten me er niet meer aan te ergeren..en dat bevalt prima..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

peter 6 schreef: 16 aug 2024, 17:19 de wet zegt dat als je gaat inhalen je dat dan zo dient in te schatten dat het achterop komende verkeer niet onnodig voor jou op de rem moet trappen
Ik ben heel benieuwd waar dit dan zou staan, ik ken dit soort uitlatingen alleen van verjaardagsfeestjes.

Wat is er wel geregeld in het RVV over inhalen?

Wetstekst

§ 2. Inhalen
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
peter 6 TS
Infopolitie Gast

@ Motoron
Ik kan het zo even niet meer terug vinden maar het lijkt mij dan ook gewoon logisch dat je niet op het allerlaatste moment je knipperlicht uitgooit en naar links trekt terwijl je al op het punt staat om ingehaald te worden door achterop komend verkeer die dan dus onnodig op de rem moeten gaan staan.
Dus stel je even voor dat je achter een vrachtwagen zit die 90 rijd en links van jou iedereen 120 rijd. Dan word je wel geacht om te wachten tot er een gat ontstaat waarop het achteropkomende verkeer op de linkerbaan daar op tijd kan inspelen want je komt wel op een rijstrook waar ze 30kmh harder rijden.
peter 6 TS
Infopolitie Gast

@ Zijlvaart

Onnodig linksplakken is niet alleen een ergernis maar ook een overtreding, alleen ziet het er naar uit dat daar nauwelijks tegen opgetreden word, want ik kan letterlijk geen hele kilometer ergens rijden zonder minstens 1 onnodige linksplakker tegen te komen. En niet dat ik de beste chauffeur ter wereld ben hoor, maar ik ben wel van ten alle tijden zoveel mogelijk rechts houden en dat zouden meer mensen moeten doen alleen worden die juist zeldzamer dus zou er weer eens een reclame campagne van de VVN op bill boards langs de snelwegen moeten komen die eens aandacht gaat besteden aan links plakken, en de boete daarop gewoon naar de 1000 euro mag gaan van mij, want de verloedering van de verkeersregel dat je ten alle tijde zoveel mogelijk rechts moet houden mag wel eens flink aangepakt worden imho, want we moeten niet gaan veramerikaniseren waar "keep your lane" gebruikelijk is en waar het hier wel op begint te lijken, want of je nou 2, 3, 4, 5 of 6 baans wegen hebt, iedereen rijd gewoon maar daar en waar hij/zij wil en dat hadden we 30-40 jaar geleden gewoon niet en dat wijt ik dan aan de onwil om hier op te handhaven, want als dat wel het geval was dan zouden we minder linksplakkers hebben.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Nou, het is geen onwil dat daar niet streng op toegezien wordt, het zijn politieke keuzes; ten eerste vindt men dat er in Nederland genoeg politiecapaciteit aanwezig is en ten tweede heeft 'opsporing' van andere vormen van criminaliteit (en dus niet verkeershandhaving) een veel hogere prioriteit. De ouderwetse 'verkeerspoltie' (waar ik ooit gewerkt heb) is simpelweg opgeheven, het bestaat niet meer..

Dat zijn 2 politieke keuzes waar de politie zelf niets over te zeggen heeft, zij mag alleen 'ja' en 'amen' zeggen..

Iemand bij wie ingebroken is vindt dat de politie veel meer moeite moet doen om die zaken op te lossen, iemand die betrokken is geweest bij een verkeersongeval vindt dat meer energie in 'verkeer' moet worden gestoken. Hoe dan ook; daar hoeven wij niet over te discussiëren want Den Haag maakt die keuze voor ons en niemand anders..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

peter 6 TS
Infopolitie Gast

@ Zeilvaart
Verkeerspolitie opgeheven? Hoe noem je dan de politie die mij onlangs op een snelweg langs de kant hebben gezet om mij een prent te geven?
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Het helpt om je wat minder druk te maken over dit soort dingen.

De prioriteiten liggen bij de meest gevaarlijke gedragingen. En hoewel onnodig links rijden erg irritant is, is het opzich niet erg gevaarlijk. Rechts inhalen is een gedraging die meer risico’s heeft vanwege snelheidsverschillen en het op onverwachte plekken rijden.

En wat @zijlvaart67 zegt klopt, de diensten die zich zuiver met verkeer bezig houden zijn vrijwel weg. Er zijn nog wel diensten gericht op infrastructuur maar dan gaat het vaak ook of vooral om criminaliteit.

En voor wat betreft uw eerste bericht. Het wordt van de overige weggebruikers inderdaad verwacht links in te halen. Ook als de ander een overtreding pleegt ontslaat dat de weggebruiker niet van de regels onder eigen gedragingen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

En als aanvulling op 't bericht van jjk:
Het klinkt heel raar uit mijn mond maar als politiecapaciteit schaars is (en dat wordt alleen nog maar erger), is het opheffen van de ouderwetse verkeerspolitie de beste keus geweest.
Simpelweg omdat die zich voornamelijk bezighield met de snelwegen in ons land en laten die nou net de meest veilige wegen zijn. Geen fietsers, geen voetgangers en over 't algemeen rijdt iedereen dezelfde kant op. Dan kan je je capaciteit beter elders inzetten..

Als alternatief worden trajectcontroles ed nog veel massaler ingevoerd. Kost nauwelijks capaciteit en daar gaat een hele grote preventieve werking vanuit..

MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

peter 6 schreef: 16 aug 2024, 21:55 @ Motoron
Ik kan het zo even niet meer terug vinden maar het lijkt mij dan ook gewoon logisch dat je niet op het allerlaatste moment je knipperlicht uitgooit en naar links trekt terwijl je al op het punt staat om ingehaald te worden door achterop komend verkeer die dan dus onnodig op de rem moeten gaan staan.
Dus stel je even voor dat je achter een vrachtwagen zit die 90 rijd en links van jou iedereen 120 rijd. Dan word je wel geacht om te wachten tot er een gat ontstaat waarop het achteropkomende verkeer op de linkerbaan daar op tijd kan inspelen want je komt wel op een rijstrook waar ze 30kmh harder rijden.
Dit argument heeft niets te maken met jouw oorspronkelijke vraag, waarbij er langdurig op de linkerbaan gereden werd. Daar was geen sprake van het plotseling naar links komen met een groot snelheidsverschil met overig verkeer.

Die vraag is overigens beantwoord, dus kan dit naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten