Beste lezer,
Recent heb ik een boete gekregen op de snelweg wegwerkzaamheden 70 km/h, op de boete staat vermeld dat ik 104 km/h heb gereden. Nou is dat theoretisch niet mogelijk, want mijn auto stond op de noodloop en zou dus nooit die snelheid hebben kunnen bereikt? Kan het zijn dat er een fout is gemaakt tijdens het meten? En heeft het zin om bezwaar te maken tegen deze boete of is dit een verloren zaak?
Mvg,
Johndebon
Snelheidsovertreding
Moderator: Moderatorteam
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: Snelheidsovertreding
Hallo John,
Je geeft aan dat je theoretisch geen 104 hebt kunnen rijden.
Er wordt echter gemeten in de praktijk.
De vraag is dus, hoe hard reed je in praktijk en kan je dat bewijzen?
Zonder bewijs heb je weinig kans, want je moet aantonen dat je toen niet zo hard hebt gereden. En dan bedoel ik dus de daadwerkelijke snelheid, niet de theoretische.
Bezwaar maken zonder bewijs mag natuurlijk ook, je weet nooit of de rechter (je moet het dan wel voor laten komen) een goede dag heeft.
Je geeft aan dat je theoretisch geen 104 hebt kunnen rijden.
Er wordt echter gemeten in de praktijk.
De vraag is dus, hoe hard reed je in praktijk en kan je dat bewijzen?
Zonder bewijs heb je weinig kans, want je moet aantonen dat je toen niet zo hard hebt gereden. En dan bedoel ik dus de daadwerkelijke snelheid, niet de theoretische.
Bezwaar maken zonder bewijs mag natuurlijk ook, je weet nooit of de rechter (je moet het dan wel voor laten komen) een goede dag heeft.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Johndebon TS
- Infopolitie Gast
Goedendag,
Mijn auto was ten tijden van de snelheidsovertreding in noodloop. Ik heb voor ik de boete heb ontvangen, maar nadat ik de snelheidsovertreding heb begaan (voor ik wist dat ik een boete dus had) een afspraak gehad bij de autogarage om het probleem te verhelpen.
Kan dit als bewijslast dienen, want voor mijn gevoel klopt er weinig van de meting. Enkele kilometers te hard, had ik misschien wel geloofd, maar deze snelheid was niet haalbaar ten tijde van de overtreding.
Mvg,
Johndebon
Mijn auto was ten tijden van de snelheidsovertreding in noodloop. Ik heb voor ik de boete heb ontvangen, maar nadat ik de snelheidsovertreding heb begaan (voor ik wist dat ik een boete dus had) een afspraak gehad bij de autogarage om het probleem te verhelpen.
Kan dit als bewijslast dienen, want voor mijn gevoel klopt er weinig van de meting. Enkele kilometers te hard, had ik misschien wel geloofd, maar deze snelheid was niet haalbaar ten tijde van de overtreding.
Mvg,
Johndebon
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Daarmee kun je aantonen dat de auto bij de garage geweest is, maar niet dat de auto op het moment van de snelheidsovertreding een probleem had, waardoor je de gemeten snelheid niet had kunnen rijden. Ik geef je weinig kans.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Het is eigenlijk heel simpel; het Openbaar Ministerie vindt dat u een overtreding heeft gepleegd en levert daarvoor bewijzen aan (foto, waarneming verbalisant, etc etc). U vindt dat dit niet zo is en dan is het aan u om voor die stelling ook bewijzen aan te leveren.
De rechter velt uiteindelijk een oordeel over alle aangeleverde bewijzen.
Komt u alleen met de tekst aanzetten 'het klopt niet wat het OM beweert', dan kunt u zich de moeite van de rechtsgang besparen..
Aanvulling:
Zoals mijn voorganger al aangeeft is een bezoek aan de garage niet voldoende bewijs. U zult dan ook moeten aantonen (door het uitlezen van electronica ed) dat er continu sprake was van noodloop ten tijde van de overtreding en dat door het noodloopprogramma de auto electronisch begrensd was tot een lagere snelheid dan het OM beweert dat u gereden heeft.
Lijkt mij heel moeilijk om een rechter daarvan te overtuigen. Als u nou met 325 geflitst was ja, dan kreeg u alle voordeel van alle twijfel.. maar de geconstateerde snelheid is een snelheid die veel auto's in de noodloop ook nog halen, dus het woord 'noodloop' geeft in de rechtszaal absoluut geen verlichting..
En dan hoop ik maar dat de rechter niet heel boos op u wordt dat u er bewust voor kiest om over een stuk snelweg te gaan rijden terwijl de auto technisch niet in orde is en, volgens uw zeggen, de 100 km/h niet eens haalt. Dat wekt geen sympathie op, zullen we maar zeggen..
De rechter velt uiteindelijk een oordeel over alle aangeleverde bewijzen.
Komt u alleen met de tekst aanzetten 'het klopt niet wat het OM beweert', dan kunt u zich de moeite van de rechtsgang besparen..
Aanvulling:
Zoals mijn voorganger al aangeeft is een bezoek aan de garage niet voldoende bewijs. U zult dan ook moeten aantonen (door het uitlezen van electronica ed) dat er continu sprake was van noodloop ten tijde van de overtreding en dat door het noodloopprogramma de auto electronisch begrensd was tot een lagere snelheid dan het OM beweert dat u gereden heeft.
Lijkt mij heel moeilijk om een rechter daarvan te overtuigen. Als u nou met 325 geflitst was ja, dan kreeg u alle voordeel van alle twijfel.. maar de geconstateerde snelheid is een snelheid die veel auto's in de noodloop ook nog halen, dus het woord 'noodloop' geeft in de rechtszaal absoluut geen verlichting..
En dan hoop ik maar dat de rechter niet heel boos op u wordt dat u er bewust voor kiest om over een stuk snelweg te gaan rijden terwijl de auto technisch niet in orde is en, volgens uw zeggen, de 100 km/h niet eens haalt. Dat wekt geen sympathie op, zullen we maar zeggen..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Nu kan het natuurlijk dat uw auto in de noodloop schoot terwijl u op de snelweg reed en de eerste afslag na de werkzaamheden was, maar dan zal de rechter ook vragen naar bewijs daarvoor, bijvoorbeeld de gereden route.
==================================