Parkeerergernissen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Vraagbaak
Infopolitie Gast

Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door Vraagbaak »

Goedemiddag, Ik heb een vraag over het volgende: mijn buren kregen ineens het idee om een ijskar te gaan kopen. Deze ijskar is geen klein ijskarretje maar een semi vrachtauto van 6 m x 2.50 hoog. diverse malen is er al naar de gemeente gebeld en is de handhaving erop afgestuurd maar geen resultaat. De vrachtauto staat er nog steeds en is nog niet eens bekeurd. Hij staat dus schuin voor onze woning wat ons uitzicht enorm verstoord. Ook loopt er een kabel over de stoep met een lelijk oranje snoer. Dat brengt ook nog eens risico met zich mee tot struikelen. Het lijkt wel of de Tokkies hun intrede hebben gedaan daar. Het is echter wel naast mijn dure koopwoning die ik graag te koop wil zetten. Maar je zult begrijpen, daar wil geen hond naast wonen. Ook is er diverse malen bij de politie melding gedaan maar ook zij, en vooral de wijkagent, gaan wel langs en doen vervolgens niets. Dat ruikt naar iets bijzonders. De wijkagent vertelde mij dat als wij overlast hebben van buren wij dan maar moeten verhuizen.

Mijn vragen zijn:
Mag dergelijk voertuig van die grootte zomaar in een woonwijk geparkeerd staan met een snoer over de stoep
Mogen deze mensen zomaar ijs verkopen in een woonwijk zonder zich daarna weer te verplaatsen zoals dat hoort wanneer je aan het 'venten' bent?
Keurt de gemeente het goed dat dergelijk lelijk groot roze ding het aanzicht van de wijk verstoord?
Mag een wijkagent zomaar tegen buurtbewoners zeggen dat ze maar moeten verhuizen bij overlast?
zojuist handhaving nog gesproken en zij vertelde: als dat voertuig wegenbelasting betaalt mag hij daar gewoon staan.

Wie geeft mij het verlossende antwoord?
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1299
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door r0n. »

Dat snoer over de openbare weg is niet toegestaan, daar is al een onderwerp over.

Bij veel gemeenten staat in de APV een parkeer voorschrift voor voertuigen hoger dan 2.40 meter.
Mogelijk moet u dit melden bij de gemeente en kunnen zij de eigenaar hierover aanspreken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door Gast »

De gemeente is al tientallen keren gebeld en steeds sluiten zij de zaak zonder dat ze handhaven of er iets aan doen. Ook over het snoer, dat wordt nu afgedekt met een matje maar is dat toegestaan dan? Ik heb vanmiddag de handhaving gesproken... ik kreeg het antwoord: tja, ze betalen wegenbelasting dus het mag en de vrachtauto weegt onder de 3500 kg... ben ik nu gek of?
Gebruikersavatar
Griekje2022!!
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 08 aug 2022, 17:36
Roepnaam: Djazz
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door Griekje2022!! »

Mij is de situatie bekend: ik lees ook ijs verkopen gewoon voor de deur, uitzicht bedorven en de gemeente is al aangeschreven. Ze doen gewoon niets. Mag een agent zomaar zeggen dat je moet verhuizen?

Opmerking van moderator MotoRon

Onnodige en flauwe opmerking verwijderd.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7648
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door SWAT »

Als ter plaatse geen parkeerverbod geldt mag een gekentekend motorvoertuig daar ook parkeren. Ongeacht de lengte of de hoogte van dat voertuig.
In de lokale apv kan een bepaling zijn opgenomen dat het parkeren in de bebouwde kom van voertuigen met een bepaalde lengte en/of hoogte verbied. Dit kan per gemeente verschillen. Als die bepaling er is en het voertuig blijft binnen die normen dan mag het daar geparkeerd blijven staan ook al bent u daar niet blij mee. Het over de weg laten lopen van een (laad)snoer moet ook in de plaatselijke verordening verboden zijn om daar tegen op te kunnen treden. Is er geen verbod dan mag het snoer daar liggen. De gebruiker van het snoer is dan wel civiel aansprakelijk voor schade die daardoor kan ontstaan.
Ten slotte is het mogelijk dat de gebruiker van de ijscowagen een vergunning heeft om daar te mogen staan en ijs te verkopen. Voor gratis weggeven van ijs is geen vergunning nodig.
Kortom u dient zelf te kijken of de apv van uw gemeente het parkeren van grote voertuigen verbied. Zo ja, controleer of het voertuig inderdaad te groot is. Meten is weten. Is het voertuig inderdaad te groot dan moet u bij de gemeente aandringen op handhaving. Handhaaft de gemeente niet dan kunt u klagen bij de gemeentelijke of nationale ombudsman.
Voldoet het voertuig echter aan alle eisen en regels dan kunnen gemeente noch politie iets voor u betekenen en is het advies van de wijkagent correct.
U kunt dan hoogstens een civiele procedure starten om de vermeende waardevermindering van uw woning te verhalen op uw buurman. Ik schat uw kansen niet erg hoog in.
Stay safe out there.
Bart12345
Lid
Lid
Berichten: 28
Lid sinds: 26 sep 2022, 14:15
Roepnaam: Bart
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door Bart12345 »

bij mij heeft een buurman 15 jaar lang dagelijks z'n metallic-groene toyota hachee tegen m'n woonkamerraam geplakt (op een openbare parkeerplaats). Heb nooit normaal naar buiten kunnen kijken, en als de zon erop stond was m'n hele interieur groen. Mijn ervaring is : als de auto daar mag parkeren begin je er niks tegen. Het enige dat je kan bereiken is een steeds verder uit de hand lopend conflict.
JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 91
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door JDO »

Wat ook denk ik is wat de wijkagent probeert over te brengen: Ja dit mag en de andere partij is niet bereid om zich aan te passen blijkbaar. Als je er echt niet tegen kan dan zul je iets anders moeten zoeken.

Maar wat ik begrijp bén je al van plan om te vertrekken en gaat het hier vooral om de woningwaarde. Daar kan de politie helaas niets mee doen voor je en ik denk dat je daar bij de civiele rechter ook weinig mee haalt.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8693
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door MotoRon »

De mogelijkheden en onmogelijkheden zijn door Swat al verteld. Daar zal je het mee moeten doen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8693
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeerergernissen

Ongelezen bericht door MotoRon »

Griekje2022!! schreef: 25 jul 2024, 17:19 Mij is de situatie bekend:

Opmerking van moderator MotoRon

Dat de situatie jou bekend is, is niet zo vreemd. Jij en vraagsteller gebruiken hetzelfde toetsenbord. Jullie kijken zeker uit hetzelfde raam naar buiten? :evil:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten