E-step als gehandicaptenvoertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Kiwietje
Infopolitie Gast

E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Kiwietje »

Ik ben slecht ter been en kan geen scootmobiel kwijt. Ik kan slecht lopen maar wel makkelijk staan en ik heb een goede balans. Nu vroeg ik mij af of ik een e-step kan kopen, en deze kan afvoeren tot maximaal 6km/h (hier zijn speciale programma’s voor) om dan hem in feite als gehandicaptenvoertuig te gebruiken en legaal te maken? Ik snap dat een standaard e-step die je bijvoorbeeld bij de Mediamarkt koopt wordt gezien als een illegale bromfiets, maar het lijkt me dat het toch geen illegale bromfiets meer kan zijn als hij enkel gemotoriseerd op wandelsnelheid kan rijden? Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens het RVV 1990 is dit een gehandicaptenvoertuig:

Wetstekst

gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
Op welke manier vind jij dat een step is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte? In mijn beleving niet, dus is het gewoon een kentekenplicht voertuig waar een gehandicapte die slecht kan lopen zich ook op kan verplaatsen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Kiwietje
Infopolitie Gast

Re: E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Kiwietje »

Als mijn specifieke step is gemodificeerd om maximaal 6km/h te gaan, dan lijkt het me eigenlijk wel een voertuig wat ingericht is om een gehandicapte te vervoeren. Welk gezond persoon gaat nou in slakkentempo met een elektrische step?! Geen gezond mens zou zo’n step kopen als hij in deze vorm verkocht zou worden. Kan ik mijn gemodificeerde step ergens laten keuren als gehandicaptenvoertuig of is dit helemaal uitgesloten?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door MotoRon »

Verlagen van de max. snelheid van de step is geen aanpassing, waarmee de step ingericht is voor het voervoer van een gehandicapte.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2139
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Proost »

Ik krijg het vermoeden, op de manier dat de vraag gesteld wordt, dat er vooral gezocht wordt om met een step legaal de weg op te gaan onder het mom van een gehandicapte voertuig. Die is er niet.

Als je daadwerkelijk op zoek bent naar een vervoersmiddel wat toegelaten is voor gebruik op de weg en je tevens makkelijk kwijt kan, zou ik er een uitzoeken uit de reeds samengestelde lijst van de rdw. Zie:
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... romfietsen

Weet dat er veelvuldig gefraudeerd wordt met zogenaamde gehandicapte voertuigen onder jongeren of veelplegers vanwege de lossere regelgeving. Hier wordt dus ook alweer nieuw beleid op geschreven in samenspraak met de politie die deze overtredingen tegenkomen op straat. Puur even ter info.
Gebruikersavatar
Kiwietje
Infopolitie Gast

Re: E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Kiwietje »

Bedankt voor de reacties. Die goedgekeurde bijzondere bromfietsen zijn allemaal te groot en ik zoek daarnaast iets waarmee ik met wandelsnelheid op de stoep kan rijden. Ik begrijp dat er regels zijn maar gewoon even menselijk gezien is het toch enorm krom dat ik straks een ingewikkelde inklapbare elektrische rolstoel van €3000 moet gaan aanvragen via de WMO, terwijl een step van €300 eigenlijk beter zou voldoen. Daarmee kan ik ook makkelijker mee gaan wandelen met mijn familie op dezelfde hoogte. Ik hoef met mijn specifieke beperking helemaal niet per se te zitten en had dat idealiter ook niet gewild. Jammer dat de regels zo zijn dichtgetimmerd hierin.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: E-step als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door MotoRon »

De regels kunnen niet voor iedere individu of elke situatie aangepast worden.
Gewoon nog even afwachten tot Nederland zo ver is dat e-stepjes ook toegelaten worden tot de openbare weg. Dan hoef je de max. snelheid niet meer aan te passen, dan geef je gewoon iets minder gas.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Kast
Infopolitie Gast

Trendiamo Move als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Kast »

Aangezien het enorm grijs gebied lijkt, toch nog maar even de vraag hier:

https://nr1elektrischestep.nl/products/trendiamo-move

Klopt het dat deze specifieke e-step met zitje een gehandicaptenvoertuig is en dat hiervoor de regels gelden die voor andere gehandicaptenvoertuigen gelden (ook op de stoep mogen rijden tot 6km/h, geen rijbewijs of kenteken nodig hebben, etc)

De verkoper verzekerde mij van wel en dat hij als scootmobiel verzekerd kan worden en met een verzekeringsplaatje zo rond mag rijden.

De step lijkt specifiek ook als gehandicaptenvoertuig te zijn ontwikkeld:

https://nlmove.nl/trendiamo-move

Aangezien ik niet wil riskeren dat er straks een step van €2300 (waar ik door mobiliteitsproblemen oprecht afhankelijk van zou zijn) in beslag wordt genomen: Klopt het dat dit als gehandicaptenvoertuig wordt gezien en ook met politie geen probleem zal opleveren?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2139
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Trendiamo Move als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door Proost »

Deze vraag is zeer recent hier ook al gesteld:
viewtopic.php?t=45982&sid=588d6b2fff8db ... 88d22f0e69

De leverancier schrijft dat het voertuig enkel op scootmobiel kenteken geleverd kan worden. Een scootmobiel heeft geen kenteken. Vaak wordt het verzekeringsplaatje gezien als iets soortgelijks maar dat is dus enkel een teken dat hij verzekerd is.

Als je perse een elektrische step wil die ook op de weg mag, kun je de website van de RDW raadplegen. Hier kun je de lijst vinden met de enkele toegelaten modellen. Deze hebben een kentekenplicht en daarmee ook rijbewijsplicht.

Anders toch liever op zoek naar een écht scootmobiel (met meer dan twee wielen)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Trendiamo Move als gehandicaptenvoertuig

Ongelezen bericht door MotoRon »

Beetje flauw Kast. Je hebt de eerdere vraag waar @Proost naar verwijst zelf gesteld en daar is al antwoord op gegeven. Het zou netjes zijn als je zelf even had aangegeven dat je er al eerder een vraag over gesteld had of op zijn minst dezelfde naam als gast gebruikt zou hebben.

Opmerking van moderator MotoRon

Topics samengevoegd
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten