Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Takida
Infopolitie Gast

Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door Takida »

Een vraag vanwege overlast.
Aangrenzende school met hekwerk eromheen. Bord aan het hek van artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar.
Begrepen dat hierdoor kinderen de gehele avond en nacht + de weekenden hier mogen zijn. Maar wat als het hek op slot zit? Ze klimmen gewoon over de hekken en komen achter de school wat geen speelterrein is,mag dat allemaal zomaar?
JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 90
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door JDO »

Zoals ik het begrijp is er een school met een hek om het terrein. Dat hek is afsluitbaar en is in de avonduren gesloten. Daarnaast hangt er een bord met "Verboden toegang voor onbevoegden, Art. 461 Wetb. v. Strafr. M.u.v. kinderen tot 13 jaar".

Als we kijken naar artikel 461 Sr:
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Dan ziet men het stukje "op een voor hem blijkbaar wijze door de rechthebbende is verboden". Dat betekent dat men moet weten dat de school niet wil dat iemand daar is voordat het strafbaar is. Omdat het niet vanzelfsprekend is dat een schoolplein/terrein verboden is, maakt de school dat kenbaar met het bordje. Waarschijnlijk hebben ze het m.u.v. toegevoegd omdat ze geen willekeurige volwassenen en oudere kinderen op het schoolplein willen hebben.

Maar je kan ook op andere manieren kenbaar maken dat je mensen niet op je terrein wilt. In de wet staat niet dat er een bordje moet staan. Het kan bijvoorbeeld ook met een afgesloten hek.

Ergo, als het hek openstaat dan geldt het bordje en zijn kinderen onder de 13 welkom. Is het hek dicht dan is niemand welkom die geen sleutel heeft of is binnengelaten.
Gebruikersavatar
Takida
Infopolitie Gast

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door Takida »

Het hek is niet altijd gesloten,dat wisselt nogal. Maar als het gesloten is klimmen ze erover. Er staat ook een tijdstip op bord van 18:00 uur tot 7:00 uur. Ouders beweren dat hun kinderen gewoon op plein mogen s'avonds en in het weekend. Ze komen ook achter de school waar geen speeltoestellen staan. Dit grenst weer aan onze parkeerplaats en achtertuin. Hier gooien ze dingen over het hek in onze tuin en soms tegen de auto's. Echter geen bewijs dus we kunnen niks verhalen aan eventuele schade. Ook is het lawaai niet te doen soms. School trekt de handen eraf omdat het buiten schooltijd gebeurt. Waar kunnen we hier dan mee terecht??
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door maestro »

Als een terrein afgesloten is betekent dat de toegang op kenbare wijze is verboden. De toegang voor kinderen onder de 13 geldt alleen voor de momenten waarop het hek geopend is.
Wellicht dat je aan de school kunt vragen dit duidelijker op het toegangsbord te evrmelden zodat er geen discussie kan ontstaan.

Komen er kinderen buiten die tijden dan kun je de poltie bellen omdat er sprake is van overtreding van art. 461. Ook kun je eventueel de school aanschrijven en verzoeken maatregelen te nemen. De school hoeft niet alle maatregelen te nemen die mogelijk zijn, maar wel redelijke maatregelen. Als er bijvoorbeeld sprake is van een hek van 1 meter hoog kun je je afvragen of dat niet hoger moet zijn. Tegelijkertijd hoeft men er ook geen fort van te maken met NAVO-prikkeldraad.
Ik raad je wel aan om gezamelijk met andere omwoonenden op te treden tegen de school. Dat maakt het een stuk moeilijker te negeren.

Ook kun je kijken naar wie de eigenaar van het schoolgebouw en terrein is en bij deze je klachten neerleggen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Is dat allemaal wel zo?

Als er staat 'uitgezonderd kinderen' zonder bepaalde momenten/tijdstippen te benoemen dan geldt dat 24 uur per dag..
Het hek is dan wel gesloten, maar 461 sr is en blijft niet van toepassing voor kinderen, dat verklaart de school zelf..
Ik snap wel wat de school bedoelt, maar het staat er niet..

Als er ergens een bord 'verboden in te rijden' staat, uitgezonderd fietsers, dan geldt dat ook 24 uur per dag..
Ik heb meer verstand van verkeer, sorry..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

Het gaat erom dat je moest weten dat de rechthebbende je daar niet wil hebben. Een bordje (met onderbord) is een kennisgeving van verbod (voor een doelgroep), geen vrijbrief voor de niet daaronder vallende groep. Ik denk dat het argument "ik viel niet onder het bordje dus ik klom maar over het afgesloten hek". Als een leerling bijvoorbeeld geschorst is, mag deze ook niet op het plein komen ondanks dat het bordje zegt van wel.

Los daarvan is trouwens niemand onder de 13 strafrechtelijk vervolgbaar op grond van Artikel 486 Wetboek van Strafrecht. Ze kunnen dus geen boete krijgen onder de 13.

De ouders hebben wel gelijk dat als het hek openstaat en hun kind onder de 13 is ze gewoon op het plein mogen spelen.

Ik denk dat je dan ook je rechten zult moeten vinden in het civiele recht en via de gemeente. Als ik zo even Google op vergelijkbare casussen, kom je er al snel op dat er bijvoorbeeld gehandeld wordt in strijd met het bestemmingsplan c.q. Activiteitenbesluit.

Persoonlijk vind ik overigens wel dat als je naast een schoolplein woont er natuurlijk wel wat speelgeluid van kinderen te verwachten is, ook in het weekend en na het sluiten van de school. Hetzelfde geldt voor een bal die over je hek vliegt bijvoorbeeld (wat natuurlijk ook prima door leerlingen kan gebeuren tijdens schooltijd). Ik kan echter de mate van overlast natuurlijk niet inschatten.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door maestro »

Dat is een goed punt en daarom zei ik om de school te vragen het duidelijker te vermelden zodat er geen discussie over kan bestaan.
Maar als het hek gesloten is en op slot zit betekent het in alle redelijkheid dat je niet welkom bent. Of de rechter daar anders over zal denken is afwachten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat zal dan de civiele rechter moeten worden omdat kinderen onder 13 niet strafrechtelijk vervolgd kunnen worden en de strafrechter dus niets van de beperking gaat vinden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door maestro »

Dat klopt. Alleen een klein detail: kinderen onder de 12 kunnen niet worden vervolgd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Takida
Infopolitie Gast

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door Takida »

We wonen al jaren bij de school onze eigen gaan er ook heen. Het gaat er ook niet om dat ze er spelen of lawaai maken dat hoort erbij. Maar het schoolplein zit aan de voorkant, wij aan de achterkant. Waar ze dus eigenlijk niks te doen hebben behalve herrie schoppen en rotzooi maken
Als ze gewoon op het plein zouden spelen zou zoals altijd niks aan de hand zijn. Maar bestuur weet zelf niet wat het bord precies inhoud vandaar mijn vraag. En persoonlijk vind ik niet dat als iets afgesloten is je gewoon maar over de hekken heen gaat. En vervolging is absoluut niet van toepassing verder,het zijn kinderen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door SWAT »

Het geplaatste bordje maakt ook niet duidelijk dat de toegang alleen beperkt is tot het schoolplein. Dus bevinden oo andere delen van het terrein is voor 13 jaar en jonger dus niet verboden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Artikel 461 m.u.v kinderen tot 13 jaar

Ongelezen bericht door maestro »

De oplossing zal van de school moeten komen. Bijvoorbeeld door een duidelijke, afsluitbare, scheiding aan te brengen tussen het schoolplein en het gedeelte achter de school. Zoals gezegd, trek daarbij op met andere buurtgenoten die ook overlast ervaren. Daarna is de gang naar de rechter mogelijk en waarschijnlijk ook succesvol, zeker nu het gaat om overlast buiten de schooltijden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten