Prikkeldraad tussen erfafscheiding op eigen grond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Anna
Infopolitie Gast

Prikkeldraad tussen erfafscheiding op eigen grond

Ongelezen bericht door Anna »

Hoi,

De relatie met de buren is niet al te best. Ze hebben een american Stafford die gelijk begint te blaffen zodra we onze tuin betreden. Vooral als we onze eigen hond(Golden retriever) buiten laten, gaat hij flink te keer. De hond zit grotendeels van de week opgesloten in zijn hok van3 bij2m. De buren zijn weinig thuis en ook kunnen ze deze hond niet uitlaten omdat hij uitvalt naar alles en iedereen. Op de erfsgrens staat een grote coniferen heg, omdat wij niet willen dat onze hond het erf kan verlaten hebben wij de tuin laten omheinen met abc hekwerk. Zo ook aan de kant van de coniferen heg, het hekwerk staat een halve meter van de heg zodat we nog makkelijk de heg kunnen snoeien. De buurman had eerder ook een gaasdraad aan zijn kant van de heg, zodat zijn hond niet aan onze kant door de heg kon. Echter heeft hij onlangs zijn tuin opgeknapt en heeft dit nu weggehaald. Zodat het nu meermaals is gebeurd dat de Stafford aan onze kant van het hekwerk zit, dus op ons perceel. Hij is dan helemaal opgefokt, blaft, gromt en probeert met zijn tanden de draad kapot te trekken omdat hij onze hond wil pakken ook probeert hij eroverheen te springen. Ik moet dan als een malle mijn hond en kinderen grijpen en onze tuin verlaten om erger te voorkomen. De buren genieten van het gebeuren, ik hoor hen net voordat het gebeurd: "laat hem maar!" zodat de ander de hond niet corrigeert en hij weer door de heg springt. We zijn eerder met de buren in gesprek gegaan, maar dit eindigt dan in treiterijen. Er werd puin in onze voortuin gedumpt, geintimideerd en onlangs vonden we een stukje worst met kopspelden erin in onze tuin. Dit is gemeld bij de politie, maar ivm geen bewijs kunnen we niks. We hebben zelf 3 kleine kinderen en ik heb schrik dat deze hond mijn kinderen of mijn eigen hond verscheurd. Ik vroeg me af of ik een rol prikkeldraad mag uitrollen tussen de gedeelde heg en mijn hekwerk. Of ben ik dan aansprakelijk voor eventuele verwondingen? Het ligt dan bij wijze van, gewoon op mijn eigen grond.
groetjes Anna
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Prikkeldraad tussen erfafscheiding op eigen grond

Ongelezen bericht door SWAT »

Ue laatste vraag zult u bij de gemeente meer moeten leggen. Ja, u kunt civiel aansprakelijk gesteld worden voor verwondingen die bij dieren of mensen ontstaan door het gebruik van prikkeldraad.
Het is dan in het uiterste geval aan de rechter of u dan ook aansprakelijk bent.
De politie heeft hier geen rol in.
U zou kunnen overwegen een camera te plaatsen om uw achtertuin in de gaten te kunnen houden.
Voor de overlast die u ondervindt van uw buren zult u zich ook tot de civiele rechter moeten wenden.
Wellicht bestaat er in uw woonplaats buurtbemiddeling.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Prikkeldraad tussen erfafscheiding op eigen grond

Ongelezen bericht door maestro »

Als het huurwoningen betreft kun je terecht bij de verhuurder. Betreft het eigen woningen dan is de gang naar de civiele rechter de geeigende weg.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1293
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Prikkeldraad tussen erfafscheiding op eigen grond

Ongelezen bericht door r0n. »

Anna schreef: 09 jul 2024, 09:12Ik vroeg me af of ik een rol prikkeldraad mag uitrollen tussen de gedeelde heg en mijn hekwerk. Of ben ik dan aansprakelijk voor eventuele verwondingen?
Dan zou ik liever iets meer geld uitgeven en kippengaas spannen als schrikdraad.
Een slimme hond heeft dat snel door.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gesloten