Foto's van minderjarige

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
HIA078
Infopolitie Gast

Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door HIA078 »

Goede middag,
Graag zou ik willen weten of het toegestaan is dat een wijkagent aan huis komt en een foto maakt van een minderjarige inzake een onderzoek.
Deze foto is genomen zonder aanwezigheid van een van de ouders en zonder duidelijke opgaaf van reden.

Agent gaf aan dat de minderjarige zelf toestemming gegeven zou hebben, echter is het "gezag" van een agent in dit geval van invloed op het antwoord van de minderjarige.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2139
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door Proost »

ik denk dat het uit maakt over welk onderzoek het gaat.
Waar hebben we het over? Van het plegen van welk feit wordt de minderjarige verdacht?
De agent zal vast geen foto zijn komen nemen voor de lol

V.w.b. toestemming, gezag etc etc. Had u dan geweigerd als u erbij was geweest? Want dan was een ontbieding aan het bureau een logische volgende stap geweest en dan was de foto ook wel geknipt. Wellicht iets ingrijpender voor de minderjarige dan thuis, maar linksom of rechtsom is dit mogelijk.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door maestro »

Ik denk dat dit een misser is van de agent waar de rechter zwaar aan kan tillen. Ook de leeftijd speelt een rol en de geestelijke ontwikkeling. De minderjarige moet kunnen beseffen waarvoor hij toestemming geeft, dat hij verdachte is en dat hij kan weigeren of zonodig eerst een raadsman kan raadplegen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
HIA078
Infopolitie Gast

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door HIA078 »

Korte toelichting.
De agent heeft bij bezoek geen toelichting gegeven over het betreffende onderzoek. De minderjarige zou voldoen aan een signalement (tenger, blanke huid en blond haar, zo lopen er wel wat in NL).
Agent is dus langsgekomen om een foto te nemen van de genoemde persoon in kwestie om deze aan de andere betrokkene te laten zien.

Meewerken met een onderzoek is nooit een probleem, echter lijkt het mij kwalijk als deze actie wordt uitgevoerd zonder kennisgeving aan de ouders. Deze minderjarige wordt in zijn/haar veilige omgeving opgezocht, (mogelijk terecht/mogelijk onterecht).
Het ontbieden op het bureau zou mijn inziens een meer voor de handliggende procedure zijn aangezien ouders hierbij kunnen aanschuiven en de benodigde vragen kunnen stellen.
Een minderjarige heeft op een moment als agent in uniform aan de deur komt geen besef om naar een ID te vragen laat staan te weigeren of om een passende reden te vragen.

Indien de minderjarige de ouders niet op de hoogte had gebracht was dit niet bij de ouders terecht gekomen.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7392
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door rai »

Maar de eerste vraag die in mij opkomt, wat is de leeftijd van de minderjarige.

Het is buiten alles namelijk nog al een verschil of het een minderjarige is die net 12 is of een minderjarige van 17 die volgende week 18 wordt.
Gebruikersavatar
HIA078
Infopolitie Gast

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door HIA078 »

Deze minderjarige is 15
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door SWAT »

De politie kan en mag in het kader van een onderzoek naar een strafbaar feit een foto maken van de verdachte ook als deze minderjarig is.
Deze foto mag echter niet aan een aangever of getuige getoond worden zonder voorafgaande toestemming van een officier van justitie.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door maestro »

Maar hier is de vraag wat de status van de minderjarige is. Zowel hij als zijn ouders hebben geen enkele informatie ontvangen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik dan ook gezegd "in het kader van". Daarmee is de vraag van TS beantwoord. Waarom de foto werd gemaakt kan alleen de betreffende wijkagent vertellen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Foto's van minderjarige

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

En daarmee kan deze vraag naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten