Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kreeg vandaag een brief, bemiddelingsverzoek van de politie. Ze vroegen om mijn gegevens om een schade formulier in te kunnen vullen.

Dit omdat ik met mijn trekhaak een bedrijfsauto zou hebben geraakt en daarmee schade heb zou hebben aangericht. Dit is gezien door een getuige.

Dit zou zijn gebeurd aan de EinsteinLAAN in mijn stad. Dit kan niet gebeurt zijn aan de EinsteinLAAN in mijn stad omdat die niet bestaat in mijn stad.

Ik heb wel aan de EinsteinSINGEL een busje geraakt. Echter ik ben uitgestapt gekeken of er schade was. Ik zag geen schade en ben toen doorgereden.

Hoe kan ik het beste reageren op deze brief? Of moet ik juist niet reageren?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

Ongelezen bericht door MotoRon »

De verkeerde vermelding van de straatnaam zal van weinig invloed zijn, dat zal mogelijk bij een aansprakelijkheidstelling wel aangepast worden. U geeft zelf aan dat u wel een busje geraakt hebt en gecontroleerd heeft of er schade was.
Ik zou aan het verzoek voldoen van de politie voldoen en daarbij uw zienswijze vermelden, er is slechts sprake van een bemiddelend optreden. Informatie verstrekken aan de politie houdt niet in dat u ook aansprakelijkheid erkent.
Daarnaast zou ik dit wel even melden bij uw eigen verzekering. Mocht u aansprakelijk gesteld worden, dan loopt u niet het risico dat de verzekering zijn handen er vanaf trekt omdat u de aanrijding niet gemeld heeft.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

Ongelezen bericht door SWAT »

Als u niet reageert is de kans groot dat u als verdachte van het strafbare feit "Verlaten plaats ongeval zonder de identiteit behoorlijk kenbaar te maken", strafbaar gesteld in artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994, wordt aangemerkt.
U had nadat u de betreffende bestelbus had geraakt uw gegevens moeten achterlaten of binnen 12 uren de aanrijding moeten melden bij de politie. Dat u geen schade heeft gezien betekent niet zonder meer dat er geen schade kan zijn. Ik vermoed zomaar dat u geen erkent schade-expert bent.
De brief van de politie is waarschijnlijk een poging u in de gelegenheid te stellen de (eventuele) schade met de andere partij in de minne te regelen.
Hoeft de politie niet te doen. Ze kunnen u ook gelijk als verdachte aanmerken, u als verdachte horen en tevens uw gegevens aan de andere partij verstrekken voor de civiele schadeafhandeling.
Geloof me dat uw eigen verzekeraar niet blij is als zij verneemt dat u wordt vervolgd voor het eerder genoemde feit. U loopt zelfs het aanmerkelijke risico dat uw verzekeraar u na de afhandeling van de claim zal royeren en probeer dan maar weer een nieuwe verzekering te krijgen elders.
Stay safe out there.
jjk
Lid
Lid
Agent
Berichten: 107
Lid sinds: 25 jun 2022, 20:48
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:
Contact:

Re: Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

Ongelezen bericht door jjk »

Dus kort gezegd, u erkent de aanrijding en het verlaten van de plaats ongeval maar u kiest ervoor zich te richting op een kleine tikfout in de brief. Zoals hierboven door anderen vermeldt zou ik, als ik u was, de bemiddeling met beide handen aangrijpen en de volgende keer netjes mijn gegevens achterlaten.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik wil daar toch even aan toevoegen dat het verlaten van de plaats van een ongeval in deze casus alleen strafbaar is, als aan onderstaande voorwaarde wordt voldaan:

Wetstekst

Art. 7 lid 1 onder b Wegenverkeerswet:
bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, schade aan een ander is toegebracht.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Onterechte parkeerschade en verkeerde straatnaam

Ongelezen bericht door SWAT »

Het redelijkerwijs wordt overigens vrij snel aangenomen zeker als de aanrijding bemerkt is. Daarbij hoeft de schade niet altijd overduidelijk zichtbaar te zijn. Het verweer "ik heb geen schade gezien" red het dan niet.
Stay safe out there.
Gesloten