Aanrijding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Anjabmw318ci
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 26 jun 2024, 00:53
Roepnaam: anja
Geslacht:
Contact:

Aanrijding

Ongelezen bericht door Anjabmw318ci »

Goedenavond

Mijn zoon heeft vanavond een aanrijding gehad. Geen rijbewijs, stom, ik weet het.
Nu had ik alleen wel een vraag. Mijn zoon reed op het fietspad en wil rechtdoor. Een auto slaat ineens af over het fietspad naar rechts een straat in. Dus hij rijd voor mijn zoon langs. Mijn zoon kon daardoor niet afremmen, en klapt met 45 km p uur op de auto.
Eerlijk, mijn zoon mocht daar ook iet rijden, ik weet het, maar reed daar omdat hij verderop af wou slaan, en er een stoet met auto's reden om te vieren dat Nederland door was naar de 8e finale. Feeststemming was ineens over😰

Mijn vraag, buiten alles om. In hoeverre is de bestuurder fout da hij ineens afsloeg en mijn zoon daardoor de weg af sneed? Waardoor hij op de auto klapte?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door SWAT »

Bestuurders moeten het achterop komende verkeer bij afslaan voor laten gaan dat is de verkeersregel.
Op die grond zou uw verzekeraar de andere partij aansprakelijk kunnen stellen voor de schade.
Of zij dat ook gaat doen nu een kennelijk niet bevoegde bestuurder uw (naar ik aan neem) bromfiets bestuurde, is een tweede. Mogelijk dat uw verzekeraar om die reden zegt "zoek het zelf maar uit". Het zou ook kunnen dat uw verzekering geroyeerd wordt.
Uitgaande van een bromfiets. Was dit een bromfiets met geel of blauw kenteken?
In het eerste geval zou de verzekeraar van de auto aansprakelijkheid kunnen afwijzen omdat haar verzekerde uw zoon niet hoefde te verwachten op die locatie. Of die stelling houdbaar is, is vervolgens aan de rechter.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2139
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door Proost »

Ditzelfde geldt ook vaak voor het rijden onder invloed. Dat mag ook niet en de bestuurder had dan ook niet op die locatie mogen zijn. Deze redenatie wordt vaak toegepast op rijden zonder rijbewijs.

Er zijn echter, hoewel zeer uitzonderlijke gevallen, zaken bekend dat degene zonder rijbewijs waar zeer duidelijk bleek dat aan die bestuurder geen schuld toe te dichten was (en tig andere randvoorwaarden) de verzekering wel uitkeerde. Hier zou ik niet op gokken.

Even voor u. Als er collega's bij geweest zijn kunt u ook als tenaamgestelde nog een brief verwachten (ik stuur die in ieder geval standaard) vwb uitlokken van een strafbaar feit. Dan weet u bij een volgende treffen dat het voertuig in beslag genomen wordt als er weer iemand op of in laat rijden zonder rijbewijs.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben bij een jurist geweest, in dit geval is de bestuurder van de auto verkeerd, hij had mijn zoon voor moeten laten gaan omdat die rechtdoor ging. Of je nu wel of geen rijbewijs hebt maakt in deze situatie niet uit. Ook een snorscooter of fietser was hier de dupe geweest.de autobestuurder had beter uit moeten kijken. Tuurlijk had mijn zoon daar ook niet mogen rijden , en zeker niet zonder rijbewijs. Politie is er niet bij geweest, dus de autobestuurder moet dit uitzoeken via eigen verzekering.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dank voor de update, succes met de verdere afhandeling.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik ben wel nieuwsgierig of de verzekering van de auto dit ook vind. Misschien wilt u in de toekomst nog eens laten weten of inderdaad de schade van uw zoon volledig is vergoed? Gewoon via een berichtje aan een moderator, die het dan toevoegt aan dit bericht. Waarom ben ik nieuwsgierig. Ten 1e omdat uw zoon geen rijbewijs had, maar ook de samenhang dat hij op een fietspad reed, en, zoals u aangeeft, daar niet mocht rijden. Daar reed hij ook nog met een te hoge snelheid van 45 km/h. Dat alles maakt dat ik mij werkelijk afvraag of de jurist gelijk krijgt. Overigens sta ik geheel achter zijn uitspraak, maar dan moet uw zoon zich ook hebben gedragen als een wel toegestane fietser of snorscooter.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11132
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door Hilde »

Als aanvulling op Piet wil ik nog aangeven dat er in dit geval een verschil zit tussen schuldig aan de aanrijding en aansprakelijk voor de schade. Verzekeringen keren in principe niet uit als een bestuurder geen rijbewijs heeft maar laat het slachtoffer niet zitten met de schade. Dat betekent dat de schade uitgekeerd wordt maar daarna teruggevorderd wordt van de persoon zonder rijbewijs.

Dus ja, de autobestuurder is, volgens de geldende verkeersregels, schuldig.
Echter, volgens de verzekeringsregels, zal de schade op uw zoon verhaald kunnen worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Aanrijding

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Eens met de casus die Hilde aandraagt maar gelukkig is de 'veroorzaker' (de automobilist) niet degene zonder rijbewijs..
Een beperkte uitkering vanuit de verzekeraar van de auto zie ik als meest logische uitkomst, maar we horen 't graag..

Ik verwacht het niet maar komt het tot een verdeling van de aansprakelijkheid richting de ander (de brom- cq snorfietser wordt ook aansprakelijk gehouden voor de schade aan de auto) , dan gaat de casus van Hilde zeker op..en wordt 't zeuren..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten