Onnodig linksrijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Zeerverbaas1234
Infopolitie Gast

Onnodig linksrijden

Ongelezen bericht door Zeerverbaas1234 »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een bekeuring gekregen voor onnodig linksrijden, in hoeverre gaat het mij helpen om hierin in bezwaar te gaan.

Ik zal de situatie even uitleggen:

Ik rijd in een bakwagen op Flitsmeister met CarPlay 100km/u op de linkerbaan. Het is een driebaansweg en op de middelste baan rijd een auto. Deze haal ik in met nog steeds 100km/u aangezien de andere auto iets langzamer rijd. Na inhalen ben ik rechts ingevoegd op de middelste baan. Naar mijn mening had het geen zin om op de meest rechterbaan in te voegen omdat hier ongeveer 50m verder een vrachtwagen rijd met 80km/h aangezien ik dan rechts had kunnen invoegen en gelijk weer links. De linkerbaan was compleet vrij en buiten de vrachtwagens op links reed er weinig verkeer.

De agent in kwestie vond het nodig om mij een bekeuring uit te schrijven omdat ik dit laatste niet deed.

Kan iemand mij uitleggen waarom?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Onnodig linksrijden

Ongelezen bericht door SWAT »

De regel in het RVV 1990 is dat je zoveel mogelijk rechts moet houden. Als het enkele kilometers duurt voordat je uiteindelijk de vrachtwagen via de middelste rijstrook inhaalt voldoe je niet aan die regel.
De bekeuring is daarom terecht opgelegd.
Daar zal ook de rechter naar kijken en niet wat in uw ogen handiger, beter of efficiënter leek.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Zeerverbaas1234
Infopolitie Gast

Re: Onnodig linksrijden

Ongelezen bericht door Zeerverbaas1234 »

Daarentegen heb ik het in deze kwestie over 20m en niet enkele kilometers
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Onnodig linksrijden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

U bedoelt '50 meter', zoals in uw eerste bericht.

Overigens rijden vrachtwagens geen 80 km/h maar tot 89 km/h 'echte kilometers' omdat de begrenzer op 89 is vastgezet.
Het kan dus, zoals Swat aangeeft, langer duren voordat u weer bij de vrachtwagen bent.

De eerlijke vraag die u zichzelf moet stellen is; 'als ik wel helemaal rechts was gaan rijden, had een andere auto dan gelegenheid gehad om mij in te halen?'
Dan is overduidelijk aangetoond dat u inderdaad niet voldoende rechts heeft gereden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Onnodig linksrijden

Ongelezen bericht door maestro »

Bezwaar heeft alleen zin als je er duidelijke camerabeelden van hebt. Zonder bewijs blijft het jouw mening tegenover de mening van de verbalisant en verlies je.
Heb je bewijs dan is het afwachten wat men ervan vindt. Je kunt dan eventueel in het gelijk worden gesteld of er kan gezien de feiten een matiging van de boete plaatsvinden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Onnodig linksrijden

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik doe even mee met speculeren. Ten eerste is er weinig verkeer, maar er rijdt toch een auto op de middelste rijstrook. Waarom wordt deze auto dan niet door de politie aan de kant gezet? Dan, na het terug wisselen naar de middelste rijtrook rijdt er op slechts 50m een vrachtauto, dus blijft TS op de middelste. Met een snelheidsverschil van 20 km/h (5,5 m/sec) duurt het 9 seconden voordat je bij de vrachtauto bent. Op internet kun je vinden dat rijinstructeurs adviseren dat deze tijd maximaal 10 seconden mag zijn om links te blijven rijden. Alleen, als deze vrachtauto 89 km/h heeft gereden, zoals Zijlvaart al aangaf, dan is het snelheidsverschil maar 9 km/h (2,5 m/s) en dan doe je over die 50m maar liefst 20 seconden. Je bent dus afhankelijk van de waarnemingen van de politieagent, want die zullen worden gehanteerd bij een eventueel bezwaar. Zorg dat je een dashcam hebt, dan kun je aantonen hoe het is gegaan, en kom je misschien zelfs tot de conclusie dat de agent geheel gelijk had.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten