Voorrangskwestie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door Gast »

Geachte Infopolitie.

Ik zit hier met een verkeerskwestie, en dit is voor mij een lastige.

Hierbij een Maps link met de situatie in beeld:
https://www.google.nl/maps/@51.9042409, ... ?entry=ttu

Ik ben een fietser. Ik kom vanaf de fietsbrug (vanuit het oosten) de weg op rijden waar een fietsstrook aanwezig is (richting het westen). De weg buigt af, zonder daadwerkelijk kruispunt, dus die hebben sowieso voorrang, dat is duidelijk.

Maar hier komt ie: Moeten bestuurders die vanaf de zijstraat waar de uitritconstructie zich bevindt (vanuit het noorden) mij voorrang verlenen? Immers rij ik de uitrit niet op, alleen af, terwijl bestuurders uit de zijstraat de uitrit eerst op moeten rijden.

Ik vind deze echt heel lastig, en vindt ook dat de Gemeente hier een veiligere en duidelijkere situatie had mogen maken. Ik heb al meerdere malen gezien dat fietsers en auto's gewoon doorrijden omdat ze geen idee hebben wie nou voorrang heeft.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vind 't wel een grappige situatie.. en ik redeneer altijd heel snel omdat een bestuurder dat in feite ook moet..

Ik zie een kruising met 3 pootjes; een afbuigende, een fietspad over de brug en een weg vanuit het noorden.
Als ik 't goed zie zit de afbuigende weg, door de uitritblokken, in een voorrangspositie.

Mijn eerste indruk:
U geeft voorrang aan het verkeer op de afbuigende weg maar ook op het verkeer uit het noorden. U rijdt immers niet op een voorrangsweg oid en het verkeer komt voor u van rechts..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door SWAT »

Uiteindelijk zal de rechter in dit soort kwesties de knoop moeten doorhakken maar ik ben vooralsnog van mening dat het verkeer dat vanaf de Westhavenkade komt het verkeer vanaf de Prinses Julianabrug voorrang moet verlenen. De Westhavenkade sluit middels een (zij het vrij brede) uitrit constructie aan op de Prinses Julianabrug. Verkeer komende vanaf een uitrit dient het overige verkeer voorrang te verlenen.
De aansluiting van beide straten op de Parallelweg oogt ook als een soort uitrit en zou dus impliceren dat verkeer op de Parallelweg op die grond voorrang heeft.
Een echt duidelijke uitritconstructie is dit echter niet dus dat dit mogelijk conflicten geeft is voorstelbaar.

Ik verschil dus van mening met Zijlvaart over de status van de Westhavenkade m.b.t. de aansluiting met de fietsbrug.
Was die uitritconstructie er niet geweest dan had u inderdaad geen voorrang.
De rechter zal dus de knoop moeten doorhakken in een voorkomend geval.

Gebruik wel de meest relevante regel in het verkeer "Geef je verstand eens voorrang". Als je de stellige indruk hebt dat je geen voorrang gaat krijgen neem deze dan niet!
Laatst gewijzigd door SWAT op 28 mei 2024, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Streetview is wel beter; ik zie uitritblokken op de Westhavenkade, of is 't alleen een verhoogd plateau?!

Hoe dan ook; dit mag wel beter georganiseerd worden, ja..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door Gast »

Even wat meer nuance: Vanaf de Westhavenkade zijn er uitritblokken omhoog. Het fietspad vanaf de Prinses Julianabrug staat al OP de verhoging.

Toen ik mijn rijbewijs B heb gehaald leerde ik dat je al het verkeer op de verhoging voor moet laten gaan. Maar in dit geval twijfel ik heel hard, omdat fietspadsn meestal niet op verhoging staan, maar eronder.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik zie geen uitritconstructie tussen het fietspad (Julianabrug) en de weg vanaf het noorden. Dan zou dat namelijk ook zichtbaar moeten zijn voor fietsers, en dat is het niet. Die uitritcontructie is er pas (compleet) als de Westhavenkade uitkomt op de Parallelweg. Mijn eerste gevoel zegt dat de fietser gewoon voorrang moet verlenen aan het verkeer van rechts, dus aan verkeer vanaf de noordelijke weg.
Een verhoging (plateau) zegt helemaal niets over de voorrang.

Ik ben het eens met @zijlvaart67 dat de situatie best wel wat verduidelijking kan gebruiken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Voorrangskwestie

Ongelezen bericht door Gast »

In het geval van voetgangers hebben zij wel gewoon voorrang, omdat de uitritconstructie daarvoor al begint, en de verhoging duidelijk een doorverloop is van het voetpad (dezelfde bestrating als de looppaden om de haven heen).

Maar fietsers moeten daarnaast dus over diezelfde bestrating waar voetgangers voorrang hebben en ook nog in dezelfde richting.

Zoals ik het begrijp is het op en afrijden van een uitritconstructie een "bijzondere maneuvre" en betekent dat diegene alles voor moet laten, dus ook voetgangers. Op dezelfde bestrating komen er fietsers de brug af, zonder dat zij de verhoging oprijden, maar direct op het voetpad terechtkomen.

Daarnaast is er bij de huidige situatie ook een soort "doorverloop" van het fietspad, wat beter is te zien op street view: https://www.google.nl/maps/@51.9042014, ... &entry=ttu.
Gesloten