Lenen huurapparaat en niet teruggeven

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Danielle
Infopolitie Gast

Lenen huurapparaat en niet teruggeven

Ongelezen bericht door Danielle »

In 2022 heb ik via een huursite een macbook geleased voor een vriend van mij die het nodig had voor zijn studie (maar zelf niet meer dan 2 apparaten mocht leasen dus het via mij deed). Hij betaalde elke maand netjes aan mij echter is hij door omstandigheden hier niet meer toe in staat en niet meer te bereiken en ik, doordat ik pas op mezelf woon met hoge kosten tov mij inkomen, kan de kosten ook niet dragen voor hem.
Nu blijkt dat hij sinds februari de laptop “cadeau gegeven” heeft aan een vriend van hem terwijl het helemaal niet zijn eigendom was en gewoon op mijn naam staat. Ik ken die vriend en heb dus gevraagd of hij ivm de reden dat mijn vriend niet meer kon betalen hij de maandelijkse kosten overneemt of dat hij de laptop teruggeeft zodat ik de lease kan eindigen nu ik de maandelijkse kosten of overkoopkosten niet kan dragen. Hij weigert het en zegt dat het een cadeau was maar dat hij door een ruzie zo boos is geweest dat hij hem weg heeft gegooid en ik erin kan stikken.
Of ik dit geloof is een tweede, maar wat kan ik doen om niet op te draaien voor de (doorlopende) kosten? Hij heeft nu eigenlijk mijn eigendom gestolen, maar het is ook weer geen eigendom omdat het nog op lease loopt (12 maanden lease abonnent die al bijna een jaar extra doorloopt tot afbetaling gehele bedrag).

Groetjes, Daniëlle
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1196
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Lenen huurapparaat en niet teruggeven

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Het is heel vervelend, maar dit is een civiele zaak die je waarschijnlijk verliest als je alles niet zwart op wit hebt staan.
Het is altijd heel aardig om dit soort gunsten te doen voor "vrienden", maar als het misloopt dan zit jij met de problemen zoals nu.
Jij hebt niets met die vriend te maken die de laptop gekregen heeft. Jij hebt alleen te maken met de vriend voor wie jij de lease gedaan hebt
Als je op papier hebt staan dat hij van jou de laptop kreeg tegen betaling van de leasetermijnen en dat de laptop jouw eigendom bleef, dan kan je naar het Juridisch Loket voor hulp
Heb je dit niet, dan kan je praktisch niets doen. Het is dan jouw woord tegen het zijne
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Lenen huurapparaat en niet teruggeven

Ongelezen bericht door maestro »

Dit is een civiele kwestie en kan het beste aan een advocaat worden voorgelegd of overleg kan worden gepleegd met de lease maatschapij. Het betreft hier een schenking om niet, waartegen de schuldenaar mogelijk een zogenaamde actio pauliana kan instellen. Wat betekent dat de schenking ongedaan wordt gemaakt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Lenen huurapparaat en niet teruggeven

Ongelezen bericht door MotoRon »

Zoals je in bovenstaande berichten kunt lezen betreft het een civiele aangelegenheid, een zaak tussen burgers onderling. Er is geen sprake van een strafbaar feit en de politie heeft hier geen bemoeienis mee.
Het is dus ook geen onderwerp voor dit forum. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten