Wel of niet rijden met Methylfenidaat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Mikael
Infopolitie Gast

Wel of niet rijden met Methylfenidaat

Ongelezen bericht door Mikael »

Beste lezers,

Ik ben opzoek naar een antwoord die niemand blijkt te weten.

Ik heb zelf met de politie gebeld en verschillende andere instanties, waarvan de huisarts, de instantie die me de medicatie heeft voor geschreven en zelf naar een politie bureau geweest om te vragen of ze een speekseltest wouden afnemen. Na overleg met de chef kon dit niet.

De huisarts/apotheker zegt dat ik wel mag rijden met deze medicatie. (Bijsluiter ook mits er bijwerkingen actief zijn.)

Mijn zorg is wel dat ik ook op dit forum heb gelezen dat er mensen zijn die hun rijbewijs zijn verloren door het gebruik van Methylfenidaat HCI, omdat de speekseltest dus niet kan zien of het drugs of een medicijn is, ook gelezen dat er sinds 2017 een wet is aangemaakt waardoor dit dus ook niet meer uitmaakt.

De vraag aan jullie, heeft iemand hier ervaring mee?

Zelf ben ik 29 en heb ik lange tijd niet geweten dat ik ADHD heb omdat dit is verzwegen vanaf men 14e. Nu dus blij dat ik dit weet en er aan kan werken, merkte al snel positief resultaat en dat blijft voor nu ook zo met deze medicatie.


Ik hoop dat iemand me hier wat meer informatie over kan geven.


Groeten, M.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Wel of niet rijden met Methylfenidaat

Ongelezen bericht door maestro »

Je kunt de site rij veilig met medicijnen raadplegen:
https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/medicijn/505

Over het algemeen geldt voor dit soort medicijnen dat je tijdelijk (1 a 2 weken) niet mag rijden, todat je aan het medicijn gewent bent en er geen bijwerkingen optreden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Mikael
Infopolitie Gast

Re: Wel of niet rijden met Methylfenidaat

Ongelezen bericht door Mikael »

Beste reaguurder,

Deze site had ik al gelezen samen met andere websites die te vinden zijn voor medicatie. Helaas geeft me dit geen duidelijk antwoord of Methylfenidaat daadwerkelijk positief test op een speekseltest en of dit dan te bewijzen is door bijvoorbeeld een bloed onderzoek.


Ook de vraag is of bijvoorbeeld een foto van het medicijn doosje en of uit print van de medicatie die ik slik van de huisarts voldoende is voor meneer de agent om hier rekening mee te houden.


Met vriendelijke groet, M.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wel of niet rijden met Methylfenidaat

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Mikael, als je een bericht hebt geplaatst moet het eerst worden goedgekeurd voordat je het kunt zien. Een 2e keer plaatsen heeft daar geen effect op.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wel of niet rijden met Methylfenidaat

Ongelezen bericht door MotoRon »

Mikael,
Gebruik hier op het forum (zoekvenster bovenaan) de zoekfunktie even en zoek op Methylfenidaat
Er staan meerdere topics hierover. Mogelijk krijg je daar al duidelijkheid.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 531
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Wel of niet rijden met Methylfenidaat

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik heb een praktijkcasus gehad waarbij iemand positief testte met de speekseltest op zijn medicatie. De persoon kon laten zien dat hij medicatie slikte maar toch meegenomen naar het bureau voor een bloedafname. Resultaat bleek uiteindelijk dat hij een dusdanige hoeveelheid in het bloed had wat eigenlijk niet puur van zijn medicatie kon komen. Kortom: iemand kan aan mij wel laten zien dat hij alleen medicatie slikt maar is dat ook zo? Deze persoon had onder invloed gereden.
Overigens weet ik niet of dit om hetzelfde medicijn ging wat u slikt en ik weet ook niet of uw medicijn wel of niet positief zal testen bij de speekseltest.
Edit: in mijn casus had ik ook al mijn bedenkingen over de rijvaardigheid van de persoon, het is niet zo dat ik iemand zomaar meteen mee ga nemen naar het bureau.
Gesloten