Vraag omtrent plaatsing wapenkluis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
mr-mw
Infopolitie Gast

Vraag omtrent plaatsing wapenkluis

Ongelezen bericht door mr-mw »

Beste,

Een poosje geleden stelde ik hier al een vraag over het plaatsen van een wapenkluis in de garage. Hierin was duidelijk dat dat niet mocht, en het in huis geplaatst moet worden.

Na uitgebreide research en verdieping in regels wil ik hier binnenkort werk van gaan maken. Ik heb ruimte onder de trap. Dit is een afgesloten trap, hierachter zit om het hoekje genoeg ruimte, daarmee staat hij ook uit het zicht.

Nu zei iemand op de club dat wapens “minimaal achter 3 deuren” moeten staan. Dus de deur van de kluis is 1, voordeur 2, en dan eigenlijk nog een deur door. Bij mij onder de trap is 2 deuren. Dit heeft mij aan het twijfelen gebracht.

Na wat zoekwerk kan ik hier niks over vinden. Ik zou bij deze dus nogmaals de experts om advies willen vragen. Ik moet namelijk het een en ander modificeren, en het is natuurlijk jammer zijn als vervolgens blijkt dat de kluis hier niet mag staan.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7522
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Vraag omtrent plaatsing wapenkluis

Ongelezen bericht door SWAT »

De drie deuren "regel" wordt niet benoemd in de relevante regelingen. Extra veilig wellicht maar niet verplichtend.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3725
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Vraag omtrent plaatsing wapenkluis

Ongelezen bericht door DiNozzo »

In de circulaire Wet Wapens en Munitie staat over de kluis het volgende:

Wetstekst

8.1. Deugdelijke bergplaats

Als een deugdelijke bergplaats voor wapens en/of munitie wordt uitsluitend aangemerkt een speciaal voor de opslag van wapens vervaardigde wapenkast/wapenkluis of een andere kluis die qua uitvoering en inbraakwerendheid daarmee kan worden gelijkgesteld. Een kluis dient deugdelijk te worden verankerd in de vloer of de muur van het gebouw tenzij de kluis van een dusdanig gewicht is (minimaal 200 kilo) dat het zo goed als uitgesloten is dat de kluis bij een inbraak kan worden meegenomen.

Aan personen of instellingen die bevoegd zijn tot het voorhanden hebben van grote aantallen (meer dan 25) wapens (bijvoorbeeld wapenverzamelaars/musea) en personen of instellingen die bevoegd zijn tot het voorhanden hebben van munitie die in totaal een grote omvang heeft (bijvoorbeeld munitieverzamelaars/musea) is het, naast de berging in (wapen) kluizen, ook toegestaan om wapens en/of munitie op te bergen in een andere deugdelijk afgesloten bergplaats zoals een speciaal beveiligde (wapen)kamer. De omvang van de te treffen beveiligingsmaatregelen is uiteraard afhankelijk van de soort (gevaarzetting) en het aantal wapens of munitie dat in het gebouw ligt opgeslagen alsmede van de ligging en de beveiliging van het gebouw, hetgeen per geval zal moeten worden beoordeeld door de politie.
Zoals je leest is er voor de normale bezitter alleen de eis dat de kluis deugdelijk moet zijn en verankerd of dusdanig zwaar dat het niet eenvoudig meegenomen kan worden. Pas bij een hele grote hoeveelheid wapens komen er aanvullende eisen bij.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
mr-mw
Infopolitie Gast

Re: Vraag omtrent plaatsing wapenkluis

Ongelezen bericht door mr-mw »

Hartelijk dank voor de reacties.

De wettekst is duidelijk, ik kon ook nergens hier iets over teruglezen. Ik begreep dat het vaak ook afhangt van degene die de controle komt doen. En dan tracht ik het uiteraard het liefst in een keer goed te doen, met name qua locatie.

Ik ben dan toch benieuwd waar de “3 deuren regel” vandaan komt.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vraag omtrent plaatsing wapenkluis

Ongelezen bericht door MotoRon »

Tja, daar zal je dan navraag over moeten doen op die club. Je weet nu in elk geval hoe het geregeld is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten