laster en smaad

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
jumma
Infopolitie Gast

laster en smaad

Ongelezen bericht door jumma »

Wat is de verjaringstermijn voor laster en smaad /smaadschrift? en is het ook laster als je leugens rechtzet?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1928
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: laster en smaad

Ongelezen bericht door maestro »

Laster en smaad zijn misdrijven. Aan gezien de maximale straf korter is dan 3 jaar is de verjaringstermijn 6 jaar.

Als je iets in een winkel steelt en het later terugbrengt omdat je spijt hebt heb je nog steeds iets gestolen. Zo ook in jouw geval. Wel zal de rechter rekening houden met de omstandigheden, waaronder dus dat iemand het zelf heeft rechtgezet. Het kan dus strafverminderend werken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
Ellyjant
Infopolitie Gast

Re: laster en smaad

Ongelezen bericht door Ellyjant »

Hier zegt weer een andere agent dat het 3 maanden is: viewtopic.php?t=29170

Het is enigzins verwarrend voor mij, maar wel zeer van belang gezien de situatie waar ik mij in bevind.

Kan iemand hier duidelijkheid scheppen?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: laster en smaad

Ongelezen bericht door MotoRon »

Je haalt nu twee zaken door elkaar. De verjaringstermijn is de tijd, waarna je niet meer vervolgd kunt worden. De 3 maanden waarover Swat in het andere topic sprak is de termijn, waarbinnen de klacht (bij de politie) gedaan moet worden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Plaats reactie